Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa internt ljudkort!


TrummisGustaf

Rekommendera Poster

TrummisGustaf

Jag har funderat ett tag på att köpa ett internet ljudkort till min dator.

Jag använder ett sånt här: moderkort och ett sånt här: ljudsystem.

 

Z-550 är ett riktigt prisvärt ljudsystem och det funkar ju med det intergrerade ljudet i moderkortet.

 

Frågan är om det funkar så bra som det skulle kunna?!

Har kollat på det här ljudkortet.

 

Om man köper till ett saftigt ljudkort som detta (mer än 1500 är jag inte sugen på att lägga ut), kommer ljudet bli mycket bättre då? Eller måste man vara riktigt finkänslig för att höra någon skillnad?

 

Vad tycks!

 

//G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna skicka över ljudet att förstärkas av denna Z-550, inte sant? Datorns ljudkort har i så fall inte så mycket med uppspelningen att göra utan högtalarpaketet borde då kunna förstärka ljudet finfint om du t ex kollar en DVD och använder Dolby [med ev tillägg] eller DTS [tillägg].

 

Men så finns det ju t ex spelljud också. Och en del spel använder faktiskt Dolby (främst kanske de många usla konsolkonverteringarna som finns, då exempelvis redan Game Cube använde det) men en äkta PC-spelare använder ändå med fördel det ljudkort som du länkar till, för att t ex få tillgång till EAX 5.0.

 

Bilden i spel är ju bara halva upplevelsen – och ljudet den andra halvan. Och t ex i Lord of the Rings Online är det befriande att kunna välja bort "generic software" i audio-listan och istället låta ljudkortet X-Fi accelerera ljudet samt lägga på EAX. "Generic software" låter jämförelsevis ungefär som om man satt inne i en liten burk och spelade; kompakt och stendött...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrummisGustaf

Tackar för svaret!

 

Hmm okej, så du menar att jag ska skaffa en förstärkare som Hifi system använder. Hmm, hur ska man koppla subbasen till den menar du?

 

Iaf, inne på "ljud" i kontrollpanelen så står det att uppspelningsenheten är "Speakers, Realtek High Definition Audio". Man kan även använda "Realtek Digital Output" Vilken ska jag använda?

 

Då kan man nog säga att du förespråkar att jag köper ett ljudkort?

Tkr du detta är en bra idé om jag säger att jag skall köpa ett av de senare 1366 moderkorten om kanske max ett halvår? Nya kort lär ju ha bättre integrerat ljud än mitt skruttiga 775 kort.

Kmr ändå ett saftigt 1500 kr:s ljudkort överträffa de ljudet i de nya moderkortet jag köper, så pass mkt att man märker något tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm okej, så du menar att jag ska skaffa en förstärkare som Hifi system använder.

Nej utan jag förmodar att ett så dyrt högtalarpaket har en egen inbyggd förstärkare(?) För annars får man dem för en femhundralapp...

 

Det kopplas då via S/PDIF vilket förmodligen också är vad som avses med texten "Realtek Digital Output"(?)

 

Då kan man nog säga att du förespråkar att jag köper ett ljudkort?

Ja, jag använder själv aldrig ljudkretsarna som redan finns i moderkortet – kvalitetsskillnaden är alldeles för stor för det. Men det finns emellertid ljudformat och ljudformat, och som jag antydde i förra inlägget så beror det på vad du egentligen spelar upp på datorn och vad det är som avkodar ljudet – datorn eller en extern förstärkare (ditt högtalarpaket)?

 

Tkr du detta är en bra idé om jag säger att jag skall köpa ett av de senare 1366 moderkorten om kanske max ett halvår? Nya kort lär ju ha bättre integrerat ljud än mitt skruttiga 775 kort.

Nyare moderkort eller inte så kommer det inte att ha X-Fi-kortets ljudegenskaper såtillvida att det inte är Creative (eller för den delen Auzentech) som ligger bakom de inbyggda ljudkretsarna.

