Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny monitor trilskas med gammalt grafikkort

Ivar

Recommended Posts

Hej!

Köpte just en ny 23" monitor (Samsung SyncMaster BX2335) till grabben i julklapp. Men överaskades av att nuvarande grafikkort (ATI Radeon X1600 Pro) inte verkar klarar upplösningen (1920 x 1080, Full HD). Förmodar att jag måste köpa nytt grafikkort. (Suck skulle nöjt mig med 21" eller nåt). Han spelar mest CS och Wow tror jag samt tittar på film. Cirka tre år gammal Lennovo, med 300 W PS)

Hmm., förstår mig inte på grafik, undrar om jag kan få hjälp med en rekommendation på ett lämpligt kort, helst till ett pris under tusenlappen (men det måste ju vara ok att spela på)

Sen, ett stort plus vore ju om han kunde köra den gamla 17" skärmen bredvid och ha chat eller nåt där samtidigt som han har Wow på den nya. Förstår av manualen till gammalt grafikortet att det är mmöjligt men framgår inte hur man i praktiken gör. Behålla det gamla kortet och köra på två kort, eller på något sätt köra båda på ett kort.

Hur gör man?

Tacksam för goda råd.

ATI Radeon X1600 Pro klarar 1920*1080. Sedan beror det på hur krävande spelet är, vad du har för annan hårdvara i datorn. B.la. processor. Specifikationerna för kortet finns här. Det är ett Sapphire kort, men det är i stort sett samma för alla X1600 Pro.

http://www1.sapphiretech.com/en/products/graphics_specifications.php?gpid=133

Har du testat andra upplösningar? Startar datorn med nya skärmen och kommer 1920*1080 upp som alternativ när man väljer upplösning?

Film i Full HD fungerar endast med BlueRay vad jag vet.

Tänk på att ska du få den nya skärmen att fungera

är det lämpligt att du med 17" skärmen ansluten sänker uppdateringsfrekvensen till 60Hz och upplösningen till 800x600.

Och sedan stänger av datorn och ansluter den nya skärmen.

att du testar att ansluta den nya skärmen med en analog (VGA) kabel.

För Äldre grafikkort klarar inte köra 1920x1080 över DVI.

Det finns en möjlighet att du med en DVI-HDMI kabel med DVI kontakt ansluten till grafikkortet och HDMI ansluten till skärmens HDMI anslutning kan köra den nya skärmen.

(varför? jo för om jag ansluter mitt grafikkort till min skärm som också är 1920x1080 med 1,5meter DVI - DVI kabel funkar det. Med 5 meter DVI - DVI kabel är bildkvaliten oanvändbar det ser ut som fel på grafikkort eller skärm, alla färger fel, fullt med streck över skärmen, med 5 meter DVI-HDMI kabel funkar det.)

Hej!

Köpte just en ny 23" monitor (Samsung SyncMaster BX2335) till grabben i julklapp. Men överaskades av att nuvarande grafikkort (ATI Radeon X1600 Pro) inte verkar klarar upplösningen (1920 x 1080, Full HD). Förmodar att jag måste köpa nytt grafikkort. (Suck skulle nöjt mig med 21" eller nåt). Han spelar mest CS och Wow tror jag samt tittar på film. Cirka tre år gammal Lennovo, med 300 W PS)

Hmm., förstår mig inte på grafik, undrar om jag kan få hjälp med en rekommendation på ett lämpligt kort, helst till ett pris under tusenlappen (men det måste ju vara ok att spela på)

Sen, ett stort plus vore ju om han kunde köra den gamla 17" skärmen bredvid och ha chat eller nåt där samtidigt som han har Wow på den nya. Förstår av manualen till gammalt grafikortet att det är mmöjligt men framgår inte hur man i praktiken gör. Behålla det gamla kortet och köra på två kort, eller på något sätt köra båda på ett kort.

Hur gör man?

Tacksam för goda råd.

Med ett nätaggregat på 300 W är det tveksamt om du kan stoppa in ett nytt grafikkort.

Är det en integrerad grafikenhet på moderkortet eller ett separat grafikkort idag?

Om grafikkortet (moderkort med integrerad grafikenhet) har två kontakter för skärmanslutning brukar det gå bra att ansluta två bildskärmar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...