Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger sig vid uppstart


anikar

Rekommendera Poster

Startproblem m en 2-3 år gammal dator. Den stänger av sig själv vid uppstart. Måste startas om 3-4 ggr innan man kommer in till skrivbordet efter att "den lagat sig själv". Svart sida m vita bokstäver visas,(kommer inte ihåg vad den heter, något om boot kanske. På den sv/vit sidan räknas ca 30 sekunder ner, och dator skall laga sig själv enl texten där. Har man tur kommer man då in till skrivbordet.

Startar man om datorn en stund senare, brukar det funka direkt. Men väntar man till nästa dag, är det samma visa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till föregående fråga. Följande text har visats eller visas på datorn:

1. Windows installer har slutat fungera.

Ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt.

Programmet stängs och du kommer att meddelas om det finns

någon lösning på problemet.

Stäng program

 

2. Det gick inte att starta datorn. Startreparationen kontrollerar om det finns problem i systemet.

Om problem hittas så kommer de att rättas till automatiskt .

Datorn kanske startar om flera gånger under denna procedur.

 

Inga ändringar--- görs.

 

Detta kan ta några minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Windows?

 

1. Har du nyss gjort en installation som inte har hunnit bli riktigt klar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är första gången jag anv e-forum, så jag kanske tänker fel hur det går att se uppgifter, men OS Win Vista är det, (skrev jag tidigare under rubriken).

 

Jag har inte nyligen gjort någon installation, men vi är tre om denna föreningsdator så någon annan kan ha försökt. Jag är administratör för denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är lite för ny för att man skulle tro det, men:

Startproblem m en 2-3 år gammal dator. Den stänger av sig själv vid uppstart. Måste startas om 3-4 ggr innan man kommer in till skrivbordet
är misstänkt likt strömförsörjningsproblem, t ex dåliga kondensatorer på moderkortet.

 

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

Vad är det för tillverkare och datormodell?

Är datorn köpt av en privatperson eller av ett företag/liknande? Det är bara när en privatperson köper något i en affär som konsumentköplagen gäller, t ex möjligheten att reklamera varor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter Cecilias tips tog jag bort OpenOffice från datorn, då ikonerna såg lite konstiga ut. Nu funkade uppstarten tre ggr efter varandra. Men det har hänt förr. Blir spännande att se hur det funkar nästa gång jag kommer till föreningen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja om man vill att OpenOffice.org ska startas automatiskt när datorn startas eller inte, så om du vill installera programmet igen se till att det är valt att den inte ska startas automatiskt (snabbstart eller liknande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kom ihåg att Open Office installerar en "gammal" Java version, se till att uppdatera Java efter installationen.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja om man vill att OpenOffice.org ska startas automatiskt när datorn startas eller inte, så om du vill installera programmet igen se till att det är valt att den inte ska startas automatiskt (snabbstart eller liknande).

 

Vet att man kan välja bort att vissa program inte startar automatiskt, när man startar datorn. (Läst i PC för allas Vistabroschyr). Det förkortar startiden om det är mindre antal program som startar.

Men hos oss är OpenOffice det program som vi använder mest, för t ex dagordningar, protokoll m m, så det programmet är det som absolut måste öppna sig för att ha nytta av datorn.

Vår kassör och vår ordf kollar i morgon om datorn fortfarande startar normalt. Om den är ok, stänger jag då ner denna fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kom ihåg att Open Office installerar en "gammal" Java version, se till att uppdatera Java efter installationen.

Mvh

Mats H

 

Bra att du skrev om detta. Jag visste inte att det var så ang OpenOffice. Varför finns det då versionerna 3.1 (som jag först hade)och 3.2 som jag nu har, och som jag själv bytte till genom att ta bort 3.1 och ladda ner 3.2.

Jag har fått några påminnelser ang uppdatering av Java, men inte förstått vad det innebar.

Vill minnas att det är så om man installerar ett OS-system som inte är precis nytt, att man också måste inställera en eller flera uppdateringar, där t ex buggar är borttagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att man kan välja bort att vissa program inte startar automatiskt, när man startar datorn. (Läst i PC för allas Vistabroschyr). Det förkortar startiden om det är mindre antal program som startar.

Men hos oss är OpenOffice det program som vi använder mest, för t ex dagordningar, protokoll m m, så det programmet är det som absolut måste öppna sig för att ha nytta av datorn.

Vår kassör och vår ordf kollar i morgon om datorn fortfarande startar normalt. Om den är ok, stänger jag då ner denna fråga.

 

Hej igen! :(

 

Vår ordf ringde nyss och meddelade att startproblemet tyvärr finns kvar. Vi har varit med om det förut, att om man startar dator igen efter en stund så funkar uppstarten, men om man väntar till nästa dag så krånglar uppstaren igen.

 

På skärmen står: Win avslutades inte korrekt. Det beror på att systemet inte svarade.

Det gick int att starta Windovs. Det kan bero på en nyligen utförd --- i maskin- eller programvara.

