Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av lösning


Josef L

Rekommendera Poster

Hej,

har ett företag där jag måste skicka in rapporter till myndigheter(scb) i from av ett excel papper bifogat i mail ett par gånger i veckan. De flesta fält är samma varje gång, men ett par 5 6 fält skiljer sig varje gång. Tex datum fält och ett fält som innehåller priser. Jag har redan en mall för hur rapporten skall se ut, men jag tänkte nu på något sätt läsa in denna mall till ett C# program. Därefter använda ett formulär där jag bara lägger in nödvändig data, sedan tycker på en knapp och då skall ett mail skickas med färdig rapport.

 

Så till min fråga, hur kan jag på ett enkelt sätt läsa in en excelfil för att därefter kunna manipulera data och skapa upp ett nytt excel-dokument?

Helst i C#, men det går bra med java med. Använder bara gratisprylar som openoffice mm.

 

Tack för du orkat läsa så här långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är filerna i OpenXML-formatet (dvs. xlsx-filer) så behöver du bara göra en unzip (finns många sätt att göra detta på) och sedan läsa in innehållet med en xml-reader, ex. XmlTextReader , XmlNodeReader eller något annat av många sätt att läsa och parsa xml.

Är det gamla Excel-formatet är det simplast att koppla upp sig mot filen via ADO, men du kan även använda Office Interop, vilket i princip exponerar en liknande objektmodell som Excels VBA, men jag rekommenderar inte den metoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är filerna i OpenXML-formatet (dvs. xlsx-filer) så behöver du bara göra en unzip (finns många sätt att göra detta på) och sedan läsa in innehållet med en xml-reader, ex. XmlTextReader , XmlNodeReader eller något annat av många sätt att läsa och parsa xml.

Är det gamla Excel-formatet är det simplast att koppla upp sig mot filen via ADO, men du kan även använda Office Interop, vilket i princip exponerar en liknande objektmodell som Excels VBA, men jag rekommenderar inte den metoden.

 

Tack för svaret. Det är ju en vanlig xls fil så det verkar som det får bli via ADO då. Men har inte Excel installerat, vet ej om det blir ett problem eller inte, men det märker jag. Åter igen, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du ADO ska det inte behövas Excel installera, kör du via Interop krävs ett antal Office-binärer dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...