Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rippa LP-skivor (koppla rätt)


totte92

Rekommendera Poster

Hej, skulle överföra musiken från en LP-skiva idag till datorn för första gången. Kom fram till att det finns lite olika lösningar. Som ni kan se har jag provat 2 metoder, från PHONES till Audioboxen eller från REC till Audioboxen. Båda funka men jag var inte riktigt nöjd med ljudkvalitén.

 

För att få ljudet till datorn är jag tvungen att använda lite olika sladdar och omkopplingar (bl.a. 3,5 mm till 6,5 mm ). Försämras ljudet desto fler kopplingar man gör eller har det inge betydelse?

 

Vilket av dom två olika kopplingarna är bäst (kanske ingen skillnad) eller finns det någon bättre lösning?

 

Schema.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metod 2 är den som är mest rätt. Att använda signalen som kommer ut från PHONES fungerar visserligen, men har fel impedans och kan bli konstiga resultat och dåligt ljud.

 

Det som hade varit mest rätt, hade varit att koppla skivspelare direkt till audioboxen, men då måste du via ett RIAA-filter (sitter inbyggd i din förstärkare på PHONO-ingången). Kvaliteten på RIAA-filtret är direkt avgörande för ljudekvaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, mycket bra svar :thumbsup:

Är nog lika bra och köpa ny förstärkare.

 

Om det är många skivor du ska spela över och vill ha bästa möjliga ljud, kan jag rekomendera dig att leta upp en låda som enbart är RIAA-filter. Ja, de är ofta dyra, men ger betydligt bättre resultat än de som är inbyggda i förstärkare.

 

RIAA-filter är i sig en ganska okomplicerad apparat, men nuförtiden är de så ovanliga att de blir dyra av den anledningen. Idag kan man dock bygga bättre filter än man kunde på den tiden de faktiskt användes!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från skivspelaren till förstärckaren från högtalar utgången

till dator och Audacity programet. Med Audacityn kan Du

Ta bort eller lägga till olika saker till musiken.

Om Du vill ha musiken mp3 format använd program

Free mp3 wma converter. Audacity och Free mp3 Converter

fins på PC för Alla programbanken.

Volumen kan Du justera med förstärkarens och Audacitys

volumkontroller.

gregory123

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...