Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

program mot registerfel


martinboii

Rekommendera Poster

finns de några bra program som rensar datorn från register fel,. typ liknande "registry reviver" fast som funkar någorlunda bra gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju ett dåligt program, se åsikterna på http://download.cnet.com/Registry-Reviver/3000-2094_4-10973747.html Registerstädningsprogram orsakar rätt ofta problem, kanske inte på en gång utan om ett par månader är det någon uppdatering av Windows eller antivirusprogrammet som inte kan installeras. Det är sällan några tusen så kallade fel i registret har någon som helst påverkan på Windows och dess prestanda. Om du nödvändigtvis måste köra ett registerstädningsprogram så använd CCleaner, det är mycket försiktigt i sina städningar av registret men det händer att det också tar bort något som borde vara kvar.

 

-----------

Flyttar tråden från "Virus, skadliga program & botemedel" till "Program - övriga".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cecilia.

Dessutom så avråder Microsoft från att köra dessa sk. registerstädningsprogram som i många fall bara är rena bogus för att lura av folk pengar till priset i värsta fall av ett obrukbart system. Dessa program rapporterar om "758 fel/problem" betala 250:- så skall vi fixa det...:thumbsdown:

Problem eller fel som egentligen inte existerar. Det har ingen betydelse för prestanda eller funktion om registerposterna inte stämmer till en sökväg för en fil eller program som man tagit bort/avinstallerat.

 

Ja CCleaner är väl ett undantag som städar med moderation (använder det själv ibland) - men stök med registret är inte helt riskfritt.

 

Kolla gärna in denna länk också, speciellt en bit ned i texten Cleaning the Registry Improves Performance:

Debunking Common Windows Performance Tweaking Myths

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

CCleaner använder jag ofta, både till registret och vanlig städning. Programmet har funnits med länge nu och jag anser det är det bästa och säkraste. Jag har aldrig, mig veterligt råkar ut för problem efter att ha använt CCleaner.

 

Använder alltid CCleaner - Slim, längst ner på denna sida.

 

http://www.piriform.com/ccleaner/builds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har också Registry Reviver. Efter skanning med RR kommer jag inte längre åt lösenordsrutan vid inloggning till Bank-ID. Hämtning av nytt säkerhetscertifikat botar problemet eller systemåterställning, men problemet hittills är olöst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte någon möjlighet att återställa de ändringar som Registry Reviver gjorde eller göra en systemåterställning till en tidpunkt innan programmet ändrade på felaktigt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns, men eländet kommer igen efter nästa skanning...

Idag hände en till märklig sak. Jag fick igång inloggningen till Bank-Id efter

systemåterställning, omstart.... Jag testade inloggningen med framgång ett flertal gånger. Wow, sade jag...

.Sedan klickade jag på ikonen Registry Reviver, fick upp sidan -skanna datorn- men jag gjorde denna gång ingen skanning. Efter detta försvann inloggningsrutan med felmeddelandet av HB att -ett okänt fel har inträffat, försök igen senare-.

Jag fick börja om allt från början med systemåterställning och fick nu igång inloggningen.

Men jag vågar inte öppna Reg.Reviver mer.

 

Tack alla för att ni orkade läsa allt detta....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana där registerrensnings program är mera en bluff än något som gör egentlig nytta!

 

Dessutom ställer de frekvent till nya problem! så mitt råd är skippa dessa program!

 

Registret är ju en relativt enkel databas, så det blir sällan några fel som gör ev. skada!

Windows har god kontroll på registret och programvaror som certifierats för Windows 7 och uppåt har mycket höga krav på sin registerhantering!

 

Men som sagt: Rensningsprogram för registret ställer alltför ofta till mer problem än de t.o.m. sägs "klara upp"

 

Att använda dessa är att lura sig själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana där registerrensnings program är mera en bluff än något som gör egentlig nytta!

 

Dessutom ställer de frekvent till nya problem! så mitt råd är skippa dessa program!

 

Registret är ju en relativt enkel databas, så det blir sällan några fel som gör ev. skada!

Windows har god kontroll på registret och programvaror som certifierats för Windows 7 och uppåt har mycket höga krav på sin registerhantering!

 

Men som sagt: Rensningsprogram för registret ställer alltför ofta till mer problem än de t.o.m. sägs "klara upp"

 

Att använda dessa är att lura sig själv!

 

 

Tack för tipset. RR skall bort från datorn....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...