Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kamerafilm


Lazze

Rekommendera Poster

Hej

Har fått en ny kamera i julklapp.

Canon Poweshot G12

den kan även filma, men formatet är MVI och Windows Movie maker stöder inte det formatet, finns et något annat program som kan, eller kan man spara filmen i något annat format?

 

M v h

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Movies are saved in QuickTime format, using the efficient H.264 codec.

Prova att öppna i ett program som stödjer .mov eller döp om den till .mov om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har fått en ny kamera i julklapp.

Canon Poweshot G12

den kan även filma, men formatet är MVI och Windows Movie maker stöder inte det formatet, finns et något annat program som kan, eller kan man spara filmen i något annat format?

 

M v h

Lasse

 

Hittade ett foruminlägg på Engelska som jag översatt här nedan, vad som händer med kvaliteten vid den här konverteringen har jag dock ingen aning om, kameran från foruminlägget är samma som du har, alltså "Canon Poweshot G12" .

 

Kopierad text:

Efter att söka på webben (och ett par inlägg) har jag hittat sättet att konvertera MVI filer till Windows Media. Först hämtade jag en gratis program som kallas "STOIK Video Converter". Programmet konverterar MVI videofil i Canon Powershot A70 till AVI-format för QuickTime i ganska små filstorlekar. För dem som fortfarande vill konvertera den från AVI-format till Windows Media, Ladda ned och installera Windows Media Encoder 9 Series (också gratis). Saken är med Windows Encoder, gör det att filstorleken mycket större i förhållande till AVI filstorleken. Efter konverteringen kan du öppna filmen i Movie Maker att redigera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde det inte med någon CD-skiva med program till kameran, som kan göra denna konvertering eller att redigera med? Åtminstone PhotoStitch brukar ju följa med Canons produkter.

 

Kan du i kamerainställningarna ändra vilket format/filändelse som filmen skapas i?

 

[Edit] Annars får du ta kontakt med butiken som sålde kameran och be om hjälp, eller på Canons suppport på webben. Där står det att kameran kan filma i HD med nedanstående format. Länk till Teknisk spec.

 

post-73434-0-14729700-1293657110_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem med samma filmklipp hur jag än försöker kan jag inte radera dem

det kommer upp att ett annnat program är inblandat.

och så finns de kvar.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er som har hjälpt mig.

 

Jag har hittat en lösning, de problem jag har haft är när jag har använt min gamla XP dator med gamla Windos Movie Maker.

 

På min laptop med Windows 7 , fungerar allt , Windows live movie maker hittar filmerna som är i ett Quicktime format,,går där att redigera ochspara i ett annat format.

även Windows Media Player kan spela upp klippen, vilket inte gick i XP-datorn.

 

DEt enda problem som återstår är att radera filmerna på XP-datorn finns det något program för trilskande filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Bra att det löste sig.

 

Jag är inte säker på vad du menar med att det inte går att radera filmerna?

Lite mera detaljer om vad som händer, meddelanden som kommer upp etc.

I vilken mapp på disken ligger filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

DEt enda problem som återstår är att radera filmerna på XP-datorn finns det något program för trilskande filer?

 

Det brukar aldrig vara några problem att radera filer i XP om dom inte är involverad i något program.

 

Om du har exporterat filmerna och inte behöver dom gamla filerna längre kan du prova att först ta bort filer som kan sammankoppla filerna med Movie Maker eller annat program, tex projektfiler.

 

Prova en och en och se vilka som går att ta bort, då bör du lösa även detta.

Du har väl startat om datorn efter sista användningen av filerna i något program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

har lyckas att radera filmfilerna vissa gick att ta bort genom Canons program Zoom Browser ndra genom den vanliga mappen "Mina bilder"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...