Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länkar i Excell


ERJ

Rekommendera Poster

Jag har en databas i Excel 2007 med några 100 dataposter. I varje datapost finns en länk till en bildfil. Länkarna fungerar bra, men så snart jag har sorterat dataposterna blir sökvägarna i de flesta länkarna fel. Jag har testat att formatera länkarna på olika sätt, men utan framgång. Jag har också testat att dela upp databasen i mindre databaser, men även det utan framgång. Finns någon lösning på detta problem?

MVH

Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser länkarna ut? Skapas de dynamiskt med raden eller är de fasta?

 

Ett exempel vore trevligt att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser länkarna ut? Skapas de dynamiskt med raden eller är de fasta?

 

Ett exempel vore trevligt att se.

 

Vad menar Du med dynamiska resp fasta? Jag bifogar ett litet utdrag ur registret så kanske det klarnar.

MVH

Rune

exempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dynamiskt menar jag med hjälp av formel men du använder helt klart verktyget hyperlänk.

 

Jag ser felet som det blir, länken följer inte med vid sorteringen.

 

Testa denna lösning istället

1: Vi behöver Temp-mappen, sökvägen. Lite VBA-kod, en UDF, behövs för det

Function TempFolder() As String
TempFolder = Environ("temp")
End Function

Kopiera och skriv in i en modul i VBA-editorn.

 

2: Använd sedan denna formel istället:

=HYPERLÄNK(TempFolder() &"/Album" & F2 & "/" & G2 & ".jpg";"Album" & F2 & "/" & G2 & ".jpg")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte denna lösning. Enklare beskrivning behövs. Måste alla länkar göras om, ett jättestort jobb!?

MVH

Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad bok så kanske det klarnar. Spara i xls-format för att gå runt makro-begränsningen på forumet.

 

Som svar kan jag även säga att ja, du behöver göra om alla länkarna men det tycks ju som att länken kan byggas upp av data som finns i tabellen. Dvs bara att kopiera ned formeln utmed tabellen och det är klart.

LänkExempel.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för Ditt svar, men hur kan jag enkelt kopiera ner formeln utmed tabellen? Hur vet den nya formeln sökvägen till rätt bild? Bilderna ligger ju inte ens i samma mapp. Vilka garantier finns för att de nya länkarna blir rätt även efter sortering av databasen?

MVH

Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formeln jag visat bygger upp en länk utifrån den information du har i tabellen. I det exempel du gav, som jag utvidgat i mitt svar, tycktes alla filer ligga i samma mapp och all information om detta fanns i tabellen..

 

Ser dock att jag använt fel skiljetecken i sökvägen...fast iofs tycks inte Excel bry sig...

 

Formeln ska alltså se ut som detta:

=HYPERLÄNK(TempFolder() &"\Album" & F2 & "\" & G2 & ".jpg";"Album" & F2 & "\" & G2 & ".jpg")

där då

TempFolder() &"\Album" & F2 & "\" & G2 & ".jpg"

är den del som bygger upp länken.

TempFolder() hämtar sökvägen till användaren temp-mapp (enligt ditt exempel ska filerna ligga där).

"\Album" & F2 &

Skapar namnet på undermappen där då F2 är ett index hämtat ur din tabell.

"\" & G2 & ".jpg

Skapar filnamnet där då G2 är hämtat ur din tabell.

Resultatet blid alltså något i stil med

C:\Users\UserName\AppData\Local\Temp\Album1\1.jpg

 

där de två ettorna hämtats från din tabell.

Givet att de två referenserna är korrekta i första cellen, att data finns i tabellen, är det bara att kopiera ned formeln utmed tabellen. Formeln kommer alltid att hämta data från den rad den står på om du gör rätt, dvs den kommer att skapa en korrekt länk oavsett hur du sorterar eller flyttar runt din tabell.

 

Du kan dela upp formeln, om det hjälper, i två celler.

Säg att du i K2 (i ditt exempel) skriver

="\Album" & F2 & "\" & G2 & ".jpg"

och i L2 skriver

=HYPERLÄNK(TempFolder() &K2;K2)

så kanske det blir enklare att förstå vad som sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

Nu har jag fått allt att fungera tack vare Din fina hjälp. De nya länkarna fungerar riktigt även efter sortering av databasen. Fantastiskt bra! Det märkliga är att nu helt plötsligt fungerar också mina gamla länkar, även de efter sortering.

Dina upplysningar har också gett mig nya kunskaper i hur man kan skriva formler i Excel.

ETT STORT TACK!

MVH

Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, testar igen... de hårda länkarna vill inte följa med när jag sorterar oavsett om området är definierat som en tabell eller ej. Rekommendationen är att du använder de mjuka länkarna, dvs formlerna, då de är lättare att underhålla.

 

Lycka till och tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...