Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur länge har man ett samma ip-adress (ej dynamisk)


no_name

Rekommendera Poster

Undrar helt enkelt hur länge man brukar ha samma ip-nummer när man har statisk ip? Någon gång måste de väl byta? Sjukt irriterande då jag blivit avstängd från en sida pga att jag råkade posta ett inlägg som ansågs vara reklam, vilket tydligen var ett regelbrott..

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En statisk IP-adress är en adress som aldrig kommer att ändras. Du kommer att ha samma IP-adress tills du får/bytar till dynamisk IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan undgå det här problemet genom att surfa via en proxyserver eller någon anonymiseringstjänst.

 

Problemet är att det är så sjukt segt att gå genom en vanlig proxy, och de här nedladdningsbara proxytjänsterna vet jag inte hur de fungerar. Känns som jag vill ha bättre koll på dem först, så jag inte laddar ner nåt jag ej kan använda/inte kan stänga av etc...

 

Är sådana proxytjänster (t.ex. http://www.hide-ip-soft.com/) ens lagliga? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa att koppla bort all utrustning från nätet så att ingen enhet skaffar sig en IP-adress under en tid, säg en vecka, och se om du kanske eventuellt får en ny då. Men har du en statisk adress har du en statisk adress och denna kommer inte att ändras.

 

Så då är lösningen att antingen säga upp denna statiska adress, om det går, eller skaffa en annan uppkopplingsväg. Via en proxy eller via en annan fysisk uppkoppling. Exempelvis kan du skaffa ett abb hos en trådlös operatör.

 

Eller snacka med en kompis och se om du kan routa din trafik genom hans dator/nät.

 

Enklast kanske är att ta kontakt med sidan du blivit bannad från, be om ursäkt och fråga vad du kan göra för att få tillgång till den igen.

 

(vad för sida?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Koppla ur router eller modemet under natten, så har du med all säkerhet en ny IP-adress, när du startar upp datorn på morgonen igen. Jag brukar dra ur allt från väggen ibland och ofta får jag då en ny IP-adress. Jag kör Telia ADSL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast Olle, du har en dynamisk IP-adress.

 

Dvs du är inte garanterad samma varje gång du kopplar upp dig. Här var frågan hur man blir av med en statiskt och, som svaren antyder, det är inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur router eller modemet under natten, så har du med all säkerhet en ny IP-adress, när du startar upp datorn på morgonen igen.

Nej, det får man inte alls, inte om man har fast IP från leverantören vilket det ju verkar som att trådskaparen har.. Jag har haft samma IP-nr i över sex år nu och det kommer förbli detsamma tills leverantören gör ett medvetet val och ändrar det. Om så sker kommer jag bli informerad om detta i god tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Sorry! Läste dåligt - Jo jag har en dynamisk IP-adress.:)

 

Jag blev portad på Googles för många år sedan, då köpte jag detta program som fungerade väldigt bra. Det kunde även kryptera min uppkoppling.

 

http://www.tenebril....rf_standard.php

 

Rekommenderas!

 

Bättre än Dold.se och en massa andra, som erbjuder anonym surfning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...