Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP återställning - hittar inget trådlöst nätverk


timm

Rekommendera Poster

Hej!

Gjorde en återställning (Fabriksåterställning) på min stationära dator, Windows XP.

När jag sedan vill ansluta till mitt trådlösa nätverk hittar jag inte det..

 

De enda nätverken som finns är något 1394 nätverk..

Sökte innan i forumet på just 1394 och fick då upp något om drivrutiner..

 

Innan har mitt trådlösa internet fungerat utmärkt på denna dator..

 

Någon som vet, eller har något förslag på lösning?

 

Tack smile.gif

 

Edit: Har ett nätverkskort som heter Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC om det spelar någon roll. Men jag kan inte minnas att jag har uppdaterat drivrutinerna på det någon gång..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

här hittar du nog rätt drivrutin, för det med kabel, ladda hem och för över på din dator.

http://download.cnet.com/1770-20_4-0.html?query=realtek+rtl8139+810x+family+fast+ethernet+nic&searchtype=downloads

 

Sitter det trådlösa nätverkskortet ihop med "Ethernet", vanligtvis kabel, ihop med detta?

Kontrollera i enhetshanteraren efter trådlöst nätverkskort ....Wireless network via 802.11n eller g.

Borde vara markerat med ett gult frågetecken om det saknar drivrutin.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Hängde inte riktigt med men kollade i enhetshanteraren och där var det ett gult frågetecken för Ethernet-styrenhet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

prova att installera den drivrutinen som jag länkade till, om det sedan går att ansluta Internet så ska du kunna installera SP2-3, då kommer drivrutin för trådlöst med i uppdateringarna, installera inget annat än Windows uppdateringar, före SP3 är komplett.

Sedan bör ett Antivirusprogram och eventuellt en brandvägg omedelbart installeras och datorn skannas.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack.

Installerade drivrutinerna men inget hände..

 

Jag kom på en sak nu förresten.

 

För några år sedan hade jag internet via kabel men övergick sedan till trådlöst - då satte jag också in ett nytt trådlöst nätverkskort och bytade ut det andra nätverkskortet.

 

Men det trådlösa nätverkskortet hade ett annat namn är Realtek har jag för mig..

 

Så det är alltså ett trådlöst nätverkskort som sitter i datorn - jag testade att ansluta med kabel och det gick inte.

Kan det då bero på att det är ett trådlöst nätverkskort som sitter i?

 

Mvh

Tim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

helt riktigt.

Se enhetshanteraren igen, och prova att hitta det, (gult frågetecken).

Sedan högerklicka på det, välj egenskaper, och fliken Information sedan rullgardinslisten och MaskinvaruID.

Posta vad det står där så ska du få hjälp att hitta rätt drivrutin.

 

Alternativt ladda hem ett program som heter Speccy och installera så ser du vilka enheter som är installerade i din dator, (undantag från vad jag skrev tidigare om att installera program).

http://www.piriform.com/speccy/download/standard

 

Ett bra hjälpmedel.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade det gula frågetecknet - Ethernet-Styrenhet.

Under Maskinvaru-ID står det följande:

PCI\VEN_11AB&DEV_1FAA&SUBSYS_1FAA11AB&REV_43

 

PCI\VEN_11AB&DEV_1FAA&SUBSYS_1FAA11AB

 

PCI\VEN_11AB&DEV_1FAA&CC_020000

 

PCI\VEN_11AB&DEV_1FAA&CC_0200

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack, okej jag testar den :)

 

Förresten plockade jag ut det trådlösa nätverkskortet för att se vad det hette och det var Sweex - Inte Realtek som det stod i Enhetshanteraren..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ha kommit med en drivrutins-skiva med ditt trådlösa nätverkskort. Kan du hitta den CD-skivan?

Annars så kan du se om du kan hitta rätt drivrutin på Sweex webbplats: http://www.sweex.com/en/assortiment/internet-networking/lan-cards

Samt om möjligt en manual för att veta säkert om drivrutinen ska installeras innan kortet stoppas i eller om det ska vara tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för svaret.

Jag har testat lite idag - testade bland annat att koppla via kabel och då funkade det.

 

Hittade en skiva till Sweex. Men där var inget med att installera drivrutiner..

 

Så kollade på den länken du skickade.

Mitt kort heter LW057 WIRELESS LAN PCI CARD 54 MBPS

 

 

Så jag undrar om detta är samma som det jag har - http://www.sweex.com/en/assortiment/internet-networking/lan-cards/LW057V2 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag har samma problem.

 

Använder samma nätverkskort ( Sweex - Wireless 54G Card PCI - LW057V2 )

Med Sweex nätverksprogram (Sweex Wirless LAN Utility) kan jag fånga upp nätverk och ansluta mig kring de, men får inte fram något på internet.

