Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Raid 0.


Enacleb

Rekommendera Poster

Har en ca 5 år gammal Dell Dimension XPS Gen 4 med raid 0. Men nyligen pajjade en av diskarna, så windows säger vid boot att en av hårddiskarna har ett "Error" eller "Failed", och om jag försöker installera om XP så säger den att det inte finns några hårddiskar installerade. Så efter att ha bytt plats och kopplat ur och in hårddiskarna på alla möjliga sätt köpte jag två nya på 500 GB var. Problemet är nu att medan diskarna funkar så är de inte konfigurerade för raid. Vad ska jag göra?

Det optimala vore nästan att avinstallera raiden för att jag är så trött på skiten, men kanske funkar det att installera raid-drivrutinen (erna?) via floppy på de nya diskarna?

Datorinfo:

DIMENSION XPS GEN-4 P4 PROCESSOR EXTREME

2048MB PC-4200 DUAL CHANNEL DDR2 533MHZ

500GB SATA RAID 0 STRIPE (1ST (2X) 250GB

2ND 250GB SATA HARD DRIVE (7200RPM) FOR

(Tänk på att jag nu har nya hårddiskar, men har sparat de gamla för säkerhets skull)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker, men vad jag vet så måste du koppla ur raiden för dom hårddiskarna som satt i, installera dom nya hårddiskarna, och koppla in dom i raiden, du kan alltså inte bara skifta hårddiskarna med raiden aktiverad.

 

OBS: All info försvinner i dom gamla diskarna när raiden kopplas ur, men eftersom du redan nu har problem med raiden på minst en disk, så kommer du ändå inte åt infon på någon av diskarna.

 

Så du får koppla in dom gamla diskarna igen, koppla ur raiden och sedan skifta till nya diskarna och aktivera raiden på nytt med dom nya, eller låta dom fungera som två helt vanliga diskar, det finns ju en stor nackdel med just RAID0, det är att slutar en hårddisk eller radien att fungera, så kommer man inte åt info på någon hårddisk alls.

 

Valet är ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation är att du slopar RAID0. Prestandavinsten uppväger inte risken för dataförlust. Genom att nyttja dina två separata diskar optimalt så får du nästan samma prestanda (varierar beroende på vad du gör). Lägg OS:et i en liten partition i ena diskens början. På den andra disken lägger du först en temp-partition. I den skall du ha temp-filer (kräver inställning i Windows) och växlingsfilen. Programmen lönar det sig att ha i andra diskens andra partition. I princip skall datat delas mellan diskarna så att data som behövs samtidigt ligger på skilda diskar.

 

Det är möjligt att återskapa data från en kraschad RAID 0, men kräver mycket arbete och kunskap. Ibas kan göra det men priset blir högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att återskapa data från en kraschad RAID 0, men kräver mycket arbete och kunskap. Ibas kan göra det men priset blir högt.

 

Visst är det så, men eftersom det som sagt kostar så mycket, så tyckte jag det var lite onödigt att ta upp det, det kan handla om priser från 10000:- för att få ur infon från raiddiskarna till några dvd.

 

Men visst så är det oftast bättre att inte ha någon raid, som du säger, man tjänar inte så mycket på det, har man möjlighet, så är det i så fall bättre att ha raid1, eller någon/några externa hårddiskar kopplade på sin dator, eller i nätverket, köra en enkel nas helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, och jag har nu löst problemet, om än på ett underligt sätt.

 

Eftersom jag inte kom åt windows (alltså fullständig boot) så kunde jag inte direkt avinstallera raid, jag vet iallafall inte hur man gör annars. Så jag tänkte att det enklaste sättet var att installera de nya diskarna (den ena av de gamla måste ju vara trasig) och installera raid-drivrutinerna på dem. Datorn har nämligen integrerad raidkontroller på moderkortet så jag kunde inte ta bort det heller.

 

Så jag satte in de nya diskarna och installerade raid drivrutinen (det fanns bara en av två drivrutiner som hette "nånting-RAID-nånting" från Dells hemsida för mitt system) via floppy. Prövade att installera XP. Funkade inte, fick felmeddelandet "cannot find any hard drives". Prövade att installera båda drivrutinerna från dell (den andra hette "nånting-AHCI-nånting" (osäker på om det var AHCI men något liknande iallafall) med samma resultat.

 

Så jag blev lite trött på skiten och installerade av någon anledning de nyss nämda drivrutinera inte en gång var utan flera gånger, typ två eller tre på rad. Helt plötsligt gick det att installera XP.

 

Men problemen slutade inte här. När jag rebootade efter installationen fick jag samma felmeddelande som förrut (insert big fkin *sigh* here --> <-- :D ).

 

Så jag prövade att installera Windows 7 från ett USB-minne istället. ALLT GICK SOM SMORT. Inget problem whatsoever.

 

Förstår själv inte vad som hände, men jag är bara glad att det funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...