Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVDspelaren kan inte läsa orginal-DVD


aplezin

Rekommendera Poster

Som sagt, min interna DVDspelare i min laptop kan inte läsa orginal-DVDs. Alla möjliga olika brännda skivor, både CD och DVD, och orginal musik-CDs går bra. Men när jag stoppar i en film eller windows installationsskivan så snurrar det bara i en minut eller så, sen ger den upp och låssas som att det inte sitter nån skiva i alls.

 

Jag har provat att lägg om ATA-drivrutinerna från Packard Bells supportsida. Jag har provat att avinstallera hela enheten. Jag har kört Fix It (?) från microsoft som efter ett tag sa -sätt i ett läsbart media, doh! Jag har provat att ta bort upper- och lowerfilter i registret för enheten enligt diverse tips på google.

 

Jag har däremot inte förgripit mig fysiskt på enheten, kollat sladdar och putsat linser och sånt, eftersom den läser allt annat skit.

 

Jag kör väldigt sällan orginalDVDs, och jag kopplar väldigt sällan min telefon till datorn med sladd. Så jag vet inte när problemet har uppstått, men jag märkte det den här veckan (datorn säger att den inte känner igen USBenheten när jag försöker koppla in telefonen).

Det enda jag kan komma ihåg att jag faktiskt gjort senaste månaden är att köra Fix My Registry. Jag har provat att återställa registret till backupfilerna som skapas, men får felet att det inte går för en del nycklar är öppna av systemet, även i felsäkert läge.

Jag har inte lusläst hela backupfilen, men det verkar inte vara nåt däri som heter samma som det jag redan ändrat (där jag tog bort upper- och lowerfilter).

 

Jag hittar inte mina recoveryskivor, och jag kan inte lägga in en helt färsk version av windows eftersom skivan inte kan läsas...

 

Jag kör Vista 32bit på en packard bell laptop. DVDenheten heter HL-DT-ST DVDRAM GSA-T50N.

 

Några idéer eller råd? Är det bara att köpa en ny läsare, eller är det mjukvarufel?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bara för att den kan läsa vissa skivor är de ingen garanti för att inte lasersensorn är smutsig/dammig. Har själv råkat ut för liknande fenomen där vissa skivor gick bra andra inte.

 

För mig så löste jag problemet med en rengöring av DVD-läsaren/brännarens lins med en speciell DVD-rengöringsskiva med mikrofiberborstar.

 

Hade förstås lite problem av moment 22 karaktär, eftersom man måste komma åt skivmenyn (ungefär som på en DVD-film) för att välja rengöringsspåret med mikrofiberborstarna och eftersom jag hade läsproblem så var det med visst besvär att jag kunde starta rengöringen. Men det gick efter att jag använde tryckluft på burk i DVD-läsaren/brännaren och efter det kunde den läsa rengöringsskivan.

 

Man måste också ha en DVD-mediaspelare installerad så man får upp DVD-skivmenyn, tex. VLC. Windows mediaplayer funkade inte.

Rengöringsskivorna finns på dom flesta ställen och brukar kosta under en hundring.

Tex. Kjell & Company.

 

Det behöver ju inte vara det som är ditt problem, bara ett tips.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...