Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

omistallation


Pepparkakan84

Rekommendera Poster

Pepparkakan84

Hej,

vad har du fått för virus?

Någon logg?

Mvh

Mats H

 

Vet inte vad de är för virus, men de var min bror som sa att jag hade de.

 

Den har blivit jätte seg, går inte att uppdatera windows update. tanka ner vissa program mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något antivirus- eller antispionprogram har hittat något skadligt så klistra in en logg där det framgår vad som har hittats och vilka filer och mappar som är inblandade.

 

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

 

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Om något antivirus- eller antispionprogram har hittat något skadligt så klistra in en logg där det framgår vad som har hittats och vilka filer och mappar som är inblandade.

 

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

 

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i

Mvh

Mats H

 

De är bara installera om som hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Hej,

av nyfikenhet, varför är ominstallation den enda utvägen?

Mvh

Mats H

 

Eftersom den inte tar emot vissa program eller tar bort annat mm.

 

Får lämna in den eller köpa ny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den inte tar emot vissa program eller tar bort annat mm.

 

Får lämna in den eller köpa ny

 

Är också nyfiken.. först en fråga om hjälp, sedan bara ge upp & köpa en ny?

Kan jag få din gamla dator då? (ironi)

 

Låt Mats H m.fl. hjälpa dig rensa ur datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, pepparkakan är på rätt väg. Det är inte alls fel att blåsa ut allt ur datorn om den är virusdrabbad. kan ofta vara enklare, om man har bra vanor, att göra det än försöka rädda systemet.

 

Utgår från att du har

1: Kopia på allt viktigt som finns på disken

2: En installationsskiva för systemet.

 

Då är det bara att

1: Starta datorn från installationsskivan

2: Från denna gärna partitionera om hårddisken men ivartfall formatera om den.

3: Installera.

4: Och så vidare, dvs uppdatera operativ, installera drivrutiner, program, kopiera in alla data från din backup...

 

Fundering - om man inte har en installtionsskiva utan bara en återställningspartition, då borde man väl kunna göra samma som ovan? Eller finns det risk att virus/trojaner lägger i i återställningspartitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Äh, pepparkakan är på rätt väg. Det är inte alls fel att blåsa ut allt ur datorn om den är virusdrabbad. kan ofta vara enklare, om man har bra vanor, att göra det än försöka rädda systemet.

 

Utgår från att du har

1: Kopia på allt viktigt som finns på disken

2: En installationsskiva för systemet.

 

Då är det bara att

1: Starta datorn från installationsskivan

2: Från denna gärna partitionera om hårddisken men ivartfall formatera om den.

3: Installera.

4: Och så vidare, dvs uppdatera operativ, installera drivrutiner, program, kopiera in alla data från din backup...

 

Fundering - om man inte har en installtionsskiva utan bara en återställningspartition, då borde man väl kunna göra samma som ovan? Eller finns det risk att virus/trojaner lägger i i återställningspartitionen?

 

Risken ä nog att jag inte har sparat operativet eller så finns virus med där också.

Har ingen cd läsare eller skiva.

Så de kanske är bäst att lämna in den eller sälja för en billig peng :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälja pga virus ???

orsaker har man hört men inte den.

 

Återställningspartitionen borde vara orörd tycker jag. Den borde vara skyddad dels genom att den inte är synlig samt även genom att man inte kan skriva till den alls. Borde.

 

Annars kan du alltid ladda ned samma version av Windows som du har, spara på USB-minne och installera därifrån (sök på näten hur man gör). Din nyckel för Windows som du har är giltig för din version, inte specifikt för den upplaga som du har på din återställningspartition. Kräver givetvis att du har en giltig licenskod.

 

men samtidigt, om du kan nå återställningsfunktionerna i dator kör med dessa och se vad som sker.

 

vad för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Sälja pga virus ???

orsaker har man hört men inte den.

 

Återställningspartitionen borde vara orörd tycker jag. Den borde vara skyddad dels genom att den inte är synlig samt även genom att man inte kan skriva till den alls. Borde.

 

Annars kan du alltid ladda ned samma version av Windows som du har, spara på USB-minne och installera därifrån (sök på näten hur man gör). Din nyckel för Windows som du har är giltig för din version, inte specifikt för den upplaga som du har på din återställningspartition. Kräver givetvis att du har en giltig licenskod.

 

men samtidigt, om du kan nå återställningsfunktionerna i dator kör med dessa och se vad som sker.

 

vad för dator?

 

En lite samsung.

 

De ända är att jag har starter som utgåva, men när den var hos en vän och fick mera ram minne gjorde han den till windows ultimate , så frågan är vilken de är jag har på återställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Hej,

så Windows 7 Sarter finns kvar i datorn?

Finns det en återställningspartition?

Mvh

Mats H

 

Vet inte om de finns kvar starter.

Ja de finns en återställningspartion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kör från denna partition med andra ord. Starta upp datorn och håll inne... mmh kan det vara F10? under uppstart och du kommer in i denna. Därifrån kan du återställa datorn till som den var när du fick den levererad. Se som sagt till att tömma datorn, dvs formatera om disken, så att du är säker på att virusen försvinner.

 

Brukar gå enkelt när det finns en sådan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite samsung.

 

De ända är att jag har starter som utgåva, men när den var hos en vän och fick mera ram minne gjorde han den till windows ultimate , så frågan är vilken de är jag har på återställningen.

 

Då kanske man kan fråga sig, vad din vän använde sig av för skiva, eftersom du troligen har en liten 10 tum "minidator", och det brukar bara vara dessa som man stoppar i Starter från början.

 

Jag menar, kanske det vara en "bränd" version av Windows 7?

 

För övrigt om det är en Samsung, så handlar det troligen om F4, för att hitta den dolda partitionen med "fabriksåterställningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Då kanske man kan fråga sig, vad din vän använde sig av för skiva, eftersom du troligen har en liten 10 tum "minidator", och det brukar bara vara dessa som man stoppar i Starter från början.

 

Jag menar, kanske det vara en "bränd" version av Windows 7?

 

För övrigt om det är en Samsung, så handlar det troligen om F4, för att hitta den dolda partitionen med "fabriksåterställningen".

 

Troligen hade han en bränd cd.

Får testa F4 och se bara inget går fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...