Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver köpråd Laptop 16" skärm


Three-Gringos

Rekommendera Poster

Three-Gringos

Som rubriken säger skall det köpas en Laptop med 16" skärm.Datorn skall inte vara till mig själv, den skall inte ersätta den stationära utan den skall vara ett komplement att ha när man inte är hemma. Den skall främst användas för att komma ut på Internet och surfa runt lite där med mobilt bredband. Men den skall även användas i hemmet för att koppla upp sig på det fasta Internet. De abonnemang som kommer att vara aktuella är Telia Turbo-3G eller3G+edge, något annat har inte täckning så långt ute på landet.Det paketet som det hade tittats på och som en försäljare sagt att det skulle räcka är det här:

 

https://www.tewss.te...ducts=500018336

 

 

Min första reaktion är att man inte tjänar på att köpa sådana här erbjudande utan att man alltid får betala för datorn och mer där till. Jag har menat att det är bättre att köpa den datorn man vill ha och sedan beställa abonnemanget för sig, men jag vet inte.Vad tycker ni?

 

Den andra invändningen är att jag tycker att den verkar vara i slöaste laget, även för lite enkel surfning. Jag har ingen aning om hur pass bra eller snabb den där datorn är men jag vill inte hamna i en situation där om ett år eller så, det börjar ojas över att datorn "hänger sig" och går långsamt och sedan fårjag var IT-support. Det är egentligen inte pengarna det handlar om, utan kan det bara motiveras så går det nog att sträcka sig till 6000-7000 kr.

 

Det frågas hela tiden om det eller det andra märket är bra grejer. Där är jag helt nollställd, jag har ingen uppfattning om vilka märken som har bra eller dåligt rykte om sig, annat än äpplet datorer då. Så lite vägledning där skulle uppskattas.

 

Behöver även köpråd på en trådlös nätverksrouter (tror jag det blir), för att kunna koppla upp sig trådlöst mot det fasta Internet, modemet hemma har ingen trådlös funktion. Detta eftersom jag antar att det är smartare att koppla upp sig mot det fasta Internet hemma istället för att använda det mobila bredbandet där. Den fasta uppkopplingen hemma, ger uppmätt 7 Mbit/s ned och det mobila skulle ge Upp till 6 Mbit/s ned.

 

 

 

Så vilken Laptop tycker ni man skall köpa, eller snarare vilket prissegment skall man lägga sig i och vilken hårdvara behövs minst?

 

 

 

Är det några märken man skall hålla sig undan ifrån?

 

Vilken trådlös nätverksrouter skall man köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken säger skall det köpas en Laptop med 16" skärm.Datorn skall inte vara till mig själv, den skall inte ersätta den stationära utan den skall vara ett komplement att ha när man inte är hemma. Den skall främst användas för att komma ut på Internet och surfa runt lite där med mobilt bredband. Men den skall även användas i hemmet för att koppla upp sig på det fasta Internet. De abonnemang som kommer att vara aktuella är Telia Turbo-3G eller3G+edge, något annat har inte täckning så långt ute på landet.Det paketet som det hade tittats på och som en försäljare sagt att det skulle räcka är det här:

 

https://www.tewss.te...ducts=500018336

 

 

Min första reaktion är att man inte tjänar på att köpa sådana här erbjudande utan att man alltid får betala för datorn och mer där till. Jag har menat att det är bättre att köpa den datorn man vill ha och sedan beställa abonnemanget för sig, men jag vet inte.Vad tycker ni?

 

Den andra invändningen är att jag tycker att den verkar vara i slöaste laget, även för lite enkel surfning. Jag har ingen aning om hur pass bra eller snabb den där datorn är men jag vill inte hamna i en situation där om ett år eller så, det börjar ojas över att datorn "hänger sig" och går långsamt och sedan fårjag var IT-support. Det är egentligen inte pengarna det handlar om, utan kan det bara motiveras så går det nog att sträcka sig till 6000-7000 kr.

 

Det frågas hela tiden om det eller det andra märket är bra grejer. Där är jag helt nollställd, jag har ingen uppfattning om vilka märken som har bra eller dåligt rykte om sig, annat än äpplet datorer då. Så lite vägledning där skulle uppskattas.

 

Behöver även köpråd på en trådlös nätverksrouter (tror jag det blir), för att kunna koppla upp sig trådlöst mot det fasta Internet, modemet hemma har ingen trådlös funktion. Detta eftersom jag antar att det är smartare att koppla upp sig mot det fasta Internet hemma istället för att använda det mobila bredbandet där. Den fasta uppkopplingen hemma, ger uppmätt 7 Mbit/s ned och det mobila skulle ge Upp till 6 Mbit/s ned.

 

 

 

Så vilken Laptop tycker ni man skall köpa, eller snarare vilket prissegment skall man lägga sig i och vilken hårdvara behövs minst?

 

 

 

Är det några märken man skall hålla sig undan ifrån?

 

Vilken trådlös nätverksrouter skall man köpa?

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=648837

 

Det här skulle jag föreslå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en fotbollmatch, livesändning på en Iphone (inte min) såg helt OK ut. En kollega har skaffat en iPad som han demonstrerade. Såg helt OK ut att surfa in på tex www.gp.se.

Så min slutsats är: Varför ska man ha en 16" skärm för att surfa på landet?????

Det går ju bra med en 10" (iPad) och då blir ju en sån här tänkbar

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s63143013&cols=1584,17,4461&o=produkt_betyg#prodlista

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=582791

lämpligen med ett USB-GSM modem. För då kan man ha modemet på en 5 meter USB sladd och placera modemet för bra mottagning på landet. Så man slipper placera hela datorn på platsen med bra mottagning.

 

Till slut, tänk på att det är utomordentligt viktigt att blockera alla automatiska byten till bästa mottagning utan att modemet är låst på Telia här i Sverige. För annars finns risken t.ex vid Skånekusten och nära Norge att den byter till Dansk eller Norsk GSM mast. Och då kostar det.

En svensk familj som tagit med datorn till Turkiet fick en räkning från Telia-Sonera på ca 49000kr när de kom hem.

Vilket de överklagade hos någon konsumentmyndighet som dömde till deras fördel men Telia Sonera sket i domen , ansåg de skulle betala och Telia -Sonera ligger därför på Råd & Röns svarta lista. Läst i en 2010 Råd & Rön på biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

Så min slutsats är: Varför ska man ha en 16" skärm för att surfa på landet?????

Det går ju bra med en 10" (iPad) och då blir ju en sån här tänkbar

 

Nop! Duger ej, redan varit ute och tittat på en del och konstaterat att det behövs en 16" skärm, större skärm spräcker budgeten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...