Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionsfel


bengt11

Rekommendera Poster

Skulle installera om Windows 7, har Partition Magic 7 på diskett och tänkte formatera allt. Har 2 HD, båda verkar vara dåliga. Vid uppstart av PM7 får jag meddelande om att första disken (7GB) har "error 116 in partition starting at sector 2048. Starting LBA value is 2048, CHS value is 856, must be equal". För andra disken (117GB) får jag "error 110 in partition starting at sector 2048. The CHS length is 241262122, the LBA length is 241250304 and the File System length is 241250303. The length can be changed to the correct value of 241262122."

 

Om jag väljer att PM7 ska fixa problemet piper det till och datorn hänger sig. Om jag väljer att inte fixa problemet kommer jag vidare i PM7 - men där får jag felmeddelande 105 för båda diskarna - de visas som "BAD".

 

Försökte att installera XP och har där 6 disketter + CD. Kommer igenom setup men när datorn startar om kommer jag bara till uppstartsskärmen (där det står "Press DEL to run Setup" etc). Och där är jag nu. Händer inget när jag trycker på DEL eller TAB. Får inga valmöjligheter vid start med F8 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några data på diskarna som du vill spara?

Rädda dessa data först, det är min enkla rekommendation.

 

Nästa steg är att ladda ned program och kontrollera diskarna, att de är hela

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Om de klarar testet och alla dina data är räddade formatera om dem och börja om från början. Radera alla partitioner, skapa nya och formatera.

 

Om du inte kan nå dina filer, om partitionerna är skadade, finns det verktyg som kan försöka rätta till detta. Vill minnas att det finns på Ultimate Boot CD som du kan ladda ned gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inget att spara undan så lägg ner detta med disketter. I med Windows 7-skivan och välj att starta med den så formaterar du disken/diskarna under installationen. Men då raderas allt du nu har på den hårddisken nu väljer att formatera. Felen partition magic anger kanske egentligen inte är några fel. Jag har själv för många år sedan haft PM visandes "Bad" men hårdisken har ändå fungerat. Windows kopplar bort ev skadade sektorer på hårddiskar.

 

Windows 7 skriver du. Har du köpt datorn med Windows 7 har du sannolikt så du kan återställa datorn till så som den såg ut när du först startade den via en dold partition på hd:n. I mitt fall hittar jag Acer recovery i programmenyn som fixar detta på ett enkelt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska nu ha - ska prova igen med de olika alternativen.

 

Hade lagt över allt av värde på USB och DVD innan jag började.

Provade förresten även med Fdisk - där hittade jag bara partition 1

(den på 7GB). När jag gjort denna färdig och skulle lämna Fdisk

kom det i alternativ 3 "Delete...." upp "VIRUS - Continue Y/N".

 

Kan jag ha fått virus ända in i det heligaste???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, virus som Fdisk upptäcker? Nog snarare BIOS som spärrar att Fdisk från att röra Master Boot Record. Bara klicka Yes.

 

Som sagt, kolla att diskarna är hela och radera sedan allt och börja om från början.

 

Het klart är att Partition Magic fallerat med alla de problem det innebär. Nu är frågan för den intresserade varför PM kraschade och för den praktiska att få allt att fungera så snabbt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen - tyvärr får jag inga valmöjligheter när jag trycker ner F8. Trycker jag ner DEL under uppstart kommer sidan med American Megatrends upp som visar enheter etc. Står att Setup startar, men inget händer. Hur går man vidare? Går inte att starta med disketter eller CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ta upp BIOS och där ställa om bootordningen, ordningen i vilken BIOS letar efter enheter datorn kan startas ifrån. Sätt CD först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta är att jag inte kommer in i BIOS. Fungerar inte med de vanliga knapptryckningarna (F8 resp DEL). Några andra kommandon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När BIOS-startskärm kommer upp brukar det stå vilken knapp som tar dig i BIOS. Kan vara F1, F2, del exempelvis.

 

Har du ett USB-tangentbord? Ibland kan dessa bråka vid BIOS och då kan ett hederligt PS/2-anslutet tangentbord vara lösningen men se först om du kan finna exakt vilken knapp som ska ta fram ditt BIOS.

 

Tror att det för det BIOS, AMI, du har ska vara Del som öppnar men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...