Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omöjligt ominstaller OS på HP Compaq Notebook


PeterNacka

Rekommendera Poster

Hej, ja den strular. Verkar vara något säkerhetsprogram som omöjlig gör detta. Flashat om Bios då den inte hittar HD:n i Bios. När jag skall ominstallera OS så krachar den med uppgiften Hårdisk ej funnen.

 

Hur kommer jag runt detta program? Vissa funktioner är spärrade i BIOS, kräver admin lösenord :S

 

Försökte med annan HD som fungerar men satt i en dator som åkte i golve å fick

kortslutning :P Den hittar inte den heller.

 

 

Datorn är en Hp compaq nw9440.

 

Vad gör jag? (Vågar inte använda Formatera funktionen i XP. XP som skall in först sedan Vista)

 

Tackar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashat om Bios då den inte hittar HD:n i Bios. När jag skall ominstallera OS så krachar den med uppgiften Hårdisk ej funnen.

Är du säker på att det inte är hårddisken som är trasig och därför inte kan hittas av BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Att hårddisken inte hittas kan bero på det faktum att datorn enligt specen har en SATAansluten hårddisk.När man installerar XP måste en drivrutin för SATA installeras.Rutinen finns hos HPsupport för din dator.Filen kan med programmet nlite läggas ihop med installationsskivan eller installeras med hjälp av en extern diskettstation.

 

Ibland kan man ställa om i BIOS så disken uppfattas som en PATAansluten disk .Drivern behöver då ej installeras.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Att hårddisken inte hittas kan bero på det faktum att datorn enligt specen har en SATAansluten hårddisk.När man installerar XP måste en drivrutin för SATA installeras.Rutinen finns hos HPsupport för din dator.Filen kan med programmet nlite läggas ihop med installationsskivan eller installeras med hjälp av en extern diskettstation.

 

Ibland kan man ställa om i BIOS så disken uppfattas som en PATAansluten disk .Drivern behöver då ej installeras.

 

LARSAS

När det gäller installationen av XP håller jag med men brukar inte hårddisken synas i BIOS i det fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej, okej. Formaterade HD:n genom BIOS. Nu hittar den inte HD:n hur jag än gör. Hur får jag den att hitta HD:n nu när den är formaterad?

 

Tacksam!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller installationen av XP håller jag med men brukar inte hårddisken synas i BIOS i det fallet?

 

Bra info! Undrar dock hur jag lägger ihop denna fil med min orginal XP skiva? Om jag tar nyare OS som Vista eller 7, kommer datorn då hitta HD:n? Skall ha Vista som minimum men har inte orginal skivan även fast jag har orginal serienr etiketten...

 

Du skriver diskettstation, går det inte med CD eller USB minne?

 

Tackar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller installationen av XP håller jag med men brukar inte hårddisken synas i BIOS i det fallet?

 

Så där ja :) Gick att "avaktivera" sata HD:n å då hittar den disken direkt :) Supertack för hjälpen!!!

 

Ha en bra dag alla!

P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...