Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tatoo duva betydelse?

Smorgostarta

Recommended Posts

Smorgostarta

Hejsan!

Fåglar brukar ju allmänt stå för frihet, men vad har duvan för speciell betydelse som tatuering?

Tacksam för svar!

Flyfisherman

Nja fåglar i allmänhet står väl inte för frihet?

Tex.

Ugglan förebådar ju otur i vissa delar av världen.

Härfågeln har ansetts som budbärare i diverse mytologier och hos oss (i Norden) som varsel om krig.

Oden hade ju 2 korpar som gav honom nyheter.

Göken har ju olika betydelse beroende från vilket väderstreck den hörs; Södergök= döderGök..

etc.

Jag tror att nästan alla fåglar har olika betydelse i religion, mytologi och folktro.

Duvan och ännu mindre tatueringar däremot har jag inte en susning om.;)

Människan och duvan har haft en nära relation i tusentals år och detta har fört med sig att duvan har fått ett stort symboliskt värde. Å ena sidan får den representera upphöjda, positiva ting som freden eller guds ande, å andra sidan befäster vi den med negativa attribut då vi anser den vara smutsig och smittospridande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Duvor#Historik_och_symbolik

En fredsduva är en duva avbildad med en olivkvist i näbben och är en symbol för fred vid sidan av andra fredstecken och -symboler.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredsduva

Smorgostarta

Nja fåglar i allmänhet står väl inte för frihet?

Tex.

Ugglan förebådar ju otur i vissa delar av världen.

Härfågeln har ansetts som budbärare i diverse mytologier och hos oss (i Norden) som varsel om krig.

Oden hade ju 2 korpar som gav honom nyheter.

Göken har ju olika betydelse beroende från vilket väderstreck den hörs; Södergök= döderGök..

etc.

Jag tror att nästan alla fåglar har olika betydelse i religion, mytologi och folktro.

Duvan och ännu mindre tatueringar däremot har jag inte en susning om.;)

Aldrig hört uttrycket "fri som en fågel" ;)

Men som sagt det är ett uttryck och grundar sig inte på fakta, dock finns det många som grundar sin tatuering efter just det uttrycket.

Nu var det ju duvan jag frågade om och inte något annat, men kul med lite ny upplysning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...