Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med upplösningen..


emiiish

Rekommendera Poster

Okej.. Har precis bytt tillbaks till att ha datorn kopplad till min tv. Men problemet nu är att högsta upplösningen jag kan få är för dålig, pratar alltså om upplösningen under egenskaper. Har under tiden jag hade min lilla skärm råkat avinstallera en ATI drivrutin som jag sedan fick hjälp här på forumet att få tillbaka. Men förut så kunde jag använda upplösningen 1440xnånting men nu kan jag bara använda 1360x768.. Jag har ATI CCC (Catalyst Control Center) Installerat. Vad ska jag göra?

 

 

Tack på förhand / Emil! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Förlåt för att det tog sån tid att svara..

 

Det hjälpte inte med att uppdatera drivrutinen. Men nu har jag fått ett nytt problem också.. När jag startar datorn så kommer datorskärmen ibland upp direkt, men ibland så ser man bara en svart ruta och sen musen i mitten, och ibland är allting svart. Då måste jag starta om TV:n och sen kan jag se skärmen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, ja. jag vet inte riktigt...

Men du kan alltid testa att rensa ut drivisen totalt.

1: Avinstallera

2: Kör sedan driver Sweeper

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-%28Setup%29-download-1655.html

3: Starta om och installera om grafikkortet.

 

Är TVn enda skärmen du har ansluten och denna via HDMI?

Eller hur har du det kopplat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera vilken skärm, som är satt som första skärm. Om TV:n är första skärm så ändra till datorskärmen som första.

 

Sedan tycker jag själv att det är bättre att inte klona skärmarna. Vet ju inte hur du har det. Bara nämnde det ifall att...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod inte riktigt vad du menade vertpre. Yes, tvn är den enda anslutna och detta via DVI :S

 

I ATI Control Center finns något som heter Display Management, tror jag. Själv har jag Nvidia. Där kan man göra inställningar för flera skärmar. Du har 2 skärmar, TV och dator.

 

Ställ in Datorskärmen som Primär(första skärm) om den inte redan är det. Där kan man också Klona skärmarna, d.v.s visa exakt samma bild på bägge skärmarna. Eller ställa in så man kan visa olika saker på skärmarna. T.ex. se en film på TV och titta på internet på Datorskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, men saken är den att jag inte har någon datorskärm utan bara har datorn kopplat till tvn :/ Och jag kan inte få in rätt upplösning och har lite problem när jag startar som jag skrev ovanför... :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad är det för TV? 1366x768 kan vara den högsta upplösningen som TV:n klarar.

 

Du skriver att förut kunde du använda 1440x900, gissar jag. Var det på TV eller dataskärm?

 

Vad hade du för dataskärm inkopplad tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, den högsta upplösningen jag kan välja jusst nu är 1024x768 men under egenskaper så har jag också en andra skärm som inte är aktiverad. Och på den kan jag välja ända upp till 2048x1536. Kanske är det den som egentligen är tv skärmen? Låter krångligt :S

 

Vad jag kommer ihåg så låg det runt 1440~ men kan också ha fel, men det var i alla fall mera än 1024. Och detta var på tv skärmen. Dataskärmen jag hade förut var en 19" märke philips, plattskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du mer än digital utgång på ditt grafikkort? Har du testat att byta?

 

har du testat att rensa ut precis ALLT av drivrutin från ATI?

 

Ifall du har en DVI eller HDMI kabel ansluten till din TV borde TV och datorn automatiskt välja den bästa/högsta upplösningen TV vill ha.

 

Hur ser det ut i Windows skärmhanterare?

post-8996-0-66310600-1294178040_thumb.png

 

 

Eller i Catalyst?

post-8996-0-83032400-1294178059_thumb.png

 

Något är det som inte stämmer här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, den högsta upplösningen jag kan välja jusst nu är 1024x768 men under egenskaper så har jag också en andra skärm som inte är aktiverad. Och på den kan jag välja ända upp till 2048x1536. Kanske är det den som egentligen är tv skärmen? Låter krångligt :S

 

Vad jag kommer ihåg så låg det runt 1440~ men kan också ha fel, men det var i alla fall mera än 1024. Och detta var på tv skärmen. Dataskärmen jag hade förut var en 19" märke philips, plattskärm.

 

Vad har du för TV? Det står väl i manualen vad den klarar av.

