Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

En fråga avseende tilldelning av IP-adresser.

Jag kör en Iomega Home Media Network Hard Drive ansluten till nätverket via en netgear WNDR 3700 router som liksom min dator är anslutna via ethernetkabel.

Denna har fungerat felfritt i mer än ett år men i samband med att jag bytte OS från Windows Vista Ultimate 64-bit till Windows 7 Ultimate 64-bit upptäckte jag efter ett tag att det var svårt att accessa NAS'en. Öppnar jag utforskaren så finns den där men när jag markerar den kan det ta väldigt lång tid innan innehållet visas (flera minuter). Sägas kan att jag i samband med att jag upptäckte felet precis hade bytt antivirusprogram från McAfee till Norman Internet Security.

Jag vill samtidigt fråga om det är routern eller de anslutna enheterna som kommer ihåg de tilldelade adresserna. Samtliga anslutna enheter får adresser i området 192.168.0.1, .2, .3 etc.

Tacksam för ideer och hjälp.

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det nya antivirusprogrammet först skannar innehållet.

 

Om det är enheten eller routernsom kommer ihåg de tilldelade adresserna beror på konfigurationen. Har du konfigurerat att erhålla IP-adress automatiskt så är det routern som håller reda på adresserna. Konfigurerar du enheterna med statisk adress så håller de själva reda på adressen. Viktigt är att inte tilldela någon enhet statisk adress inom routerns DHCP-servers adresspool. Enheter, som NAS och servrar fungerar bäst med statisk adress. Statisk adress är vanligtvis ett krav om enheten skall nås utifrån via portforwardning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det nya antivirusprogrammet först skannar innehållet.

 

Om det är enheten eller routernsom kommer ihåg de tilldelade adresserna beror på konfigurationen. Har du konfigurerat att erhålla IP-adress automatiskt så är det routern som håller reda på adresserna. Konfigurerar du enheterna med statisk adress så håller de själva reda på adressen. Viktigt är att inte tilldela någon enhet statisk adress inom routerns DHCP-servers adresspool. Enheter, som NAS och servrar fungerar bäst med statisk adress. Statisk adress är vanligtvis ett krav om enheten skall nås utifrån via portforwardning.

 

 

Tack för svaret.

Alla enheter är konfigurerade att erhålla IP-adresserna automatiskt och jag har inte funderat på att nå någon enhet utifrån. Jag ligger uppkopplad mot stadsnätet via fiber med en gateway (DRG 230) mot routern. Routern är konfigurerad som DHCP-server.

Kan det möjligen vara routern som "glömmer" bort de tilldelade adresserna??

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

Avinstallerade Norman Security Suite och kör nu Microsoft Essential i stället.

Fungerar perfekt. Direkt acces till NAS'en.

Skall höra med Norman i morgon då deras support är öppen.

Någon annan som haft liknande problem?

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det ju vara någon brandväggsinställning i Norman som borde ha ändrats.

 

 

Har testat allt!! Stängt av både brandväggen och antivirusprogrammet helt, men inget hjälpte.

Har även avinstallerat Norman och återinstallerat det en gång men utan resultat.

Kanske är min dator som är gnällig. Den har ett par år på nacken med en Intel Core 2 Quad-processor.

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har varit i kontakt med Norman kundsupport via e-post och fått svar först idag då de har stängt under helger.

Fick följande svar;

Testa att inaktivera Normans brandvägg, fungerar det fortfarande inte rekommenderar jag att ni stänger av DHCP och sätter statiska IP adresser på era datorer samt NAS, dubbelkolla även så att ni använder NETBios över TCP\IP.

Har dock inte bestämt mig om jag orkar installera det en gång till. Tycker det skall fungera utan att behöva ställa statiska IP adresser.

Jag återkommer om och när jag gjort detta.

Tack för visat intresse.

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

satt i går uppkopplad mot Norman support i > 2 timmar men fann ej någon lösning på problemet med den långa accesstiden mot NASen. De lovade återkomma som idag (torsdag) men då de inte gjort det vid 4-tiden ringde jag upp dem.

Fick då beskedet att detta var ett "känt" problem och att de höll på med det och lovade samtidigt att återkomma så snart de hade ett besked att lämna.

Jag återkommer när besked erhållits om det kanske är fler i detta forum som råkat ut för samma sak.

//bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har återigen varit i kontakt med Norman's support avseende problem med åtkomsttider till nätverksanslutna enheter och fick ett för mig slutgiltigt svar som följer.

Beskrivning av ärende:

Entered on 28/04/2011 at 09:20:28 CEST (GMT+0200) by ....... :

Hejsan

 

Tyvärr är detta ej löst ännu, detta kommer ev att bli löst iom en ny version utav vår Brandvägg.

Har dock ingen tidsaspekt på när denna kommer att släppas.

 

 

Mvh

...........

Norman Technical Support

 

Detta betyder att IDG's bonuserbjudande är helt oanvändbart för mig.

 

//bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...