Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
johannesgustavsson

Hemserver

Rekommendera Poster

johannesgustavsson

Hej! Vet inte om jag har placerat denna tråd rätt, men annars får moderator flytta den om den ligger fel.

Jag har kollat runt på lite olika (hem)servrar bland annat på NetOnNet, jag ska inte köpa en, men jag ville bara fråga runt lite eftersom att jag tycker sånt här är intressant.

Jag har kollat på den här: (Länk)

Kan man säga att en server/hemserver är som en extern hårddisk?

Hur fungerar det när man ska lägga in filer på den? Är det bara att dra och släppa lixom eller?

På den hårddisken som är i länken ovan, ser man ju att det är 4 "fack" på den. Är det då 4 olika hårddiskar eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anjuna Moon
Kan man säga att en server/hemserver är som en extern hårddisk

Tja, i det här fallet är det ju så de marknadsför den där saken. Generellt är en server precis det du vill att den ska vara, det kan handla om en ren filserver, en webbserver för att exponera webbsidor utåt, en separat databasserver, ja, det beror ju på vad du behöver.

En sådan där historia kan det kanske vara värt om ni är flera datorer som behöver tillgång till en stor mängd filer samtidigt, men är det bara för extern lagring avsett för en dator är det bara ett stort slöseri med pengar. Långt billigare att bara pilla in lite flera hårddiskar i befintlig dator, eller t.o.m skaffa ett externt hårddisk-kabinett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johannesgustavsson

Tja, i det här fallet är det ju så de marknadsför den där saken. Generellt är en server precis det du vill att den ska vara, det kan handla om en ren filserver, en webbserver för att exponera webbsidor utåt, en separat databasserver, ja, det beror ju på vad du behöver.

En sådan där historia kan det kanske vara värt om ni är flera datorer som behöver tillgång till en stor mängd filer samtidigt, men är det bara för extern lagring avsett för en dator är det bara ett stort slöseri med pengar. Långt billigare att bara pilla in lite flera hårddiskar i befintlig dator, eller t.o.m skaffa ett externt hårddisk-kabinett.

Okej! Tack för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...