 

19" skärm brukar ha 1280x1024 som högsta upplösning. Kan också vara 1440x900.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut Monshi:

 

post-66948-0-58053300-1294313216_thumb.png

 

post-66948-0-71972300-1294313222_thumb.png

 

Och vet inte riktigt vilken ruta du använde i catalyst men såhär ser mitt ut:

 

post-66948-0-10354500-1294313228_thumb.png

 

 

@vertpre

 

Har en LG 32"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om Catalyst har en klonad enhet och därmed begränsad pga det.

 

Du har väl bara en skärm ansluten? Varför klonar du? Ändra där så att det bara finns en aktiv skärm så ska du se att du kan ställa in upplösningen som du önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt att hitta din TV på google men det verkar som LG32LP1R-ZE klarar högst 1366x768.

Nedan är vad jag kunde hitta.

 

Den andra upplösningen på 1440x900 är nog 19" skärmen.

 

4. General Specification

No Item Specification Unit Remark

1 Panel 32" TFT WXGA LCD

2 Frequency range H : 31 ~ 61Khz PC Input

V : 56 ~ 75Hz

3 Control Function 1) Contrast/Brightness

2) H-Position / V-Position

3) Tracking : Clock / Phase

4) Auto Configure

5) Reset

4 Component Jack 1 : Y Middle east

3 : Pb / NTSC Area

5 : Pr

7 : Line1 Ready

9 : LINE2

11: LINE3

13: Line3 Ready

D4 Jack 2 : Y GND JAPAN Only

(525i,525p,750p,1125i) 4 : Pb GND

6 : Pr GND

8 : LINE1

10:Line2 Ready

12:SWITCH GND

14: SWITCH

5 H/V-Sync Video Power consumption LED

Power ON ON/ON Active ≤ max 140W W Green

Stand by OFF/ON OFF ≤ 3.0W W Red

DPMS Mode ON/OFF OFF ≤ typ. 30W W Green

Power off - - - W *

6 LCD Module Type Size LPL 760.0 x 450.0 x 48.0 mm (H) x (V) x (D)

Pixel Pitch LPL 0.1702 x 0.5107 x RGB

Pixel Format 1366 horiz. By 768 vert. Pixels

RGB strip arrangement

Coating Hard coating(3H), Anti-glare

treatment of the front polarizer,

Back Light LPL 20EEFL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre, provade den upplösningen men läs nedan.

 

Monshi jag har gjort det och startat om datorn ett antal gånger. Har funkat, men den högsta upplösningen som FUNGERAR är 1024x768. De andra blir bara texten liten på.. En 32"s tv måste ju klara mera? Och det har den ju också gjort tidigare.. :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du testat att avinstallera drivrutiner helt och köra Driver Sweeper för att sedan starta om och installera igen?

 

Helt enkelt rensa datorn helt och hållet på alla eventuella spår av inställningar i drivrutinen. hela tiden, låt datorn vara ansluten till TVn.

 

Det har jag sagt för, det ovan, men vet inte om du testat det.

fast... mmh... då lyckas ställa in högre upplösning men det ser inte bra ut på TVn?

 

Okej, kanske via ska börja om från början i denna tråd. Förslagvis gör som såhär

1: Specificera vilken TV, dator och grafikkort du har. Länka gärna till TV-modellen på Prisjakt.

2: Uppge vad du testat och med vilket resultat

Exempelvis vilka upplösningar som du lyckats sända till TVn och vad resultatet blivit.

 

Värt att säga att bäst bild på TVn får du om sänder exakt den upplösning TVn har på sin skärm. En del TV-apparater stöder inte sin "native resolution" via HDMI utan enbart de standardiserade HDTV upplösningarna. För att på dessa apparater få riktigt bra bild får man tyvärr använda VGA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer senare, ska prova lite själv här. Skriver om jag inte har lyckats :)

 

Tack för all hjälp hitills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre, provade den upplösningen men läs nedan.

 

Monshi jag har gjort det och startat om datorn ett antal gånger. Har funkat, men den högsta upplösningen som FUNGERAR är 1024x768. De andra blir bara texten liten på.. En 32"s tv måste ju klara mera? Och det har den ju också gjort tidigare.. :S

 

Vad menar du med fungerar? Blir det ingen bild med andra upplösningar? Vad det gäller text, så blir den mindre med högre upplösning. Så är det.

 

Är det en HDTV du har och inte en FULL HDTV får du nog acceptera att 1366x768 är det bästa du kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...