 

Kmr ändå ett saftigt 1500 kr:s ljudkort överträffa de ljudet i de nya moderkortet jag köper, så pass mkt att man märker något tror du?

Definitivt. Så länge man inte är tondöv. Men det finns också den här varianten utan den frontpanel som kortet du länkar till har varför priset är lägre:

http://www.dustinhom...5010197341.aspx

(frontpanelen är ändå mest bara en bekvämlighetsgrej)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrummisGustaf

Jamen de är ju inbyggd förstärkare dåva.

 

Nu är de ju direkt via "Speakers" nu. Ska ju ha ljudkortet främst för musik eftersom jag är musiker och så. Men jag spelar ju datorspel dagligen och kollar på film rätt ofta också.

 

Har faktiskt börjat fundera på ett annat ljudkort, då creative har ganska mkt krångel med sina drivrutiner. (plus att detta nog är bättre)

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010213492.aspx

 

Vad tycks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrummisGustaf

Ah nu glömde jag ju nämna att jag kanske köper mig en laptop till hösten (ska studera som trummis i holywood i ett år). Då klagar man ju inte om man får saftigt ljud i sitt headset. Har funderat på om de är värt kanske köpa ett externt ljudkort då?

 

Detta är inget måste om internt råkar vara mkt bättre än internt, men om de inte är någon skillnad så är det ingen fara om det är ett externt.

 

 

Hittade den här med:

http://www.dustinhome.se/pd_5010151593.aspx

 

Den är ju samma som den jag länkade först (i princip) fast utan frontpanel.

Har ingen använding av frontpanel eftersom jag har en egen display skärm som följer med ljudsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Creative har ett envist rykte om dåliga drivrutiner vilket de har haft säkert tio år eller längre... Men visst, det gäller att använda rätt verrsion; för Vista bör man använda SBXF_PCDRV_LB_2_18_0008.exe och för XP så istället SBXF_PCDRV_LB_2_18_0011.exe och helt skippa SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013.exe. Den nyare SBXF_PCDRV_LB_2_18_0015.exe finns (fortfarande) bara för Windows 7 vilket är lite synd. Detta gäller för kortet X-Fi, för Audigy-serien kan man använda andra versionsnummer.

 

För spelare vill jag ändå inte rekommendera nåt annat kort än X-Fi då det finns på tok för många spel som använder Creative:s EAX (upp till version 5 i dagsläget). Dina inbyggda ljudkretsar fixar EAX 2.0 som är en ca 12 år gammal standard. Men sen är det stopp – Realtek kommer inte högre med sina kretsar som bygger på Intel:s HD Audio (efterträdaren till AC'97).

 

Äldre spel brukar bygga på DirectSound3D och att man sen då lägger på EAX. Detta DS3D finns inte i Vista/W7 varför hårdvaruaccelerationen av ljudet i dessa spel försvinner. Dem behöver man då köra genom ALchemy vilket översätter ljudet från DS3D till OpenAL och vips så är accelerationen igång igen. Och det ska man göra vare sig spelet, t ex World of Warcraft, använder EAX-lager eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah nu glömde jag ju nämna att jag kanske köper mig en laptop till hösten (ska studera som trummis i holywood i ett år). Då klagar man ju inte om man får saftigt ljud i sitt headset. Har funderat på om de är värt kanske köpa ett externt ljudkort då?

Nu är inte jag musiker men var telegrafist i lumpen för 15 år sen eller så. Och för att lära sig knacka morsekod så påstods det att man måste vara musikaliskt lagd. Det påståendet låg kvar i minnet hos mig och åratal efteråt lärde jag mig faktiskt att veva lite på gitarren. Men det intresset höll inte i sig, men hursomhelst så hör jag distinkta skillnader i ljudkvalité långt innan min sambo hör någon skillnad överhuvudtaget.

