Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten bara går och går


Lighthouse

Rekommendera Poster

Finns det något sätt att stänga av eller kontroller hur ofta fläkten ska snurra?

 

Har en gammal laptop som står på en kylplatta med fläkt, som i sin tur blåser iskall luft under datorn. Men laptopens egen fläkt surrar och väsnas ändå lika mycket trots den externa fläkten, vilket jag tycker verkar onödigt.

Eftersom datorns fläkt för sånt enormt oväsen (trots rengöring) så vill jag få tyst på den!

 

Finns det något program förutom Speedfan (har testat den och den fungerade inte) för detta, eller hur kan man styra fläktens gång på för annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar jag ska trycka in F2 vid omstart (enligt Google) för Bios-setup?

Testar. Återkommer!

 

 

Testat! Fann ingenting i BIOS om fläkten eller värden och där det stod att Values fanns under (F5 eller F6) gick det inte att komma in, hamnade bara då i Felsäkert läge-menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade båda programmen, det blir Runtime Error på båda vid körning men jag hann i alla fall se detta:

 

CPU

Intel Celeron M 430 @ 1.73GHz 39 °C

 

Så temperaturen verkar låg och det kan jag bekräfta, för datorn är nästan helt kall i och med att den externa fläkten kyler så bra. Men ändå går fläkten på högvarv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPUID finns i 2 versioner har jag för mig: 32 och 64-bitars.

Men tempen ser bra ut, inga problem där.

 

Vad är det för dator och modell?

Hur gammal är den?

 

En del tillverkar program bla. till Dell fläktkontroll-program som går att ladda hem.

 

[Edit] Ändrat länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Kommer du åt att plocka isär datorn, så bör det ju gå att koppla bort fläkten mekaniskt., eftersom du anser att den inte behövs.

 

Så skulle jag göra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt att plocka isär datorn, så bör det ju gå att koppla bort fläkten mekansikt., eftersom du anser att den inte behövs.

 

Så skulle jag göra. :)

 

Jo jag kommer åt fläkten. Alla skruvarna är borta, det är i princip bara att skaka på den så rasar nog det mesta av maginnehållet ut. :rolleyes:

 

Men är det så bra att ta bort den helt, mot att låta den jobba bara när det behövs, vid filmvisning etc. Hm, nej fläkten får nog sitta kvar. Jag vill bara kunna kontrollera när den ska köras och inte. Någon inställning för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPUID finns i 2 versioner har jag för mig: 32 och 64-bitars.

Men tempen ser bra ut, inga problem där.

 

Vad är det för dator och modell?

Hur gammal är den?

 

En del tillverkar program bla. till Dell fläktkontroll-program som går att ladda hem.

 

 

 

Laptopen är en trött Acer och inte värd att fundera mycket mer än så här på, men jag tänkte att om det fanns en möjlighet att styra fläkten manuellt mer konkret så vore det toppen att finna ut hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...