Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PROBLEM


Underleath

Rekommendera Poster

Hej! Innan jag beskriver problemet vill jag bara informera om att jag är rätt så okunnig när det gäller såna här saker och jag hoppas därför att ni har överseende med eventuell begreppsförvirring från min sida. Jag skulle i alla fall bli väldigt tacksam om någon vill ta del av problemet och ge mig råd.

 

Igår när jag satt vid datorn och surfade så slocknade plötsligt skärmen och det blev helt svart. Efter ett par försök att starta om datorn så fick jag upp ett meddelande på skärmen. Jag minns inte exakt och ordagrannt hur meddelandet löd, men det var typ: (fast på engelska)

 

WARNING!!! Försöket att överklocka datorn misslyckades. bla bla bla...klicka på valfri tangent utom för att fortsätta...

 

Efter att jag klickat på valfri tangent så hamnade jag på en menysida som var kinesiska för mig. Vill minnas att det stod olika val när det gäller CMOS, BIOS osv. Ni som är kunniga kanske förstår? Det fanns även ett val att starta datorn i felsäkert läge, vilket jag tyckte lät bra så det gjorde jag och det fungerade. Inget verkade konstigt utan jag startade om datorn igen, och den startade upp i normalläget, men slockande nästan direkt. (skärmen blev svart, men datorn var igång) Jag upprepade då samma procedur och då fungerade datorn helt felfritt i ca 20 minuter innan den plötsligt slockande igen. (skärmen)

 

Nu när jag försöker starta datorn så händer ingenting på skärmen. Datorn går, men startar inte upp på skärmen alls utan den är bara svart.

 

Datorn är lite drygt 1 år gammal och är inköpt på Dataprince i Sthlm. Jag har köpt alla mina datorer därifrån och har aldrig haft problem tidigare. Operativsystemet är Vista. Jag är otroligt försiktig när det gäller risk för virus och öppnar aldrig bilagor från okända avsändare .Undviker alltid suspekta sidor i möjligaste mån o s v. Jag tror inte att det är något sådant, fast man vet ju aldrig.

 

Vad kan detta vara?? Jag skiter i om jag måste köpa ny dator, bara jag kan rädda allt jag har på hårddisken.

 

Jag är otroligt tacksam om någon vill ge mig lite tankar och idéer om vad som kan ha hänt och vad jag bör göra.

 

Mvh,

Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ny, men skärmen kanske är gammal? Har du möjlighet att testa med en annan skärm? Gör detta även om skärmen också är ny, för du måste börja med att utesluta vad som är fel.

 

Datorn är lite drygt 1 år gammal och är inköpt på Dataprince i Sthlm.

Då har du väl fortfarande garanti på datorn. Många datorer har två och ibland tre års garanti.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och även om det nu bara skulle vara ett års garanti har man ju alltid möjlighet att reklamera varor i tre år.

 

Skadliga program orsakar inte ett sådant beteende som datorn uppvisar.

 

En hårddisk går att flytta till en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...