Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows XP på flera datorer?


ag

Rekommendera Poster

Kan det bli juridiska problem (olagligt?) att installera Windows XP

på flera datorer? Eller låna ut skivan till en vän?

Har en c:a 5 år gammal version av XP Professional.

Rent tekniskt kan jag göra det - har gjort det på ett par av mina egna datorer.

Verkar inte som jag behöver registrera något på nätet(Microsoft) e.d.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att låna ut enbart din skiva är totalt lagligt, men att använda samma nyckel på flera datorer är däremot inte lagligt, en version per dator (om det inte är en Master-key) och en nyckel per dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att låna ut enbart din skiva är totalt lagligt, men att använda samma nyckel på flera datorer är däremot inte lagligt, en version per dator (om det inte är en Master-key) och en nyckel per dator.

 

En Masterkey får bara användas på en dator i taget.

 

OEM -version= Knuten till enbart en dator "moderkortet", får inte flyttas till annan dator.

 

S.k fullversion "där räknar jag även in en s.k Masterkey, "= Får användas till hur många datorer som helst, dock bara en dator i taget, är knuten till dig som person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade nyligen min gamla xp version på en annan dator, OEM, eftersom mitt gamla moderkort gav upp och det var inga problem med aktivering över nätet. I princip fel eftersom det var en OEM version men kanske microsoft släpper på kraven eftersom xp börjar bli gammal. Nyckeln finns dock endast på den datorn så laglig på så vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade nyligen min gamla xp version på en annan dator, OEM, eftersom mitt gamla moderkort gav upp och det var inga problem med aktivering över nätet. I princip fel eftersom det var en OEM version men kanske microsoft släpper på kraven eftersom xp börjar bli gammal. Nyckeln finns dock endast på den datorn så laglig på så vis.

 

Mycket möjligt att det går, men trådens fråga var ju det juridiska, och enligt dom kontakter jag tidigare haft med Microsoft i denna fråga, finns flera trådar om detta, så är Microsoft benhårda, oavsett version av Microsofts operativ och oavsett ålder, så gäller det som skrivits i tråden.

 

Sen som sagt, hur det fungerar rent praktiskt, är en helt annan sak, som jag inte tänker gå in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Masterkey får bara användas på en dator i taget.

 

OEM -version= Knuten till enbart en dator "moderkortet", får inte flyttas till annan dator.

 

S.k fullversion "där räknar jag även in en s.k Masterkey, "= Får användas till hur många datorer som helst, dock bara en dator i taget, är knuten till dig som person.

Hur vet jag vilken version jag har? Jag har bara skivan och nyckeln.

I vilket fall är svaret att skivan i bästa fall får användas på flera datorer men endast en dator i taget? Då skulle det teoretiskt vara möjligt att installera på en annan persons dator (annan geografisk plats) om man inte använder datorerna samtidigt? Det är väl svårt att kontrollera? Men olagligt om de används samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl i licensvillkoren formulerat ungefär som så att full-licens endast får flyttas till en ny dator efter att Windows har avinstallerats på den föregående.

 

I enlighet med de regler som gäller för forumet ska diskussionerna hålla sig till vad som är lagligt och inte vad som kan vara möjligt. Inga övertramp, tack!

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag vilken version jag har? Jag har bara skivan och nyckeln.

I vilket fall är svaret att skivan i bästa fall får användas på flera datorer men endast en dator i taget?

 

Skivan får användas på flera datorer (så länge den inte kopieras) men inte nyckeln. En OEM-nyckel som man får med en dator är bunden till moderkortet, och som jag nämnde innan en Master Key får användas på flera datorer (jag vet inte om det är samtidigt eller inte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan får användas på flera datorer (så länge den inte kopieras) men inte nyckeln.

 

Vad är det för mening om jag får använda skivan men inte nyckeln?

Då kan jag väl inte installera det som finns på skivan?

 

Eller måste jag ha en Master Key (en skiva med en Master Key ?)

för att kunna installera på flera datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i OEM-licens länken från Microsoft:

 

Byta maskinvara

Det är moderkortet som avgör om det behövs en ny Windows-licens eller inte. Om moderkortet

uppgraderas eller byts ut krävs en ny operativsystemlicens för ett identiskt moderkort (såvida inte ett

defekt moderkort har bytts ut).

 

Flytta licenser

OEM-programvara får inte flyttas till andra datorer

Även om den ursprungliga datorn inte längre används eller om programvaran tas bort från den

ursprungliga datorn är OEM-licensen kopplad till enheten där programvaran först installerades.

 

Begagnade och donerade datorer

OEM-licenser är knutna till enheten där programvaran först installerades. Om maskinvaran (t.ex. datorn) doneras eller säljs måste OEM-programvaran följa med. Vid överlåtelse måste följande ingå:

Originalmedia med programvaran Äkthetsbevis (COA, Certificate of Authenticity) Originalfaktura/originalkvitto (om möjligt)

Om detta gäller dig frågar du en Microsoft-återförsäljare om lösningar för äkta Windows (Get Genuine Windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag vilken version jag har? Jag har bara skivan och nyckeln.

Vad står det på skivan?

Köpte du skivan/nyckeln separat eller kom de med en märkesdator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...