Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela mobilt bredband via trådbundet nätverk mellan Vista och XP?


Techno-Mattan

Rekommendera Poster

Techno-Mattan

Hej alla mellandagsfirare!

God fortsättning på er.

 

Jag skulle vilja dela mitt mobilt bredband (med dongel från Telia) från en dator med Windows Vista via korsad nätverkskabel till en annan dator med Windows XP.

 

Jag har lyckats få fildelning att fungera åt ett håll. Jag kan läsa filerna på XP-datorn med Vista-datorn via nätverket. Kommer dock inte ut på internet med XP-datorn trots att jag i internetalternativen för webläsaren Internet Explorer angivit att den ska ansluta med nätverket, och under egenskaper för nätverket (i internetalternativ i IE 7.0.5730.13) angivit värddatorns IP-adress 169.254.XXX.YY

 

När jag försäker komma åt filerna i värddatorn med Windows Vista genom att välja START-->Kör och skriva in IP-adressen \\169.254...osv så får jag upp en Utforskar-ruta men kan inte komma in i utdelade kataloger som syns. Felmeddelandet lyder:

"\\169.254...\katalognamnet är inte tillgängligt. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Åtkomst nekad."

 

Jag är inloggad med administratörsrättigheter på båda datorerna.

Jag har testat att skapa ett s.k. "ad-hoc"-netverk, men utan resultat då jag inte har någon WiFi-enhet i datorern då de är av desktop-variant.

 

Hjälp,tack!

 

/"Mattan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-adresser som börjar med 169.254 är olämpliga att använda eftersom de sätts av Windows när Windows inte får någon kontakt med den enhet som ska ge ut IP-adresser.

 

Hur har det gått med tipsen i joes länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...