Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppkopplingsproblem


Samson1972

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med att jag tappar internet titt som tätt. vissa perioder så är det inga större problem och vissa perioder så är det hopplöst. Jag har en stationär dator och en laptop och den stationära verkar ha störst problem. I morse så gick jag ut på nätet med den stationära datorn och kontakten tappades ganska fort, jag stängde då av den och testade laptopen och där funkade det bättre men jag tappade kontakten en kort stund där också. Jag hade samma problem för något år sedan och då köpte jag en ny router och det hjälpte ett tag men nu är problemen tillbaka igen. Min router är en Zyxel P-600 och jag ansluter mig trådlöst även från min stationära med en sån där usbsticka från D-link.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att starta om routern genom att göra den strömlös. Dra ut strömsladden och låt gärna routern kallna (vänta ca 30 min) innan du kopplar in den igen.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu surfat i någon timme med min lapptop utan problem men så fort jag startade min stationära dator och försökte surfa så fick jag medelandet från routern.. no dsl connection

Jag stängde då av den stationära och lät routern starta om och kan nu surfa vidare med laptopen igen??? Kan verkligen min staionära daor påverka routern på något sätt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är DHCP aktiverat i routern?

Är datorerna inställda på "Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt"?

 

post-340-0-34969200-1293383330_thumb.png

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem med min D-Link Dir.655. Routern gjorde så att datorerna slumpmässigt tappade kontakten med internet. Ibland drabbade det bara en dator och ibland så tappade alla datorer internet. Internet kom tillbaka varje gång som man startade om routern genom att göra den strömlös.

Problemet löste jag genom att uppdatera routerns firmware. Det visade sig att den firmware som min router hade var väldigt buggig.

Har du nyligen uppdaterat routerns firmware? Om du har det så kan du prova att backa tillbaka till den gamla firmwaren. Annars kan du testa att uppdatera routerns firmware. Den kan ha en bugg som spökar för dej.

 

Kolla även Flora50s nätverksguide för tips

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Hittade även denna sida:

http://www.velocityguide.com/dsl/troubleshooting-your-dsl-connection.html

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag uppdaterat routerns firmware och jag har min stationära dator plus tre laptops igång och det verkar fungera bra. Igår när jag kollade hastigheten på Bredbandskollen så hade jag 6,5Mb på laptopen men endast 3,5 Mb på den stationära och idag så får jag 6,5 Mb på bägge så jag håller tummarna och hoppas att allt är löst nu. Tusen tack för att du tar dig tid och hjälper mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problemen fortsätter :-( men nu är det mer att det går väldigt trögt att ladda internetsidor i tid och otid. Det kan flyta på bra i långa stunder men sen så kommer segheten tillbaka igen...undrar om man gar något skit i datorerna?

/Samson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du t.ex. kört Malwarebytes och kontrollerat?

Malwarebytes hittas här:

Malwarebytes' Anti-Malware

 

Installera och kör en snabbskanner, följ programmets instruktioner noga, om något hittas.

Omstart kan krävas.

Klistra in dina loggar här i din tråd.

Loggar hittas under fliken Loggar om de inte "poppar" upp efter körning.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...