Kan inte heller se något i Kontrollpanelen > Nätverksanslutningar, innan var där två alternativ - nu finns det inget.

Får inte heller någon ikon vid klockan längst ner.

I enhetshanteraren hittar jag, under Nätverk, två punkter

  • Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
  • Realtek RTL8185 54M Wireless LAN Network Adapter

Ingen av de har någon gul utropstecken och i egenskaper verkar de fungera bra.

Jag har testat att uppdatera dessa drivrutiner (med CD) men inget fixar problemet.

Någon som kan lösa detta? Hade varit jätte tacksam!

- Arbias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det fungerat någon gång?

I så fall, vad gjorde du innan det slutade att fungera?

Vad är det för datortillverkare och datormodell?

 

Realtek RTL8185 54M Wireless LAN Network Adapter
Ovanstående är ett trådlöst nätverkskort.

 

Med Sweex nätverksprogram (Sweex Wirless LAN Utility) kan jag fånga upp nätverk och ansluta mig kring de, men får inte fram något på internet.
Det här har jag svårt att förstå, kan du förtydliga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det fungerat någon gång?

 

Ja, för någon dag sen så slutade mitt ljudkort att fungera. Jag startade om datorn och då slutade nätverkskortet att fungera. Ingen aning varför...

 

I så fall, vad gjorde du innan det slutade att fungera?

 

Jag bara startade om datorn och hittade sedan ingen ikon vid klockan och min Internet-browser visade inte upp sidan.

 

Vad är det för datortillverkare och datormodell?

 

Vet inte riktigt, det är en HP - inte säker på modell. Men den är mycket gammal (kan vara HP D530 SFF DG755A). Annars är operativsystemet Win XP.

 

Ovanstående är ett trådlöst nätverkskort.

 

Japp, har köpt ett extra för nästan ½ - 1 år sedan eftersom det inbyggda inte kunde fånga upp så stark signal. Sedan jag köpte den så har den fungerat mycket bra.

 

Det här har jag svårt att förstå, kan du förtydliga.

 

Jag testade med att avinstallera drivrutinerna för nätverkskortet och sedan installera om de via CD jag fick med när jag köpte mitt trådlösa nätverkskort. Med skivan ingick drivrutinerna och Sweex egna Wi-Fi "program" (Sweex Wireless LAN Utility). Där kunde jag klart se de fungerande nätverken runt mig och jag kunde ansluta mig till min egen. När jag hade skrivit in lösenordet (WEP/WAP) så var status: Aktiverad och det lyste grönt på deras egna ikon. Jag testade att surfa på Internet men det gick inte lyckat.

 

En annan sak jag märkte var att jag har börjat få en "varningstext" när jag går in till Kontrollpanelen > Nätverksanslutningar:

 

"Det gick inte att läsa en lista över nätverkskort på datorn. Kontrollera att tjänsten Network Connections är aktiverad och körs."

 

 

Hur kan jag göra det?

 

Tack för svar!

 

- Arbias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listan med tjänster hittar du i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster. Leta upp "Network Connections" och dubbelklicka på den. Om det går att klicka på knappen Starta så gör det. Om du då får något felmeddelande skriv ner det i ditt svar här. Vad är det för "Startmetod"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, nvm... hittade lösningen till mitt problem, ÄNTLIGEN!!

 

Efter timmars av forumsökande så hittade jag det till slut. Så här var inlägget för min lösning:

 

Here is the fix for 90% of all situations FIRST Verify that the network DLL files are registered correctly: a. Click Start, and then click Run. b. Type cmd.exe, and then click OK.

c. Type the following lines, and then press ENTER after you type each line. Click OK when the RegSvr32 dialog box appears for each command.

regsvr32 netshell.dll

regsvr32 netcfgx.dll

regsvr32 netman.dll

d. Restart the computer.

 

Second: type in services.msc see if network connection services is started if not start it. If it gives you an error go to step three

 

Third: If all else fails this step always works to find out what dll is corrupted ::Click Start, and then click Run.

b. Type cmd.exe, and then click OK.

c: Type in ipconfig it will give you an error this mean that it is identifying your problem whatever dll it gives you needs to be added: (to add a dll do a search for that dll file until you find it on your pc

 

**If it is found in your sp2cab file or Servicepackfiles/i386 folder right click on the file in the search window and choose extract file always extract to windows/system32 folder**

next type in ipconfig again in the open command window if you get an error again repeat the file extraction.....keep repeating until you get no error or an ip address or no connection

 

Now open network connections Viola there are your network connections

 

If still no network connections in folder uninstall and reinstall network card.

Jag gjorde detta och konfigurera mitt nätverkskort och vips så fungerade det!!

Tack för alla svar, jag är jätte tacksam!!

- Arbias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...