Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig och högtalarna brummar


lebn

Rekommendera Poster

Min dator har börjat hänga sig och musiken i högtalarna övergår i ett intensivt brummande. (Nivån på brummandet styrs av volymknappen)

 

PC Xp pro, office 2003, Intel 3, CPU 350, 3Ghz

Nätverket är tillräckligt kraftfullt, 600W, fläktarna rena, ram minnet 4 Gb, temp. på grafikkort och CPU ligger på ca 30° så allt är OK. Datorn är byggd av en tekniker i somras, så den är ju rel ny.

Enhetshanteraren visar inga konflikter. Från början satt integrerat ljudkort: Realtek. Det har jag avaktiverat och plockat bort. Istället har jag satt in ett Aureon 5.1 kort. Problemet dyker upp (tror jag) när jag har ljudet (musik) igång och samtidigt kör andra program ex. photoshop, excel, word, nät surf, eller annat. Det finns ingen logik, det kan hända efter en halvtimme, det kan hända efter många timmar, det kan hända när som helst. Enda gemensamma nämnare är (tror jag) att det hänt när jag samtidigt haft ljud (musik) igång med andra program. Det finns ingen loggfil som markerar fel. Och det är inte en Blå skärm, datorn bara hänger sig. Och enda sättet är att använda reset knappen (tvingande omstart).

 

Var ska jag börja felsöka? Nån som har upplevt samma problem o löst det?

 

Mycket tacksam för tips.

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ska jag börja felsöka?

Faktiskt med grafikkortet. Nu skrev du inte vad det var men börja med att uppdatera drivrutinen för det. Det är en lika bra början som någon annan, men att bilden fryser och ljudet fastnar i en loop händer emellanåt vare sig det står Ati eller Nvidia på grafikkortet.

 

Nån som har upplevt samma problem o löst det?

Oja, alldeles för många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det är kanske för tidigt att tacka, men jag gjorde som du sa, och efter att jag uppdaterat drivrutinen, körde jag i alla fall hela dagen igår, med olika program igång samtidigt med att jag spelade musik och inget knas inträffade. Faktum är att ett annat problem som jag haft ända sedan jag köpte datorn, en sorts minnesbrist varnings skärm, som dykt upp med jämna mellanrum som säger att det inte finns minne att utföra den eller den åtgärden, och som gjort att datorn stått still ca 10 - 15 sek innan jag kunnat öppna programmet, vilket det nu må vara, inträffade aldrig igår. Så jag håller tummarna för att du kanske har kommit lösningen på spåret!

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag håller tummarna för att du kanske har kommit lösningen på spåret!

Jag får väl göra detsamma. :thumbsup: Ibland är lösningen mycket enkel – enklare än den kan se ut att vara från början medan man andra gånger sitter och sliter sitt hår i timmar... :P

 

Teknikern som byggt ihop datorn i somras har säkert inte gjort något fel utan han/hon har väl använt sig av de drivrutiner som fanns tillhands vid byggtillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...