Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med segt bios!


Jacob1995

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis fått en SSD-disk av tomten, en OCZ Vertex 2 60GB. Jag bytte eftersom att min dator med en ett och ett halvt års gamla kopia av Vista hade segat ner sig så fruktansvärt, så jag ville blåsa liv i min relativt bra speldator!

 

Nu till saken. Efter lite research innan installation av disken fick jag reda på att man skulle ändra en inställning på moderkortet till AHCI. Jag gjorde detta och installerade nytt Windows 7 på disken.Efter inställningen med AHCI blev det fruktansvärt segt att komma förbi BIOS och börja ladda Windows 7.

Loggan som "flyger" in går i typ en halv FPS och hinner inte ens "spelas" färdigt innan den går vidare. Det kanske låter bra att den inte ens hinner klart, men saken är att det kanske tar en 15-20 sekunder innan den halvfärdiga loggan försvinner. Efter det ska ju moderkortet stå och hacka med ett vitt, blinkande streck uppe i vänstra hörnet i några sekunder. SEN flyger Windowsloggan in. :angry:

 

Jag kollade på en film från Sweclockers på Youtube där de jämförde en SSD mot en HDD, och bioset på datorerna de använde försvann ju efter typ 5 sekunder... (

)

 

Är det någon som har något tips vad som kan göras? Återställa CMOS? Uppdatera BIOS?

 

Moderkortet är ett Asus P5Q-E.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har precis fått en SSD-disk av tomten, en OCZ Vertex 2 60GB. Jag bytte eftersom att min dator med en ett och ett halvt års gamla kopia av Vista hade segat ner sig så fruktansvärt, så jag ville blåsa liv i min relativt bra speldator!

 

Nu till saken. Efter lite research innan installation av disken fick jag reda på att man skulle ändra en inställning på moderkortet till AHCI. Jag gjorde detta och installerade nytt Windows 7 på disken.Efter inställningen med AHCI blev det fruktansvärt segt att komma förbi BIOS och börja ladda Windows 7.

Loggan som "flyger" in går i typ en halv FPS och hinner inte ens "spelas" färdigt innan den går vidare. Det kanske låter bra att den inte ens hinner klart, men saken är att det kanske tar en 15-20 sekunder innan den halvfärdiga loggan försvinner. Efter det ska ju moderkortet stå och hacka med ett vitt, blinkande streck uppe i vänstra hörnet i några sekunder. SEN flyger Windowsloggan in. :angry:

 

Jag kollade på en film från Sweclockers på Youtube där de jämförde en SSD mot en HDD, och bioset på datorerna de använde försvann ju efter typ 5 sekunder... (

)

 

Är det någon som har något tips vad som kan göras? Återställa CMOS? Uppdatera BIOS?

 

Moderkortet är ett Asus P5Q-E.

 

Tack på förhand!

Hej titta på länk nedan kanske har att göra med TRIM kolla länkar samt kommentarer, Annars aktivera AHCI i windows först sedan i BIOS, samt Hybernate av indexering av, växlingsfil flytta eller av

 

http://www.sweclocke...timerat-for-ssd

 

http://www.nordichar...p%E5-Raid-0-SSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har något tips vad som kan göras? Återställa CMOS? Uppdatera BIOS?

 

Moderkortet är ett Asus P5Q-E.

Ja, det kan vara bra. De senaste BIOS-versionerna verkar i och för sig inte förbättra något som har betydelse i ditt fall, men om du har någon riktigt gammal version så.

 

Kolla deras FAQ också, särskilt sådant som har med AHCI, SATA och diskar. samt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej titta på länk nedan kanske har att göra med TRIM kolla länkar samt kommentarer, Annars aktivera AHCI i windows först sedan i BIOS, samt Hybernate av indexering av, växlingsfil flytta eller avhttp://www.sweclocke...timerat-for-ssdhttp://www.nordichar...p%E5-Raid-0-SSD

Hej!

Jag läste om TRIM i Windows men siom jag förstår det så hjälper det mest för skrivhastigheten, och det har jag inget problem med. Varken det eller läshastigheten. Visst kan jag säkert fixa de där sakerna med AHCI i Windows också för att få upp farten lite till, men jag är rätt nöjd med hastigheterna, och så jag vill inte riskera att ändra någon nyckel (eller?) så att datorn kanske inte går att starta.

 

 

Ja, det kan vara bra. De senaste BIOS-versionerna verkar i och för sig inte förbättra något som har betydelse i ditt fall, men om du har någon riktigt gammal version så.Kolla deras FAQ också, särskilt sådant som har med AHCI, SATA och diskar. samt forum.

 

Jag uppdaterade BIOS någon dag efter jag skapade tråden och märkte faktiskt skillnad i BIOS. Den tidigare var 0714 tror jag, och den jag uppdaterade till nu var 2101 så det var nog en bra sak att göra. Jag har AHCI aktiverat i BIOS och nu laggar inte loggan som förut och det går lite snabbare att komma förbi BIOS.

 

MEN, när nåt börjar fungera så ska ju såklart något annat sluta fungera. Jag har nämligen problemet med att min WD MyBook som jag kör med E-Satakabel känns igen av BIOS typ hälften av gångerna jag startar datorn.

Marvell controller nånting kommer alltid upp när jag startar datorn men låser sig ibland när hårddisken är ikopplad och det står "Initialising" (stavning?) ett långt tag innan det kommer upp "No harddrive detected" för att sedan börja boota Windows.

 

Någon som har nåt tips? Ska försöka leta drivrutiner till den där Marvell Controller på Asus hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trodde jag också. Jag läste nämligen på en hemsida att MyBook-diskarna hade en liten "bugg". Plastramen som sitter runtom kontakten var så pass tjock att E-Satakontakten inte kunde gå in helt.

Men i mitt fall så var inte det något problem för jag försökte trycka in plasten runtom och sedan trycka in kontakten, men kontakten gick inte att få in längre...

 

Edit: Jag har nu laddat ner och installerat den senaste versionen av drivrutinerna till Sata (Både från Marvell och från Intel) och än så länge så verkar det som det fungerar som det ska nu! :thumbsup:

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...