Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
johannesgustavsson

Lotterilagen? Fundering

Rekommendera Poster

johannesgustavsson

Hej! Jag ska ha en tävling på min hemsida där jag ska lotta ut en programvara. Men jag är lite orolig för en sak, jag har ju tre frågor man ska svara på och den som har flest rätt kommer att få programvaran. Men tänk om flera stycken skulle svarar rätt, kan man då skriva så här i tävlingsreglerna/göra så här (se nedan) utan att man bryter om lotterilagen?

"Vinnaren blir den personen som har flest rätt. Om flera personer skickar in rätt svar kommer den som först skickade in de rätta svaren att vinna tävlingen."

Vad tror ni?

Skulle vara glad om någon juridisk kunnig skulle kunna svara på frågan?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anjuna Moon
Postad (redigerade)

Använder man, som du föreslagit, kunskapsfrågor där slumpen inte spelar någon roll räknas det inte som ett lotteri (slumpen får även ha en viss inverkan innan lotterilagen är applicerbar, men var gränsen för denna slump går är nog en bedömningsfråga)

Den juridiska frågan blir väl att bedöma hur mycket slumpen styr detta med "först skickade". Självklart finns det ju en viss slumpfaktor här - när en besökare kommer in på sidan, när denne svarar på frågorna är, relativt andra användare, inte enkelt förutsägbar.

Men men, varför inte bara fråga Lotteriinspektionen så är du helgarderad. En jurist kommer ju bara komma med sina tolkningar av lagen, som inte nödvändigtvis delas av andra jurister eller av LI.

(och att riskera fängelse/böter genom att lita på eforums medlemmars svar är inte något jag hade gjort ;)

Redigerad av Anjuna Moon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Som sagt, du kanske behöver ha tillstånd för ditt lotteri, om någon mot förmodan skulle anmäla ditt lotteri, kolla med länsstyrelsen först, som Anjuna är inne på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Och vem betalar eventuell vinstskatt? Det bör vara tydligt utskrivet också, ifall vinstsumman överstiger ett visst belopp antar jag. Men det bör du också fråga om och var då tydlig när du frågar, att det är en frågetävling och inte ett lotteri.

Är det gratis för deltagarna? Annars blir det väl du som får skatta...

"Vinnaren blir den personen som har flest rätt. Om flera personer skickar in rätt svar kommer den som först skickade in de rätta svaren att vinna tävlingen."

Kanske skall stå person?

Sen kanske du bör ha ett tillägg, nåt i stil med ...endast ett tävlingsbidrag per deltagare är tillåtet...eller något annat som passar in...

Det lär väl betyda att du måste gå igenom loggen eller liknande för att se om ev. vinnare har skickat/svarat flera gånger (fast fuska går ju alltid förstås)? Där borde du kanske kunna se datum och klockslag också?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om det vore ett lotteri skulle det vara den som anordnar lotteriet som betalar vinstskatten. När det är en tävling som kräver kunskap/arbete för att man ska vinna är det den som vinner som ska betala vinstskatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johannesgustavsson

Om det vore ett lotteri skulle det vara den som anordnar lotteriet som betalar vinstskatten. När det är en tävling som kräver kunskap/arbete för att man ska vinna är det den som vinner som ska betala vinstskatt.

Hej igen och tack för alla som svarat! Har kontaktat Lotteriinspektionen och väntar svar. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johannesgustavsson
Postad (redigerade)

Har skrivit om tävlingen, läs nedan. Nu borde inte lotteriinspektionen ha något att lägga sig i!

"I samarbete med ? drar jag igång en tävling där du som deltar har chansen att vinna ett ? som är det senaste versionen ur programserien ? Programvaran är värt cirka ? (Under 1300) kronor. Instruktioner för hur du deltar hittar du nedanför!

STEG 1. Svara på frågor

1. Vilket år lanserades ?

2. Vilket år grundades företaget ?

3. I vilket land har företaget ? sitt huvudkontor?

STEG 2. Motivera

Skriv en motivering på högst 40 ord. I motiveringen ska du förklara varför just du skulle ha användning av vinsten.

STEG 3. Skicka in

Skicka in dina svar, din motivering samt namn och hemdress till epostadressen ?

Tävlingen avslutas fredagen den ?. Lycka till!

(Vinnaren blir den personen som har flest rätt och/eller bäst motivering. Vinnaren utses av mig. Vinnaren får vinsten hemskickat via posten. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.)"

Vad tycks?

Borde jag skriva Vinnaren blir den personen som har flest rätt och/eller bäst motivering. eller Vinnaren blir den personen som har flest rätt och bäst motivering.?

Redigerad av Johnte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)
Skicka in dina svar, din motivering samt namn och hemdress till epostadressen ?

ändra hemdress > hemadress

Samt kanske

Sen kanske du bör ha ett tillägg, nåt i stil med ...endast ett tävlingsbidrag per deltagare är tillåtet...eller något annat som passar in...

Kul initiativ Johnte! Jag var in på din hemsida och jag är imponerad av att du hinner du med allt, trots att du går i skolan. :thumbsup:

[Edit]

Vinnaren blir den personen som har flest rätt och bäst motivering.?

Jag tycker denna är bäst, men kanske ändra personen > person och bäst motivering > bästa motivering?

Någon annan har kanske något bättre tips.

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johannesgustavsson
Postad (redigerade)

ändra hemdress > hemadress

Samt kanske

Kul initiativ Johnte! Jag var in på din hemsida och jag är imponerad av att du hinner du med allt, trots att du går i skolan. :thumbsup:

[Edit]

Jag tycker denna är bäst, men kanske ändra personen > person och bäst motivering > bästa motivering?

Någon annan har kanske något bättre tips.

Tack så mycket för feedbacken! Har nu pratat med en person som är juridik-utbildad och jag har kommit fram till att den slutgiltiga "regel-texten" blev såhär:

"Vinnaren blir den person som har flest rätt och bäst motivering. Endast ett tävlingsbidrag per person. Vinnaren utses av mig, Johnte. Vinnaren får vinsten hemskickat via posten. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren"

Tävlingen drar igång på Tisdag förhoppningsvis, glöm inte att kolla Johnte.se då och delta ;) Tack för alla som brytt sig!

Redigerad av Johnte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...