Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup på flera OS


styr-man

Rekommendera Poster

Hur tar jag backup, på 3-4 OS o. 2 datorer. (max. kost. 2800 kr) En bärbar Mac med 3 OS (Snow Leop, Wind.xp, Linux Mint) En stationer med 2 OS (Wind.xp, Linux Ubuntu)

 

Det är en Router o. en W.D. 320 Gb ink. med flera part. vilken jag försökt ta backup med, det går inte bra.

 

1, Skall jag köpa till, 2 st ext H.D. o. ha en för varje OS?

2, Köpa en NAS?

3, Iomega IConnect Wireless Data Station (där man koppla flera ext. H.D.)?

4, Flera förslag

 

 

Stig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns hur många sätt som helst att lösa/angripa detta på. En avgörande fråga är om du "bara" skall backa upp data på resp dator/OS - eller om du behöver fullständiga kloner av resp partitioner?

1, Skall jag köpa till, 2 st ext H.D. o. ha en för varje OS?

2, Köpa en NAS?

3, Iomega IConnect Wireless Data Station (där man koppla flera ext. H.D.)?

4, Flera förslag

 

1) Visst, men du kan ju enklare köra Raid1 internt i resp dator.

2) Funkar oxå. Du behöver ju dock programvara för resp OS (kan ibland ingå i NAS).

3) Det är bara en USB-hub med nätverk. Löser inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera en disk till i den stationära och använd den för backup av den bärbara. Med rsync (linux) kan du enkelt hålla data synkroniserat. För den stationära en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett operativsystem förändras under drift.

Du kan alltså inte starta Ubuntu och köra tex #dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

Gör du det kommer XP fungera utan problem, inte Ubuntu

 

Vill du ta backup på en hårddisk som innehåller 2, 3 eller flera operativsystem måste du starta datorn med ytterligare operativsystem.

Tex från en CD, tex Puppylinux lupu-511.iso

sedan kan du köra

#dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

eller nått liknande. Smartare är att kombinera dd med ett komprimeringsprogram och lägga avbilderna i en fil på en formaterad hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det snurra i huvudet på en gammal man, och ganska novis.

 

Svar till Flitig: Den bärbara har bara 1 H.D.

2, Vad menar du med programvara?

 

Svar till Aktiv: Det finns 2 H.D (det var ju smart) vill inte låsa mig vid det , om jag byter till en bärbar.

Måste förtydliga mig. Vilket är bäst? Ta backup eller clona ett OS (en partiton) till en ext. H.D? (OBS! vet inte

skillnaden) Räcker de att ha en H.D. med olika partitioner?

 

Är det inte smidigast att ha en NAS? Och om vad är det för programvara som behövs? ( En del av det ni skriver om verkar ju rena "Grekiskan" för mig)

 

En tacker för alle förslag

och

ETT GOTT NYTT ÅR!!!

 

Stig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med en HD, om dess kapacitet räcker, med flera partitioner. En klon (avbild) är en på bitnivå exakt kopia av en partition eller HD. En backup har samma innehåll som orginalet men den fysiska placeringen av filerna skiljer sig vanligtvis. En backup kan vara komprimerad. I praktiken är det ingen större skillnad mellan klon och backup för data som ligger i ett filsystem. Men data i en hårddisks första cylinder (bl.a. MBR) måste klonas eftersom där används fysiska adresser.

 

En NAS fungerar naturligtvis utmärkt. Bättre än att ha flera externa HD. Externa hårddiskar är mera felbenägna en interna (sämre skyddade). En NAS är i princip en stationär nätverksansluten dator (utan grafikkort, skärm, tangentbord och mus) med flera hårddiskar. Styrs vanligtvis via ett webbgränssnitt. Filöverföringen sker oftast med FTP. För att göra backup till en NAS behöver du inte andra program än de du redan har men ett dedikerat backupprogram kan automatisera backupen. Men automatiseringen kan också göras med ett bash-skript, som körs av cron (i Linux och OS-X).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med en HD, om dess kapacitet räcker, med flera partitioner. En klon (avbild) är en på bitnivå exakt kopia av en partition eller HD. En backup har samma innehåll som orginalet men den fysiska placeringen av filerna skiljer sig vanligtvis. En backup kan vara komprimerad. I praktiken är det ingen större skillnad mellan klon och backup för data som ligger i ett filsystem. Men data i en hårddisks första cylinder (bl.a. MBR) måste klonas eftersom där används fysiska adresser.

 

En NAS fungerar naturligtvis utmärkt. Bättre än att ha flera externa HD. Externa hårddiskar är mera felbenägna en interna (sämre skyddade). En NAS är i princip en stationär nätverksansluten dator (utan grafikkort, skärm, tangentbord och mus) med flera hårddiskar. Styrs vanligtvis via ett webbgränssnitt. Filöverföringen sker oftast med FTP. För att göra backup till en NAS behöver du inte andra program än de du redan har men ett dedikerat backupprogram kan automatisera backupen. Men automatiseringen kan också göras med ett bash-skript, som körs av cron (i Linux och OS-X).

 

 

 

 

 

Det blir nog en NAS, har kollat på nätet, det finns ju en del att välja på.

Är det någon som har något bra förslag, på en NAS för max 2800kr?

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...