Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd inför (ev.) köp av moderkort


Mikael63

Rekommendera Poster

Behöver moraliskt stöd...

Funderar på att köpa nytt moderkort till en Amilo 3553

(svart skärm se denna tråd)

En hel del tyder på moderkortet. Även InfoCare gissar på mb.

Men ska jag chansa på det? Kan inte CPU,n lagt av? Vad är sannolikheten för det ena eller det andra?

 

En ny dator med motsvarande egenskaper kostar ca 7000 som billigast enl. Prisjakt.

Har inte kostnaden för ett nytt mb. men det torde väl vara billigare(?)

Eg. är det ingen panik då en MacBook Pro har fått ersätta Amilo,n men jag hatar när det finns en nästan fungerande pryl som bara ligger...

 

Jag har pillat isär och satt ihop den igen så själva bytet borde jag klara en gång till. (En bandkabel, till tgb. som var förbannat svår att få tillbaks igen..)

 

Och som jag nämnt i den andra tråden så blir CPU varm direkt trots att den ju knappast behöver jobba? Tyder just detta faktum på mb. eller CPU?

(eg. kylaren som blir varm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man byter vanligen ingetdera i en bärbar dator. Moderkort är specialtillverkade, de följer ingen given mall. Processorn kan visserligen fysiskt gå att byta men vanligen är stödet för olika modeller begränsat, dvs byte till samma eller snarlik processor är enda som kan gå.

 

Lämna in till en reparatör är mitt tips. Hör vad de kan göra!

Kanske är värt pengarna det kostar?

Annars är ju sanningen tyvärr att många bärbara går en, ur användarens synvinkel, för tidig död till mötes redan efter 2-3 år. Till följd av att det just är en bärbar dator som utsättas för miljöer och händelser med ökad risk för skador.

 

 

ed: Processorer går vanligen inte sönder. Det är mycket ovanligt. Antingen fungerar de eller så fungerar de inte och detta visar sig tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man byter vanligen ingetdera i en bärbar dator. Moderkort är specialtillverkade, de följer ingen given mall. Processorn kan visserligen fysiskt gå att byta men vanligen är stödet för olika modeller begränsat, dvs byte till samma eller snarlik processor är enda som kan gå.

 

Lämna in till en reparatör är mitt tips. Hör vad de kan göra!

Kanske är värt pengarna det kostar?

Annars är ju sanningen tyvärr att många bärbara går en, ur användarens synvinkel, för tidig död till mötes redan efter 2-3 år. Till följd av att det just är en bärbar dator som utsättas för miljöer och händelser med ökad risk för skador.

 

 

ed: Processorer går vanligen inte sönder. Det är mycket ovanligt. Antingen fungerar de eller så fungerar de inte och detta visar sig tidigt.

 

En reparatör (InfoCare) tar 1060 kr + för jobbet. Då tillkommer moderkortet. Eftersom jag redan tagit loss nuvarande moderkort, och satt tillbaks det, känns det onödigt att lägga ut de 1060+ som InfoCare ska ha för samma jobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du att ett snack med dem om de kan sälja det moderkortet till dig direkt. Det är som sagt specifika kort för bärbara och inte alltid lätt att, som privatkund, att få tag på ett som passar.

 

Men notera att jag inte lagt någon diagnos på dina problem, bara sagt att det är inte speciellt sannolikt att det är processorn som gått sönder. Det är inte vanligt.

 

När du haft/har datorn öppen, du har inte sett några spår av skador på moderkortet? En trasig konding ser man ju, ofta, lätt att den är just trasig.

 

Felsöka datorer är inte lätt, felsöka bärbara (och reparera) är definitivt inte lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du att ett snack med dem om de kan sälja det moderkortet till dig direkt. Det är som sagt specifika kort för bärbara och inte alltid lätt att, som privatkund, att få tag på ett som passar.

 

Men notera att jag inte lagt någon diagnos på dina problem, bara sagt att det är inte speciellt sannolikt att det är processorn som gått sönder. Det är inte vanligt.

 

När du haft/har datorn öppen, du har inte sett några spår av skador på moderkortet? En trasig konding ser man ju, ofta, lätt att den är just trasig.

 

Felsöka datorer är inte lätt, felsöka bärbara (och reparera) är definitivt inte lättare.

Jag får försöka jaga rätt på ett kort. Kan ju gå att ta via jobbet också. Trasiga kondingar är lite svårare att upptäcka på en bärbar då det inte finns några rejäla elyter..

Inga synliga spår, sprickor i lacken eller så..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadå är frågan om du vill chansa på att reparera eller om du ska köpa nytt... det är ju inte 100% säkert att det är moderkortet även om det är troligt.

 

Det kan ju ha med strömförsörjningen att göra...men kanske de kretsarna är del av moderkortet? Nä, jag spekulerar bara. Jag vet inte och kan bara önska dig lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ett nytt moderkort kostar 2725 kr inkl. moms & frakt.

Bytet kan jag göra själv.

OM det är moderkortet så kvarstår lite bekymmer med de inbyggda "musknapparna" (har varit inne för rep av vänster och efter det fungerar höger dåligt).

Dessutom fortsätta dras med Vista (om man inte åtgärdar det på annat sätt)

 

En ny motsvarande dator kostar 7000 kr. (W7)

En ny motsvarande men utan Blu-Ray kan jag få tag i för 5000 kr. (W7)

 

Hur gör man... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur viktigt är Blu-Ray?

Jag skulle ju inte lägga ner närmare 3000 kronor och inte veta säkert att det hjälper om en helt ny kostar 5000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur viktigt är Blu-Ray?

Jag skulle ju inte lägga ner närmare 3000 kronor och inte veta säkert att det hjälper om en helt ny kostar 5000.

Precis!

Nej, Blu-Ray är inte viktigt alls egentligen. Men datorn i fråga hade en sådan läsare.

Därav jämförelsen utan och med detta.

 

Just nu är inte heller behovet särskilt stort. Datorägaren, min dotter, har tillgång till en Mac förutom skolans dator.

Men det kliar i fingrarna när den bärbara "bara" behöver nytt kort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...