Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rättigheter för Apache2


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag använt ASP/IIS/MSSQL mycket, men har alldeles nyligen halkat in på linux(ubuntu)/apache2/php/mysql.

 

Allting är installerat och fungerar, men när jag skickar upp en html- eller php- fil till servern via ftp, så blir rättigheterna så att apache inte kan läsa filen. Ändrar jag rättigheterna med chgrp så att filen tillhör gruppen www-data (som apache tillhör) så funkar allt.

 

Kan jag på något sätt,

1. Få uppladdade filer att per automatik ingå i gruppen www-data

2. Få apache att läsa alla filer, oavsett ägare och grupptillhörighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inser att du borde ställa om i dina ftp-server-instälningar (på servern), men kan inte tilräckligt för att våga uttala mig om varken dittan eller dattan. jag tar din tråd i bevakning för att själv lära mig mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inser att du borde ställa om i dina ftp-server-instälningar (på servern), men kan inte tilräckligt för att våga uttala mig om varken dittan eller dattan. jag tar din tråd i bevakning för att själv lära mig mer. :)

 

Jag tackar för svar och ditt tålamod! just nu, loggar jag in som root, men apache, läser filerna som www-data, men "mina" filer körs inte. Jag har ingen lust att köra en massa chgrp och chmod-kommando efter varje fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.

Kör kommandona:

sudo chgrp www-data katalognamn

sudo chmod 2755 katalognamn.

Ersätt katalognamn med sökväg/namn på katalogerna, som apache skall ha tillgång till.

Första kommandot ändrar katalogernas grupptillhörighet och det andra kommandot gör att alla nya filer automatiskt får samma grupptillhöighet.

 

2. Det går, men är något man absolut inte skall göra. Det öppnar tillgång för alla till allt på datorn. Det är en stor säkerhetsrisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...