Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluescreen. Dumping Physical Memory To Disc


Gäst

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett problem med min dator. Det är Windows 7 Professional 64-bit operativsystem. Jag får nån gång ibland bluescreen av ingen anledning(tycker jag).

 

Den säger Dumping Physical Memory To Disc. Sedan får står det massa nummer också.

 

Siffrorna är:

 

*** STOP: 0x0000001A (0x0000000000041790, 0xFFFFFA8001C988D0, 0x000000000000FFFF, 0x0000000000000000)

 

Någon som har en aning vad det är?

 

MVH Felix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

prova först med att kontrollera systemfilsintegriteten.

Öppna Kommandotolken genom att högerklicka, för att köra som admin.

Skriv sedan sfc /scannow vid promten.

Använda Systemfilsgranskaren för att felsöka saknade eller skadade systemfiler i Windows Vista eller Windows 7

 

Du kan även prova detta för att få mera info.

http://www.nirsoft.n...creen_view.html

Ladda ned Bluescreenview och klistra in en bild här i din tråd.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
WinGuider.se

När jag söker på felmeddelandet (Blåskärmen är ett felmeddelande, inte en dödsskärm)

så finner jag bara information som tyder på att du har fel på dina RAM-minnen..

 

Du skriver att datorn är NY...

 

Kolla på moderkortstillverkarens webbplats att just de minnen du har finns med på den sk. QVL-list eller "MEMORY SUPPORT LIST" (Det är tillverkarens artikelnr. som du jämför, alla webbbutiker anger dessa).

 

Finns den inte med så har du köpt minnen som inte passar ditt moderkort..

 

Men..

Använde du ESD-skydd när du monterade??

(http://www.webhallen.com/hardvara/54289-deltaco_antistat_handledsband (49Kr))

 

Bar du något Syntetplagg på dej? ev. i kombination med avsaknat ESD-skydd???

Då kan du själv ha förstört dina nya datordelar genom statisk elektricitet!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Efter att du kontrollerat att dina minnen stöds av moderkortet och är korrekt monterade så kan du testa dina minnen.

 

1. Ladda hem gratis Memtest86+ Pre Compiled Bootable ISO (.ZIP)

till en lämplig mapp på hårddisken.

 

2. Packa upp denna zip fil - den innehåller en ISO-fil - genom att dubbelklicka på zip-filen och dra ut iso-filen eller välja "packa upp" (kommer inte ihåg vad det står).

 

3. Bränn ut iso-filen (programmet är litet) till en CD-skiva.

 

4. Boota datorn ifrån CD:n och välj att köra minnestest.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt cd-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet stödjer minnena. Det kollade jag innan jag köpte datorn. Har också googlat runt en massa och insett att det är fel på minnena. Jag har kört memtest och fått en väldans massa fel.

 

Dator köptes och monterades ungefär i september förra året så den kanske inte är superny men... Ja jag använde ett ESD-skydd när jag monterade ihop datorn.

 

Efter mycket googlande så hittade jag att minnenas DRAM Volt var inställda på Automatiskt 1.5V. Minnena skulle tydligen ha 1.65V så jag ändrade till det. Men vet inte om det hjälpt eller inte då jag inte får bluescreen så ofta och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att utlösas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast om du har ställt in rätt spänning i BIOS och inte kör överklockat eller ändrat på andra minnesinställningar (CAS settings, timings etc) och då får fel när du kör senaste memtest86+ (som har stöd för AMD X6) så kan det vara fel på dina minnen - inte nödvändigtvis.

 

Du bör köra memtest86+ på långtidstest över natten eller dagen, såvida den inte direkt kommer upp med fel.

 

Du skulle också kunna minnestesta med endast en minnesmodul istoppad åt gången - står i moderkortsmanualen vilket slot du isåfall skall använda (DDR3_1).

 

Det står i specen att upp till 4 st. 1,5V DDR3 minnen stöds.

Testade minnen Qualified Vendors List (QVL) fast det betyder inte att andra minnen inte fungerar. Denna lista är bara vad moderkortstillverkaren testat och verifierat.

Det kommer hela tiden ut nya som inte hunnit testats och dom testar heller aldrig alla minnen som finns.

 

Har du installerat minnena rätt och riktigt nedstoppade i kontakterna (moderkortsmanualen sidan 16/120)?

2 moduler så skall en sitta i slot DDR3_1 och den andra i DDR3_3.

 

post-73434-0-14396900-1299760208_thumb.png

 

Annars så är det väl till att reklamera minnena eller testa ett annat matchande set om du har möjlighet.

Mvh

 

[Edit] Du kan ju testa minnesmodulerna i slot DDR3_2 och DDR3_4 också. Kan ju vara moderkortet som spökar - eller något helt annat. Tex. spänningarna från ditt nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit va pinsamt... Hade satt ett minne i slot DDR2 istället för slot DDR3... Satte det på rätt ställe nu och ändrade tillbaka DRAM Volten till Auto igen(1.5V).

 

När jag körde memtest så fick den köra i 13 timmar. Den hittade en massa fel. Förstår jag dock. Ska köra memtest igen så fort jag får tillbaka mitt USB-minne av min bror!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har en dator med samma problem men jag får rätt ofta också upp blåskärmen och längst ner på skärmen står det dumping fysical memory disk och så jobbar den blixtsnabbt från 0 till 100 % och sen så startas windows.

 

håller på att köra memory test med det verktyget som är i denna tråd ( memtest )

tror ni att något ram minne är på väg att åka eller att något är brännt redan? (detta är en bärbar dator)

 

 

 

 

 

 

/Jesse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon komponent har bränts sönder brukar det bli mycket värre problem än blåskärm då och då, t ex att datorn inte startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...