Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad tror ni?


Tokar86a

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag funderar på att slänga ut den paketdatorn jag köpte för några månader sen och sedan bygga mig en ny istället som jag skulle gjort från första början.

 

Mina mål med datorn ska vara följande.

 

1. Den ska vara så tyst som möjligt.

2. Den ska ha två hårddiskar (en system hårddisk och en lagringshårddisk)

3. Den ska ha bra grafikkort som håller längre och som fungerar bra spelmässigt.

4. Jag vill använda det här chassit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485612#extra

 

Det är de kraven jag har tänkt på. Så vad skulle ni rekommendera för delar?

 

Vad tror ni om de här delarna? http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=879044&su=526E50D7-452F-4481-8E60-8B9DBD5E0F0F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemdisken hade egentligen varit effektivare som en SSD-disk. Den är snabbare, tystare, billigare. Det enda som är nackdelen med dem är att de är dyra, men de ger oftast tillbaka det i effektivitet.

Sen att du vill ha din dator tyst, är svårt om du vill ha prestanda för spel, för du bör installera fläktar som reglerar värmen inne i datorn så inget blir överhettat, eftersom att kraftfullare komponenter ger dig mer värme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemdisken hade egentligen varit effektivare som en SSD-disk. Den är snabbare, tystare, billigare. Det enda som är nackdelen med dem är att de är dyra, men de ger oftast tillbaka det i effektivitet.

Sen att du vill ha din dator tyst, är svårt om du vill ha prestanda för spel, för du bör installera fläktar som reglerar värmen inne i datorn så inget blir överhettat, eftersom att kraftfullare komponenter ger dig mer värme.

 

Ja du har rätt med det. Men vad skulle du rekommendera då för köp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att du vill ha din dator tyst, är svårt om du vill ha prestanda för spel, för du bör installera fläktar som reglerar värmen inne i datorn så inget blir överhettat, eftersom att kraftfullare komponenter ger dig mer värme.

Kan ju vara bättre att välja ett chassi som har fler fläktar och då särskilt stora fläktar.

 

Jämförelse av grafikkort och vad som är mest prisvärt i olika nivåer:

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-recommendation-upgrade,2803.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit: Jag sågar det direkt, 90-talskonstruktion, 1 för liten luftcirkulation för en prestanda dator, 2 felkonstruerat: nätaggregatsfläkt och chassifläkt slåss om luften #. Med ett modernt nätaggregat med behovsstyrd fläkt startar aldrig nätaggregatsfläkten, chassifläkten drar in friskluft genom nätaggregatet så nätaggregatet kyls. Rundgång av luft baktill upptill i chassit.

Mycket varmt i resten av chassit. Och Johannes har redan sågat det pga bristen på dammfilter.

 

# och i värsta fall också grafikkortsfläkten slåss om luften alla fläktar gjorda för att suga luft ur chassit leder ibland till att grafikkortet överhettar och grafikkortet låter som en dammsugare i kampen om luften

 

Som redan sagts, få stora chassifläktar, det behövs bara insugsfläktar med filter (övertrycket håller ute damm)

Har byggt mina 2 senaste med

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197325

Innanför fläktarna har jag satt ett finmaskigt tyg som dammfilter

Och speciellt tyst är det inte, ett jämt susande.

 

Om kylning av datorer

 

Sammanfattning: Det behövs på ett korrekt konstruerat chassi bara insugsfläktar placerade i fronten, sidan eller botten på chassit. För luftmotståndet genom chassit är så lågt att det inte behövs luftmässigt seriekopplade fläktar (=insugsfläktar + utsugsfläktar). Insugsfläktarna blåser in mer luft än vad som nätaggregatsfläkt och grafikkortsfläktar suger ut. Överskottet går ut genom ventilationsöppningar baktill och på chassisidan bakom moderkortet. Genom att det är övertryck i chassit hålls dammet ute. Inga ventöppningar på ovansidan för här faller dammet in när datorn inte används.

//eforum.idg.se/topic/95138-forvirrad/page__p__560798__fromsearch__1#entry560798

 

Vad det gäller delarna i datorn

Har du kollat om processorn finns med bland godkända processorer till ditt moderkort på ASUS hemsida? Om inte gör det.

Har du kollat om minnena finns med bland testade och godkända minnen för minst 2 slot (QVL-listan) till ditt moderkort på ASUS hemsida? Om inte gör det.

 

Generellt kör jag alltid 4 -kärniga processorer på moderkort med 8-pins 12V matning till CPU,

för 2-kärniga duger för mig moderkort med 4-pins 12V matning.

 

Har du kollat att nätaggregatet fått bra testresultat vid tester? Stabila spänningar, lågt rippel och minst 3 års garanti, gärna 5 års garanti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med jannejanne. Chassit är riktigt dåligt. För 50 kr mer får du Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black som är mycket bättre.

 

Har du en begränsad budget skulle jag föreslå en i5-760 processor och lägga mer pengar på grafikkortet, t.ex. GTX 460.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...