Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk - XP ser bara "users" mapp i win 7


lensjo

Rekommendera Poster

Har lagt upp ett nätverk med 1 win7 dator och 2 xp datorer via en router Dlink-655. De hittar varandra utan problem. Win7 datorn kan läsa och hämta filer i de två andra. Problemet ligger i motsvarande del hos xp datorerna. Markerar jag enheten så får jag upp en mapp "users". I denna ligger 2 mappar, en "mac" och en "public". I public ligger alla de förväntade mapparna men på engelska och de är tomma. De utdelade mapparna kan jag inte se. Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du delat ut dina filer med homegroups på Windows 7 datorn. Då går det ej att hitta dina Windows 7 filer på XP datorerna. Pröva att använda Windows klassiska verktyg för delning över nätverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du menar med homegroups. Jag gjorde som i XP, markerade mappen, högerklickade och därefter "dela".

I win7, nätverk, syns de markerade, delade, mapparna men inte i XP. Var hittar jag de engelska delarna i utforskaren, de som syns i XP, tex "public"mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du menar med homegroups. Jag gjorde som i XP, markerade mappen, högerklickade och därefter "dela".

I win7, nätverk, syns de markerade, delade, mapparna men inte i XP. Var hittar jag de engelska delarna i utforskaren, de som syns i XP, tex "public"mappen?

Home groups är Windows 7 nya verktyg för fildelning. Det funkar endast med Windows 7 datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt upp ett nätverk med 1 win7 dator och 2 xp datorer via en router Dlink-655. De hittar varandra utan problem. Win7 datorn kan läsa och hämta filer i de två andra. Problemet ligger i motsvarande del hos xp datorerna. Markerar jag enheten så får jag upp en mapp "users". I denna ligger 2 mappar, en "mac" och en "public". I public ligger alla de förväntade mapparna men på engelska och de är tomma. De utdelade mapparna kan jag inte se. Vad gör jag för fel?

Windows 7 är i grunden på engelska och sedan lägger Microsoft på ett språkpaket som översätter t ex mappen C:\Users till C:\Användare, alla menyer osv. När du ansluter via nätverket från en XP-dator antar jag att språkpaketet aldrig blir inblandat och att därför alla mappar visas oöversatta.

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

 

För Windows 7 läs detta dokument från Microsoft först: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia. Du har hjälpt mig tidigare så det bådar ju gott.

 

Har prövat med både F-secure och Zonealarm i win7 datorn men jag fick det inte att funka. När jag började använda den inbyggda brandväggen istället så släppte alla spärrar. I de båda andra är det sedan tidigare ett fungerande nätverk.

 

När jag höll på att testa så slog jag ifrån lösenordskravet så jag friskar på och kör utan i alla datorerna, åtminstone tills jag får allt att funka.

 

Även om mapparna är oöversatta så måste de ju finnas någonstans, de är ju utdelade, och om det är de riktiga skulle det väl finnas något i dem.

 

Har ännu inte hunnit läsa i länken du gav, kommer ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tyvärr så vet jag inte mycket om nätverk i Windows 7 så jag hoppas att länken ger bra information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...