 

I alla fall så föreslår jag ett headset med inbyggt ljudkort till laptop:en. Själv använder jag följande till min Notebook:

http://www.dustinhome.se/pd_5010333600.aspx

 

Min svåger använder headset:et Fatal1ty som också är ett bra val:

http://www.dustinhome.se/pd_5010109367.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrummisGustaf

Jajemen, mitt förra creative ljudkort (på min dator jag hade för 7 år sedan) så var det ständigt ett utropstecken i enhetshanteraren. Vilket självklart gör en jävligt irriterad!

 

Hursomhelst så verkar det ännu mer bekräftat att jag ska ha ett Creative då alltså. Mkt grejor du skrev där men jag tror jag fattade det mesta.

 

Den stora fråga nu då: Kan jag få ett mkt bättre ljudkort än detta?:

http://www.dustinhome.se/pd_5010151593.aspx

 

Fräscha headset med föresten. Jag kmr ju ha kvar mitt stationära system även fast jag köper en laptop (längtar efter att få bygga mitt första 1366 system). Så ett internet ljudkort kan ju lixom bara inte gå fel........typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajemen, mitt förra creative ljudkort (på min dator jag hade för 7 år sedan) så var det ständigt ett utropstecken i enhetshanteraren. Vilket självklart gör en jävligt irriterad!

Jag förstår dig, en kass drivrutin kan göra en fullständigt knäpp! Om det var sju år sen så handlade det säkert om ett SB Live! 5.1-kort eller kanske det första Audigy-kortet..? Och drivarna som följde med på skivan till dem var ju långt ifrån de bästa utan det finns bättre att föredra på nätet.

 

Men så brukar det också vara; de första drivarna som släpps till vad det nu må vara för hårdvara fungerar för dåligt. Lite som när nya spel inte fungerar förrän efter ett evigt patchande (och de första köparna används som ofrivilliga beta-testare). :thumbsdown:

 

Som jag ser det så har Creative blivit mer eller mindre piskade att förbättra servicen vad gäller drivrutiner; det måste finnas vettiga anledningar till att köpa deras ljudkort då konkurrensen från moderkortens redan befintliga ljudkretsar inte precis blir lägre allteftersom åren går...

 

Den stora fråga nu då: Kan jag få ett mkt bättre ljudkort än detta?:

http://www.dustinhom...5010151593.aspx

Inte som jag ser det i alla fall utan det blir nog den bästa kompromissen till dig som musiker och datorspelare. Med det kortet får du även tillgång till Dolby Digital Live (så länge du håller dig till PCI Express-versionen. De vanliga PCI-korten saknar funktionen)! :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital#Dolby_Digital_Live

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrummisGustaf

Hmm mkt möjligt, mitt minne är inte det bästa, åh då menar jag inte bara i datorn!

 

Jag får se till att kolla upp drivisar på nätet om de något buggar sig helt enkelt :)

 

 

Vet inte va DD-Live är men får läsa om det någon gång när jag har tid.

 

Nu är kortet beställt iaf, och med dustins fantastiska leverans tider så lär jag få kortet inom två dagar! Jag kan ju skriva vad jag tyckte när jag testat kortet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får se till att kolla upp drivisar på nätet om de något buggar sig helt enkelt smile.gif

Ja, och här är i alla fall nedladdningssidan för det kortet:

http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catID=1&subCatID=208&prodID=17791&prodName=PCI%20Express%20X-Fi%20Titanium%20Fatal1ty%20Pro%20Series&subCatName=X-Fi&CatName=Sound+Blaster&VARSET=prodfaq:PRODFAQ_17791,VARSET=CategoryID:1

Så prydligt och snyggt var det definitivt inte för sju år sen. ;)

 

Jag kan ju skriva vad jag tyckte när jag testat kortet!

Jo det vore kul. :) ALchemy som jag nämnde tidigare ser ut så här:

 

cix55.jpg

 

 

 

Programmet behövs under Vista och Windows 7 (men inte under XP). WoW i min lista ovan hittas automatiskt av det men andra spel kan man behöva lägga till manuellt via knappen Add. Utan detta så går det inte att aktivera "hardware sound" i WoW med avsevärt sämre ljudkvalité som följd.

