Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sluta röka


Anjuna Moon
 Share

Rekommendera Poster

Efter att ha gett upp alkoholen och hållt mig nykter i 8 månader känns det dags att ta tag i nästa last. Rökningen känns dock svårare att bli av med och jag behöver lite input från någon som försökt.

Jag har sneglat på apotekets nikotinspray som hjälpmedel, är det någon som testat denna och tycker att den fungerar bättre eller sämre än plåster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan egen erfarenhet tror jag mig ha läst att bästa sättet att sluta är att sluta tvärt. ta den hårda smällen men gör det ordentligt på en gång.

 

Nikotinplåster och liknande har inte visat sig ge fler som klarar av att sluta jämfört med de som slutar utan hjälpmedel. Man byter helt enkelt källa för beroendet, nikotinet. Det är lika svårt att sluta med nikotinplåster som att sluta röka...

 

Det var mina stödjande ord. Har du klarat spriten ska du se att du även klarar cigaretten!

 

Lycka till!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Som någon klok har sagt, det svåra är inte att sluta, utan det svåra är att låta bli att börja igen :)

 

Så, istället för att tänka "sluta röka", så tänk "inte börja igen" efter ciggen du kommer ta efter lunchen idag.

 

De hjälpmedel som finns är enligt några vänner mer eller mindre värdelösa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enligt apoteket så är det många som väljer att gå vägen genom att successivt minska intaget, vilket gör releasen av nikotinberoendet lindrigare.Hjälpmedel som spray ska tydligen öka chansen.

 

Sen har jag ju en stor hjälp av att redan ha gått på rehab för spriten i 8 månader, man har lärt sig en hel del om vanemönster, belöningssystem och beroende där. Man får kombinera så mycket hjälpmedel man kan (andra hjälpmedel är att fokusera på vad vinsten blir, vad förlusten blir om man misslyckas och så vidare). En sak kan jag säga säkert, när man rökt så länge som jag gjort så känner man faktiskt hur det sakta tar livet av en, man förbannar verkligen den dag man började.

 

Från Apotekets sida:

Att sluta röka helt på egen hand klarar bara ett par procent av dem som försöker. Med hjälp av nikotinläkemedel går det bättre att bli rökfri. Med både rådgivning och nikotinläkemedel fyrdubblas chansen att lyckas sluta röka jämfört med om du försöker på egen hand. Hos oss finns både läkemedel och tillgång till stöd.

 

 

Rök mindre om du inte kan sluta tvärt

Alla klarar inte av att sluta tvärt. Alternativet kan då vara att istället dra ner antalet cigaretter per dag och sätta målet att bli helt rökfri lite längre fram i tiden. För att lyckas måste du trappa ner långsamt och gradvis vänja kroppen vid att den inte får lika mycket nikotin som den är van vid.

 

Det finns nikotinläkemedel som du kan ta hjälp av för att klara nedtrappningen. Men inget läkemedel kan ta bort ditt nikotinberoende över en natt. Här till höger ser du några av de läkemedel du kan välja på.

Redigerad av Anjuna Moon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon klok har sagt, det svåra är inte att sluta, utan det svåra är att låta bli att börja igen

Kan inte tala för rökningen där, men jag kan bara instämma i det när det gäller alkohol. Det svåra var verkligen inte att sluta, det dagliga jobbet är att inte falla dit igen, det finns så mycket i vardagen som triggar önskan att göra det. Men man växer som människa varje dag man står emot, ganska karaktärsbyggande faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, att sluta röka är inte svårt, men att hålla emot och inte falla tillbaka, är en helt annan sak.

Sen vad som kan vara bäst, att bara sluta tvärt, eller att gradvis försöka, tvistar många om.

 

Är också en f.d, som faktiskt slutade helt tvärt, och lyckats hålla emot, även om jag någon gång fortfarande kan känna suget efter alla år.

 

Jag anser dock att man bör sluta tvärt på en gång, inte försöka trappa ner, risken finns då att man trappar ner för sakta, och inte når ända fram.

Och framförallt, du måste vilja till 101%, 99% räcker inte, och låter knäppt kanske, men 100% kan vara en balansering för vilja eller vilja inte.

Och att ha kraften att kunna bli lite associal i början, för det får man räkna med, har man varit med i lilla "rökrutan" på jobbet t.ex så ska man alltså INTE gå dit längre, för då är risken större att man trillar dit, man får hitta på annat att göra, fortsätta jobba, hämta en kopp med innehåll, eller så, men INTE gå till dom som "syndar".

Naturligtvis tycker jag att man ska förklara för alla, att man faktiskt vill sluta, så att dom förstår varför man ändrar sitt beteende, är dom seriösa och sjyssta, så hjälper dom till, genom att stödja dig osv.