Om Windovs har skadats eller konfigurerats på fel sätt kan startoperationen hjälpa dig dignostisera och åtgärda problemet. Om ett strömavbrott inträffade när datorn startas väljer du starta Windovs normalt. Markera med piltangenterna.

 

Starta reparation(remmenderas). (sekundnedräkning)

 

Starta Windovs normalt.

Starta Windovs med standardinställningar.

 

Jag brukar väja reparation, då kan jag få dator att öppna skrivbordet, om jag har tur.

 

TOG BORT OPENOFFICE FRÅN ADMINISTRATÖRSINLOGGNINGEN, PROGRAM OCH FUNKTIONER, KAN DET LIGGA RESTER AV OPENOFFICE KVAR UNDER DE ANDRA INLOGGNINGARNA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att era uppstartproblem kommer långt innan program som ex. OpenOffice ska starta.

 

Har du kollat kondensatorerna som Cecilia skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att era uppstartproblem kommer långt innan program som ex. OpenOffice ska starta.

 

Har du kollat kondensatorerna som Cecilia skrev?

 

Såg Cecilias text, men vet inte hur man kollar dem. Törs inte öppna systemenheten. Det är ju inte min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg Cecilias text, men vet inte hur man kollar dem. Törs inte öppna systemenheten. Det är ju inte min dator.

Du är administratör men törs inte öppna chassiet??

Eller är det frågan om en bärbar dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är administratör men törs inte öppna chassiet??

Eller är det frågan om en bärbar dator?

 

Ang att öppna chassiet: När man väljer administratör i en förening frågar man den, vanligtvis en styrelsemedlem, (eftersom datorn kan innehålla "medlemshemligheter), som kan mest om datorer, och den uppgiften föll på mig. Jag jobbar en del med broschyrer, lägger in användarnas lösenord, ansluter skrivare, och tillgång till olika program för de två andra användarna av datorn, visar en del möjligheter med programmen m m, (vilket ingen annan i styrelsen kan), men det tekniska i systemenhet är jag inte så kunnig i.

Det är en stationär dator, men om man öppnar chassiet gäller väl inga garantier? Den lagstadgade garantin är 3 år, men med större bevisbörda från anv 3:e året. Vet inte om datorer är undantagna. Datorn är tre år i april.

 

Har fått lära mig en gång att datorns innehåll måste vara jordat innan något rörs inne i den. Kanske är det gammalmodigt.

Hur som helst är jag en dålig tekniker, men den mest kunniga i vår styrelse, i vår lilla förening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att avgöra om felet är hård- eller mjukvarurelaterat är att köra ett annat operativsystem, som går att köra från en CD eller DVD. Om felet ligger i hårdvaran så kommer också det andra OS:et att påverkas. I ert fall är Ubuntu ett bra alternativ. OpenOffice ingår i Ubuntu så alla era dokument kan användas som förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stationär dator, men om man öppnar chassiet gäller väl inga garantier? Den lagstadgade garantin är 3 år, men med större bevisbörda från anv 3:e året. Vet inte om datorer är undantagna. Datorn är tre år i april.

 

Har fått lära mig en gång att datorns innehåll måste vara jordat innan något rörs inne i den. Kanske är det gammalmodigt.

Det som finns enligt konsumentköplagen är tre års reklamationsrätt när det gäller ursprungliga fel. Observera att konsumentköplagen endast gäller när en privatperson köper något av ett företag. Garantier är alltid ett avtal mellan säljare och köpare. Normalt vid datorköp är en garantitid på ett eller två år. Men om ni har ett avtal om tre års garanti eller support ska ni förstås kontakta den ni har avtalet med.

 

Man ska inte peta på något inuti datorn utan att veta vad man gör. Men i det här fallet gäller det att ta bort sidoplåten och lysa på moderkortet med en ficklampa och titta efter hur kondensatorerna ser ut, inga fingrar inuti datorlådan. Om du känner dig osäker kan du väl höra dig för i styrelsen/föreningen om det är någon/någons närstående som har öppnat datorer förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som finns enligt konsumentköplagen är tre års reklamationsrätt när det gäller ursprungliga fel. Observera att konsumentköplagen endast gäller när en privatperson köper något av ett företag. Garantier är alltid ett avtal mellan säljare och köpare. Normalt vid datorköp är en garantitid på ett eller två år. Men om ni har ett avtal om tre års garanti eller support ska ni förstås kontakta den ni har avtalet med.

 

Man ska inte peta på något inuti datorn utan att veta vad man gör. Men i det här fallet gäller det att ta bort sidoplåten och lysa på moderkortet med en ficklampa och titta efter hur kondensatorerna ser ut, inga fingrar inuti datorlådan. Om du känner dig osäker kan du väl höra dig för i styrelsen/föreningen om det är någon/någons närstående som har öppnat datorer förut.

 

Tack för bra information från flera av er. Jag har lärt mig en del. Jag får fundera på de svar jag fått.

Jag har några km ner till datorn. Får åka ner någon dag och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...