Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkonsekvenskontroll


sprättägg

Rekommendera Poster

Varje gång jag startar datorn så vill den göra en inkonsekvenskontroll av ena hårddisken. Jag vet att det finns defekter på den, och har kopierat viktiga filer, men-- går det att stänga av denna funktion ( inte bara avbryta den )?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken med en sådan manöver är ju att du inte får varningen i tid när hårdisken går sönder ordentligt, och då kanske du inte kan använda datorn, eller kunna starta den.

 

Vet du med dig att den inte är okej, så kan det ju vara dags att byta ut den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommendationen är enkel

 

1: Säkerhetskopiera ALLT du vill spara

2: ladda hem program som kan felsöka din disk extensivt

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

ta helst det som din tillverkare skapat, annars är DFT att rekommendera.

3: bränn ut på CD och kör programmet.

4: Om det upptäcker fel och du har garanti kvar på disken, spara en felrapport. Om du inte har garanti skruva isär disken, använd den som prydnad på granen dessa sista dagar innan du slänger ut den.

 

Med andra ord, byt ut din disk! Skador på disk är som cancer. Har en tendens att sprida sig och är mycket svårt att bli av med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn vill göra en inkonsekvenskontroll behöver inte betyda att hårddisken har några fel. Det beror på att systemet har hittat fel i filsystemet. Fel i filsystemet kan bero på fel på hårddisken, men beror oftast på att skrivning avbrutits av avstängning eller strömavbrott. Inkonsekvenskontrolen (chkdsk) kan reparera logiska fel på filsystemet. Men du bör ändå kontrollera hårddisken med tillverkarens diagnosprogram (fullständiga). Du skall låta datorn genomföra kontrollen. Om felen rättas så kommer datorn inte att starta kontrollen igen vid nästa uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
LarsHasselrot

Sedan jag fick hjälp av Symantec att installera nya versionen av Norton startar denna inkonsekvenskontroll som jag avbryter. Kanske ett samband. Vem vet?

Lars A H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...