Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Längdskillnad mellan Blu-Ray och DVD


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jag undrar om varför vissa filmer är längre på blu-ray än på dvd när det påstods att det är samma version. Som exempelvis är bioversionen av Avatar 2 timmar 35 minuter lång på dvd och 2 timmar 42 minuter på blu-ray,den förlängda versionen 2 timmar 50 minuter respektive 2 timmar och 58 minuter.Jag vet att NTSC gör filmer längre än de i PAL,kan det vara så att blu-ray inte finns på PAL ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om varför vissa filmer är längre på blu-ray än på dvd när det påstods att det är samma version. Som exempelvis är bioversionen av Avatar 2 timmar 35 minuter lång på dvd och 2 timmar 42 minuter på blu-ray

 

 

 

Den amerikanska Region Free utgåvan listar samma längd på Blu-ray som på DVD, dvs 162 min.

 

Något som har att göra med DVD i olika regioner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Film spelas in med 24 bilder per sekund. PAL är 25 bilder per sekund. Det enkla sättet att konvertera en film till PAL är att spela upp 25 bilder i sekunden. Alltså går filmen lite snabbare och tar därmed kortare tid att spela upp.

 

Om en film är 2 timmar och 42 minuter och man spelar upp den med 25 bilder i sekunden så blir den just 2 timmar och 35 minuter lång. Och en film på 2 timmar och 58 minuter som spelas upp med 25 bilder i sekunden blir 2 timmar och 50 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite rolig extra info om detta är att ljudet inte alltid pitchas om heller. Oftast gör det det och då hör man i princip ingen skillnad. Men ful-varianten är att inte göra något med ljudet och således bara spela upp det snabbare, och således få ett lite högre (4%) tonläge på hela filmen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...