Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
PEGEGE

Säkerhet ger problem!

Rekommendera Poster

Jag skaffade en tidig smart phone (Nokia N97) och installerade ett Anti-theft skydd via Fsecure. Om det hände nåt med mobilen utgick ett SMS med info till ett av mig valt nummer. Jag valde min frus mobilnummer. Praktiskt och bra. Trodde jag.

Nu har jag skaffat en ny smart phone (Desire HD) och vill ge min N97 till min fru, som har tappat sin i skogen under svampjakt för ett par månader sen. Problemet var att då skaffade hon en superenkel och billig mobil och operatören klantade sig och hon fick ett nytt nummer också, fast hon ville behålla det gamla, förstås!

Så nu när jag vill ge henne min Nokia och stoppar i hennes nya SIMkort så går det inte att använda den eftersom SMS-et med upplåsningskoden går till ett nummer som inte längre finns. En fullt fungerande och ganska bra mobil som inte går att använda.

En bra lösning, nån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta operatören och begär att ni får det nummer ni ville ha.

Vill de inte ge er det gamla numret, avsluta förbindelsen med den operatören.

OCH

Kontakta en annan operatör och begär att ni får hennes gamla nummer.

Det kan också löna sig att nu på juldagen läsa bruksanvisningen för programmet från F-Secure

Ofta står sådant här sist....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, ska kolla det.

Men:

Jag upptäckte nu att fruns gamla nummer redan har givits till en affär i Göteborg!!

Jag pratade med dem och de lovade tala om för mig vad det står i SMS-et från Fsecure. Problemet är nu att jag inte lyckas få min gamla Nokia att skicka nåt SMS alls. Mobilen är off-line. SIM-kortet är nu avaktiverat eftersom jag fick ett nytt SIM-kort med nya mobilen, och abonnemanget flyttades från det gamla till det nya SIM. Och då dog det gamla kortet. Vilken soppa!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...