Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delvis inte fungerande skärm


Vaati19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Till min stationära dator så har jag en ca 3 år gammal skärm, den har enbart en port in och det är DVI-D. Men på senare tid så har jag stött på problem med skärmen, det är när jag ansluter både min stationära dator och min bärbara med DVI så funkar det inte, det står enbart No Signal - Going to sleep.

Genast trodde jag det var fel på mitt grafikkort och bytte ut det till en ATI Radeon 5700, och detta kort har 2st DVI och 2 st HDMI. Efter installationen av grafikkortet så prövade jag med min skärm. Och det var fortfarande samma meddelande som innan.

Då skulle jag testa och se om det var min kabel det var fel på, så jag prövade den på min TV, som även har DVI-D anslutning, och där var det ett alldeles perfekt resultat. Men för att vara säker på min sak skaffade jag mig en ny DVI kabel, utan vidare effekt.

Då kom jag på en annan rolig tanke, tänk om jag skulle använda mig av en DVI -> VGA adapter och sedan använda en kabel med anslutningarna VGA -> DVI. Och det som är roligt nog är att det funkade, helt utan problem.

Men jag undrar varför skulle det inte funka med en vanlig DVI, utan att jag även behövde skaffa en adapter och en extra kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en skärm med en DVI port in.

Du ansluter två datorer till denna och då fungerar den inte?

 

Nä, med en port går det bara att ansluta en dator. Eller har du en switch?

 

Red ut sladdröran och gör ett nytt försök. Stolpa gärna upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tolka det som att skärmen bråkar oavsett dator du har ansluten och att du bara har en ansluten åt gången.

 

Isåfall tolkar jag det som att problemet är i skärmen och då vette tusan vad du kan göra åt det.

 

Du får kanske finna dig i att leva med VGA...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar underligt för att det funkar med VGA, är det för att skärmen inte är kompatibel med HDCP? För att den är dock 3,5 år gammal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDCP ska inte hindra skärmen från att fungera. Däremot om du försöker spela upp Bluray så ska den slå till.

 

Tja, jag vet inte. Låter som sagt som om DVI-porten på monitorn gått sönder av någon anledning. Det ena du kan göra för att utesluta denna slutsats är att testa med annan källa för bild om ingången fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att den har ingen VGA-port, jag har anslutit den med en VGA kontakt i ena änden och en DVI i andra änden, så DVI porten kan inte vara sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej, då är jag nog med i leken.

 

Du har en monitor med DVI-D kontakt, dvs en digital DVI enbart.

När du ansluter DVI till skärmen då fungerar den inte

När du ansluter VGA, genom en VGA till DVI adapter, till skärmen då fungerar den.

 

Detta senare skulle dock indikera att din skärm har DVI-I kontakt.

http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/DVI/

 

Det är olika pinnar för digitala och analoga signalerna, min slutsats än är att den digitala delen av kontakten slutat fungera av okänd anledning. Kanske så enkelt som att du på något sätt lyckats böja en pinne i kontakten?

 

Vi vet alltså att

Skärmen har fungerat med nuvarande dator men fungerar inte längre.

DVI ut från datorn fungerar.

DVI kabeln är hel.

Men skärmen ger idag ingen bild.

 

Slutsats: Felet ligger i skärmen. Felsökning? Svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det verkar som så... Men testa testa testa om du kan få igång ingången. Jag vet inte vad som är fel men kanske du kan hitta det? Kontrollera att kontakten på monitorn ser hel ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...