Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Behöver hjälp med en beräkning i Excel

Torparn61

Recommended Posts

Hej alla hjälpsamma!

Nu är jag på väg att slita det lilla hår jag har kvar, jag ger upp och söker

därför hjälp här.

Jag matar in mätarställning från elmätaren på rad/kolumn B16 till R16 (läser av ca. 10 gånger per månad).

På rad/kolumn B16 till R16, är det ju plats att skriva i 17 mätarställningar.

Om jag en månad "bara" läser av 8 gånger, då har jag ju fyllt i rad/kolumn B16 till I16.

Låt oss låtsas att det står 10 000kWh på B16, och 12 000kWh på I16, J16 till R16 är tomma.

Hur gör jag för att automatiskt räkna ut antalet förbrukade kWh?

Har själv försökt att använda antalet ifyllda kolumner och även ANTAL.TOMMA, men

får liksom inte till det.

Som vanligt, mycket tacksam för den hjälp jag kan få av Er kunniga Excel-användare!

Mvh Tomas

Du läser av och skriver in under datum i kolumner? Men kanske inte läser av exakt samma dag/alla dagar under en månad? Och du vill få ut hur många kWh du använt under månaden?

Du har väl alltid ett startvärde och ett slutvärde per månad? Bara att räkna ut skillnaden? För du matar väl in ställning på mätaren och inte skillnaden mot föregående avläsningen?

Eller missar jag vad du vill och har?

Hej!

Helt rätt jag läser av elmätaren, skriver in mätarställningen, datum och tid i kolumnen.

Jag har ett startvärde, samma som Eon läser av automatiskt kl. 24 i månadsskiftet.

Även slutvärdet kommer från Eon, om jag inte är uppe vid midnatt. Det är många andra saker som skrivs in också, utetemperatur, värmepumpens drifttid, antal starter på värmepumpen mm.

Beroende på hur många avläsningar som jag gör en månad, så kommer ju slutvärdet på olika ställen, ifrån C16 till R16 (16 möjliga kolumner).

Och jag vill ha det så, att det inte ska spela någon roll i vilken kolumn som slutvärdet hamnar i, utan den ska räkna ut, genom att ta slutvärdet - startvärdet.

Någon som hänger med? Blir lite krångligt att förklara i skrift.

Bifogar en bilaga på mitt Excel-dokument, kanske lättare att hänga med då.

Skriv gärna och fråga igen annars.

Mvh Tomas

Borde väl vara enkelt? Exempelvis lägger du till en kolumn i din tabell som du kallar Slutvärde eller Senasteavläsning .

I denna skriver du i still med

=MAX(C16:R16)

Då borde du få det sista inmatade värdet iochmed att det bör vara det största.

Du kan, om du vill ta bort nollvärden, skriva

=OM(MAX(C16:R16)=0;"";MAX(C16:R16))

Tack så mycket, Monshi! :thumbsup:

Vad lätt det blev nu. Ibland tar det bara stopp i kålroten.

Skäms lite, för jag har aldrig använt MAX förut, det hade nog löst andra problem som funnits tidigare. Men nu har jag lärt mig det, och jag är mycket tacksam för det.

Hoppas att även jag kan hjälpa till någon gång.

Mvh Tomas S

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...