 

Så det är du Anjuna som bestämmer, avgör hur du vill ha det, du måste ha den rätta villjan, annars blir det bara svårare, men har du kunnat fixa det andra, än så länge, så tror jag du fixar även detta.

 

Lycka till härifrån också :thumbsup:.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för peppen!

Inga problem med det sociala, nästan alla polare har slutat vid det här laget och på jobbet står jag oftast själv ute och huttrar i kylan som ett rostigt ånglok, hehe =)

Jag tror ändå jag kör på sprayen ett tag i början. Synd att man inte kan "knyta" lungorna som man knyter magarna på matglada ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för peppen!

Inga problem med det sociala, nästan alla polare har slutat vid det här laget och på jobbet står jag oftast själv ute och huttrar i kylan som ett rostigt ånglok, hehe =)

Jag tror ändå jag kör på sprayen ett tag i början. Synd att man inte kan "knyta" lungorna som man knyter magarna på matglada ;)

 

Står du själv ute och huttrar varje gång, och har dom förutsättningarna, så tycker jag att du ska satsa allt, och även hoppa på detta tåg, visst kör du lite hjälpspray ett tag, så får du se om det är något för dig, har ingen erfarenhet alls av dessa "hjälpmedel", på den tiden som jag la av, så fanns det bara "starka" nikotinplåster, som jag inte ville ha att göra med.

 

Än en gång, lycka till och tack för poängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Så här gjorde jag. Och jag var storrökare, ca. 30-40 cig om dan.Slutade tvärt,Ofta när jag ätit eller fikat så blev det en cig.Jag ändrade mina vanor, ingen cig efter mat eller fika.Ofta så belönade man sig själv med en cig, efter något man gjort. Gjorde något annat i stället, tex. läste tidning, såg på TV eller dylikt. Jag tror nämligen inte att man har ett behov av att röka. Jag tror att det är den lille "kompisen" som är den stora boven. Någon att hålla i hand. Så byt ut Dina gamla rökvanor mot något nytt, så ska Du se att det är ganska lätt att sluta röka.

LYCKA TILL! :thumbsup:

essin

Redigerad av essin
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutade (läs:håller upp) för 3,5 år sedan enligt följande:

Semester i Juli=Power Big Meet i Västerås betyder båtresa eftersom jag bor i Finland. Köpte 20 askar på resan till sverige och 20 askar på väg hem och hade ca 35 askar kvar då. Då beslutade jag att sluta efter att det var slut, vilket betydde ca 1 månad för kroppen att börja anpassa sig.

Dagen D kom och jag var på serviceresa när min sista cigarett brann och jag hade 3 timmars resa ensam i bil på väg hem...

Det gick bra och dagarna gick, ibland hade jag rökbegär men inte så kraftigt.

Efter ca 1,5 mån åkte jag till spanien på en maskin installation och där rökte jag :-( men på flygfältet i Helsingfors slängde jag kvarvarande cigaretter och väl hemma så var det inga problem. Samma procedur på några maskin installationer efteråt, röka 2 veckor sedan kasta kvarvarande på flygfältet i H:fors. Efter resorna har jag inte haft rökbegär här hemma och under min senaste installation i våras i österrike så rökte jag inte alls.

Fortfarande luktar det så otroligt gott när någon tänder en cigg men lukten räcker för min del jag behöver inte röka.

 

EDIT: skall tillägga att 2 veckor efter att jag slutade så blev det rökförbud inne i industrihallen där jag jobbar.

 

Lycka till!

 

Hans

Redigerad av Hankki
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Anjuna, du kan alltid prova det här:

http://easyway.nu/

 

Jag har inte provat det, men det låter väldigt övertygande. Om man ska tro på vad andra f d rökare skriver om det hela. Efter första träffen smakade cigarretterna inte gott längre typ. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha Stefan, vilket sammanträffande. Hade just en lite diskussion om det där med en polare. Nä, det där är inget för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 10 years later...
carlOfSthlm

Jag är inne på mitt 4:de är som rökfri. Många saker är mycket bättre men hostan hår inte över och jag har jättedålig kondition. Jag börjar undra om det är något annat som är fel. Jag är jättetorr i munnen också. Hur var tiden efter att nu slutade röka? Ibland tänker jag att det inte var värt besväret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev carlOfSthlm:

Jag börjar undra om det är något annat som är fel.

Då är det ju bra att få det undersökt på vårdcentralen för det kan kanske vara något farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carlOfSthlm

Jo, fjärde året! Jag är torr i munnen och halsen och hostar och harklar som om jag puffar 2 paket om dagen. Jag måste nog prata med en läkare. Tänk om det är långtidscovid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...