Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tappar internetuppkoppling

Mr.Corleone

Recommended Posts

Hej hej!

Har ett problem med min internetuppkoppling. Situationen ser ut som följer:

Har införskaffat en ny bärbar dator som jag försöker koppla upp emot min router för att få internet till den. Kruxet är att den tappar ständigt internetuppkopplingen, inte kontakten med själva routern som är 5 av 5 72Mbit/sek utan själva internetuppkopplingen. Det kan vara från bara några sekunder till flera minuter. Det brukar ordna till sig när jag väljer att reparera problemet men det kommer lika snabbt tillbaka.

När jag reparerar och den hittar ett problem som den säger att den åtgärdar men som ständigt är återkommande är "standardgateway är inte tillgänglig (åtgärdad) och Anslutningen mellan åtkomstpungten, routern eller kabelmodemet och internet har kopplats från (identifierat).

Det som gör mig lite upprörd är att routern har aldrig bråkat med någon annan utav det tidigare datorerna och bråkar fortfarande inte med dem.

Tänkte att det skulle vara något med dynamisk ip-adress men den nya datorn skall erhålla IPv6-adress outomagiskt (likt övriga datorer i nätverket).

Har även försökt med senast drivrutiner till wifi-kortet till datorn och senaste firware till routern.

Börjar få slut idéer men kan det ha något med "ip-uppdatteringsfrekvensen"???

Någon som har en idé hur man kan fixa detta skulle jag vara väldigt tacksam :)

Router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=363483

Nya dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=695012

Med vänlig hälsning Jonas

Tänkte att det skulle vara något med dynamisk ip-adress men den nya datorn skall erhålla IPv6-adress outomagiskt (likt övriga datorer i nätverket).

Du bör nog kolla att datorerna är inställda på "Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" under IPv4 eftersom det är sällan IPv6 funkar. IPv6 är under uppbyggnad. Det är få hemmaroutrar som stöder IPv6. Eftersom du har uppdaterat routerns firmware så bör du kolla att DHCP fortfarande är aktiverat i routern.

Thomas

"Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" under IPv4. check!

kolla att DHCP fortfarande är aktiverat i routern. check!

Tyvärr vill det ändå inte fungera :(

Fler idéer är välkomna :)

När jag reparerar och den hittar ett problem som den säger att den åtgärdar men som ständigt är återkommande är "standardgateway är inte tillgänglig (åtgärdad) och Anslutningen mellan åtkomstpungten, routern eller kabelmodemet och internet har kopplats från (identifierat).
Standard gateway är routern så meddelandet innebär att förbindelsen mellan datorn och routern försvinner på någon nivå

Har du prövat olika kanaler i routern utifall att det finns andra trådlösa nätverk, bärbara telefoner mm som stör?

Prövat med olika avstånd mellan router och dator?

Prövat datorn mot något annat trådlöst nätverk, t ex hemma hos en kompis?

Om det finns möjlighet att välja olika trådlösa standard i routern så välj 802.11g men inte 802.11n.

Om datorn har Bluetooth-anslutning så se om det går bättre om du stänger av den.

Det som gör mig lite upprörd är att routern har aldrig bråkat med någon annan utav det tidigare datorerna och bråkar fortfarande inte med dem.

Ansluter alla datorer trådlöst eller är det bara den nya datorn som ansluter trådlöst?

Thomas

Standard gateway är routern så meddelandet innebär att förbindelsen mellan datorn och routern försvinner på någon nivå

Har du prövat olika kanaler i routern utifall att det finns andra trådlösa nätverk, bärbara telefoner mm som stör?

Prövat med olika avstånd mellan router och dator?

Prövat datorn mot något annat trådlöst nätverk, t ex hemma hos en kompis?

Om det finns möjlighet att välja olika trådlösa standard i routern så välj 802.11g men inte 802.11n.

Om datorn har Bluetooth-anslutning så se om det går bättre om du stänger av den.

Olika kanaler. kollat

avstånd kollat

Skall förbi en kompis imorgon och kolla emot hans router

Den nya bärbara stödjer g och n-standard. har provat att ändra till endast g på både router och dator utan effekt.

Ingen blåtand på denna burk.

Lite osäker på störningarna då det aldrig har påverkat mina två andra datorer som också går trådlöst, ena på g-standard och andra på n-standard i samma rum. har även provat köra datorn ensam utan att det andra datorerna är på utifall de skulle störa.

Ansluter alla datorer trådlöst eller är det bara den nya datorn som ansluter trådlöst?

Thomas

Svar ja

Den stationära ansluter med hjälp av ett usb-dongel (n-standard) och den gamla bärbara med g-standard och den nya datorn (den inte fungerande) med n-standard (har även provar med g).

:(

Konstigt fel. Det är bara att hoppas att något av Cecilias tips funkar. Om du får samma fel hos kompisen, så vet du åtminstone att felet ligger i datorn. Jag har slut på ideer.

Thomas

Gör tvärtom,

dvs lägg in en fast IP-adress i datorn.

Om routern har adressen 192.168.1.1 lägg in tex fast IP i datorn, se internetinställningar 192.168.1.11 (vanligtvis delar DHCP ut adresser från

192.168.1.2 och uppåt så 11 borde inte bli någon kollision på. Så här körs de viktiga datorerna(=speldatorerna) här hemma, de har fasta IP-adresser inställda.

Lägg också in adress till gateway, i exemplet 192.168.1.1 och adress(er) till DNS-servrar.

Till sist eftersom datorn ansluts trådlöst, vilken krypteringsmetod använder ni i hemmanätverket för den trådlösa förbindelsen?

Allmänt om internet, guide

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Gör tvärtom,

dvs lägg in en fast IP-adress i datorn.

Om routern har adressen 192.168.1.1 lägg in tex fast IP i datorn, se internetinställningar 192.168.1.11 (vanligtvis delar DHCP ut adresser från

192.168.1.2 och uppåt så 11 borde inte bli någon kollision på. Så här körs de viktiga datorerna(=speldatorerna) här hemma, de har fasta IP-adresser inställda.

Lägg också in adress till gateway, i exemplet 192.168.1.1 och adress(er) till DNS-servrar.

Till sist eftersom datorn ansluts trådlöst, vilken krypteringsmetod använder ni i hemmanätverket för den trådlösa förbindelsen?

Allmänt om internet, guide

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Provade med fast ip. Fungerade inte det heller :(. Men men man tackar för 30 dagars öppet köp på el giganten. Tack för hjälpen iaf! puss å kram!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...