 

ALchemy översätter alltså från DirectSound3D till OpenAL då det första inte längre existerar i Vista/W7. Och det är alltså bara DS3D-spel man behöver bry sig om att köra genom ALchemy – exempelvis Lord of the Rings Online är redan baserat på OpenAL varför det inte ska köras genom ALchemy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrummisGustaf

Nu är kortet införskaffat och testkört!

 

Hehe okej, programmvaran med cd-n man fick kopplade dock direkt upp sig och skaffade sig en updatering på sådär de dubbla av vad som var med på skivan. Creative mappen ligger på 380 mb nu, rätt saftigt :)

 

Alchemy kanske man kan använda någon gång då, följder dock med olika modes i mjukvaran. "Game", "Entartainment" etc. Så jag tror faktiskt att det löser sig om man kör via "Game". Kör dessutom för det mesta nyare spel men om jag stöter på något spel som inte klarar "hardware" sound så ska jag testa alchemy.

 

Men iaf, musiken är ju det intressanta och jag kan ju säga såhär ang. de här kortet: Satan i gatan alltså! Jävlar vilket tryck det blev. Ljudet blev klarare, basen kom ner i lägre hz (iaf mer volym på de lägsta hz:en) och nu hör jag saker som jag aldrig hört förut. Hörde en låt där jag t.om kunde höra ungefär hur hårt cymbalen satt åtvriden tack vare detta ljudkort. Sånt hörde man inte innan kan jag säga.

 

Schysst köp man har gjort. Tack för hjälpen RN :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe okej, programmvaran med cd-n man fick kopplade dock direkt upp sig och skaffade sig en updatering på sådär de dubbla av vad som var med på skivan.

Jovisst är det bekvämt! :) Problemet kan vara att auto-uppdateringen kan komma att hämta ner drivaren SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013 – om du sitter med XP eller Vista – och det yttrar sig då i att datorn börjar ta några minuter på sig vid varje avstängning eller omstart vilket kan vara oerhört irriterande. Den drivaren inför alltså en bugg som inte fanns i tidigare versioner. Men det är som sagt fixat i och med SBXF_PCDRV_LB_2_18_0015, som tyvärr bara är för Windows 7 (än så länge).

 

Alchemy kanske man kan använda någon gång då, följder dock med olika modes i mjukvaran. "Game", "Entartainment" etc. Så jag tror faktiskt att det löser sig om man kör via "Game".

Det löser sig dessvärre inte genom dessa olika modes då spelet, om det baseras på DS3D, gör anrop till nånting som faktiskt inte längre finns. I Vista/W7 emuleras DS3D genom mjukvara och då bara i stereo och man kan också glömma att t ex EAX kommer fungera. OpenAL fungerar dock, varför ALchemy översätter från DS3D till OpenAL så att surround och/eller EAX kan hoppa igång igen. Men om du för det mesta kör nyare spel så kommer du knappast att stöta på det här problemet sådär jätteofta.

 

Men iaf, musiken är ju det intressanta och jag kan ju säga såhär ang. de här kortet: Satan i gatan alltså! Jävlar vilket tryck det blev. Ljudet blev klarare, basen kom ner i lägre hz (iaf mer volym på de lägsta hz:en) och nu hör jag saker som jag aldrig hört förut. Hörde en låt där jag t.om kunde höra ungefär hur hårt cymbalen satt åtvriden tack vare detta ljudkort. Sånt hörde man inte innan kan jag säga.

Hehehe..! :thumbsup: Då kan man nog konstatera att du inte hör till skaran tondöva (och att vara tondöv som musiker skulle förstås ha inneburit lite problem). :lol:

 

Schysst köp man har gjort. Tack för hjälpen RN smile.gif

Det är bara kul om man kunde vara till nytta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...