Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillverkningsfel


Hillar

Rekommendera Poster

Har på kort tid råkat ut för 2 bärbara datorer och en digitalkamera som slutat att fungera pga att skruvar inne i apparaterna lossnat och två fall orsakat kortslutnig.

 

I digitalkameran, som slutat att fungera, hördes tydligt att något var löst då man skakade den. När den öppnades trillade en lös skruv ut ur kamran.

 

En kund kom in med en bärbar dator som slutade fungera om man rörde skärmen. Det visade sig att så gott som varensa skruv i datorn var lös vilket medförde glappkontakt både här och där. Som tur var hade ingen skruv lossnat så datorn fungerade igen efter att man dragit åt alla skruvar.

 

Här om dagen kom en kund med en bärbar dator som helt slutat fungera och jag skulle rädda viktiga filer på hårddisken. När den skulla plockas ur visade sig att tre av skruvarna som håller hårddisken i vaggan var helt lösa ch den fjärde hade trillat bort och låg lös inne i datorn där den förorsakat en kortslutning.

 

Dåligt åtdragna skruvar kanske sitter kanske kvar ett år tills garantin gått ut. Men vem tar ansvaret sedan? För en dåligt hopsatt produkt! Är detta medvetet eller är det bara slarv. Nu återstår att se om säljaren och tillverkaren tar sitt ansvar eftersom det fortfarande återstår några dagar på garantin för den senaste datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju rätt att reklamera varan i 3 år.. kan man då påvisa att det varit från början så måste dom väl ta sitt ansvar.. man tycker ju inte att dom borde misstänka att man varit å skruvat i en bärbar dator,sånt brukar ju kunna synas på skruvarna oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken position är du som tar emot dessa produkter? Lite oklart för mig. Är det du som sålt produkterna eller är det i ett företag?

 

Notera att reklamationslagstiftningen gäller för affärer mellan en privat person och ett företag. Affärer mellan företag har egna reglar och där är det enbart garantiåtaganden som kan anropas. Ej kkl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt klart som att du Hillar jobbar i en butik som servicereparatör?

En kund kom in med en bärbar dator som slutade fungera om man rörde skärmen. Det visade sig att så gott som varensa skruv i datorn var lös vilket medförde glappkontakt både här och där. Som tur var hade ingen skruv lossnat så datorn fungerade igen efter att man dragit åt alla skruvar.

 

Här om dagen kom en kund med en bärbar dator som helt slutat fungera och jag skulle rädda viktiga filer på hårddisken. När den skulla plockas ur visade sig att tre av skruvarna som håller hårddisken i vaggan var helt lösa ch den fjärde hade trillat bort och låg lös inne i datorn där den förorsakat en kortslutning.

Om så är fallet, så har väl din butik en "skyldighet" att rapportera dessa misstänka felaktigheter till tillverkaren, och då har ni ju rutiner för hur detta ska gå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt klart som att du Hillar jobbar i en butik som servicereparatör?

 

Om så är fallet, så har väl din butik en "skyldighet" att rapportera dessa misstänka felaktigheter till tillverkaren, och då har ni ju rutiner för hur detta ska gå till.

 

 

Hoppsan!

Nej, jag jobbar inte som servicereparatör i ngn butik men jag har en egen firma i IT-branchen.

Kunden önskade bara få hjälp med att få ut sina bilder och dokument ur en i övrigt 'död' dator.

Så det var på det sättet jag konfronterades med de lösa skruvarna. Lite blå lock tight massa hade kanske kunnat förhindra kraschen?

 

Fö, tack för era snabba svar, jag återkommer med besked hur försäljaren och tillverkaren agerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja, så kom då äntligen beskedet jag väntat på!

Ägaren lämnade in sin dator till återförsäljaren och fick den tillbaka reparad (byte av moderkort).

Så nu fungerar den igen till allas belåtenhet. Slutet gott .. allting gott.

Men det vore ju inte så dumt om alla skruvar dragits åt ordentligt från början.

Tack för era synpunkter. På detta Forum finns många intresserade, mycket kunnade och stor hjälpsamhet.

/Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...