Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ägglikör


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Lindas ägglikör - ett måste i julhelgen!

 

Det här behöver du:

* 5 dl grädde.

* 1 pkt florsocker.

* 1 brk vanilinsocker.

* 7 ägg.

* Romessens.

* En stor bunke som det är enkelt att hälla ur.

* Elvisp som ej blir för varm.

* Tålamod, kanske en tidning att läsa. (Clas Ohlson funkar)

* Glasflaskor, helst av typen gammal mjölkflaska. (ej skruvkork)

* Tratt.

* Sprit.

 

Börja med att koka upp grädden.

Ställ ut den och låt svalna. Rör då & då för att undvika skinnbildning.

 

Blanda romessens enligt flaskan i 37,5 cl sprit. OBS! en flaska romessens kan räcka till 2x70 cl.

Och notera att 37,5 är en sk. "kvarting" inte ett helrör á 100 cl som jag tog en gång..

 

"Sila" äggen mellan fingrarna så att du bara får kvar äggulan.

Äggulan i bunken.

Tillsätt den kalla grädden.

Vispa i florsockret och vanilinsockret.

Jo, allt ska i!

 

Vispa i 30 minuter.

Jo, i 30 minuter. Mot slutet ändras konsistensen något (lite) och blir som en sockerkakssmet.

 

Rör ner spriten i blandningen.

Häll upp i flaskorna. OBS! fyll inte likören så att det når flaskhalsen, Man behöver det utrymmet för att så att säga skaka liv i likören.

 

Provsmaka.

Provsmaka från den andra flaskan.

Är du osäker på vem som är den första resp. andra flaskan så provsmaka igen för säkerhets skull.

 

Förvaras i kylskåp.

Provsmaka då och då.

 

***

Om de här med alkoholen strider mot forumreglerna så ändrar vi så att jag bara berättar vad jag gjort. :blush:

 

Redigerat guiden - förtydligat en del detaljer.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär "sprit" i just det här receptet? Jag har för mig att Armagnac eller Cognac används i vissa goda ägglikörer (inte för att jag får dricka längre, men smaken glömmer man aldrig och ägglikör är niiice =)

Redigerad av Anjuna Moon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär "sprit" i just det här receptet? Jag har för mig att Armagnac eller Cognac används i vissa goda ägglikörer (inte för att jag får dricka längre, men smaken glömmer man aldrig och ägglikör är niiice =)

Jag förstod nästan att den frågan skulle komma ;)

Sprit i just det här receptet är, om man nu köper den på bolaget, vodka eller renat. Romessensen förhöjer väl smaken antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkohol inget problem på forumet... men vem är Linda?

 

Och det där låter som en bra ersättning till julmiddagen. En sådan så står man sig till nyår. Eller menar du att man ska dela med sig av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkohol inget problem på forumet... men vem är Linda?

 

Och det där låter som en bra ersättning till julmiddagen. En sådan så står man sig till nyår. Eller menar du att man ska dela med sig av den?

Linda är en svägerska jag fått grundreceptet av.

Mjae... dela med sig... litegrann i så fall...på julaftonen, innan paketutdelningen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

och den kommer att räcka än fram till jula?

 

Du lovar att det inte blir en andra sats?

Nja.. räcka.. kanske..

 

Men en andra sats pallar nog inte elvispen med, måste få vila länge nu.

Har räknat ut varför man ska vispa i 30 minuter - går inte att hålla i elvispen längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mums i juletid :thumbsup:.

 

Men måste man dela med sig :D ?

Ja, egentligen så kan man det. Men eftersom blandningen inte innehåller konserveringsmedel, om inte sprit räknas dit, så måste man vara ytterst noga med att kontrollera kvaliteten. Jag rår ju inte för att jag råkar vara ensam vid kylen när det är dags för en sådan kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, egentligen så kan man det. Men eftersom blandningen inte innehåller konserveringsmedel, om inte sprit räknas dit, så måste man vara ytterst noga med att kontrollera kvaliteten. Jag rår ju inte för att jag råkar vara ensam vid kylen när det är dags för en sådan kontroll.

 

Ja men, det är ju självklart. Kontinuerlig kvalitetskontroll är ju lika viktig som kontinuerlig backup. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Funkar ju att göra ägglikören även till påsk, varför har ingen berättat, tidigare?!!

(Men p.g.a. aprilvädret så är det extra viktigt med kvalitetskontrollen.)

 

Och nytt för i år: hushållsassistent+hörselproppar funkar bra som alternativ till elvispen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Aha, det är därför som det var tomt på äggen i butikerna - all leverans har gått åt annat håll.

Utökad kvalitetskontroll med visst svinn...^_^

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 11 months later...

Julens omgång klar :)

 

Den här gången testade jag med fagerja,s förslag med rom, mörk sådan.

Skickade frugan till bolaget, poängterade att det enligt receptet

 

Och notera att 37,5 är en sk. "kvarting" inte ett helrör á 100 cl som jag tog en gång..

ska vara 37,5 cl.

Frugan handlade.

Något knepigt märke, inte för jag brukar handla rom men det var inte Baccardi.

 

När det var dags att hälla i så noterade jag att det mycket riktigt stod 37,5 på flaskan varför allt åkte i.

 

När frugan såg den tomma flaskan utbrast hon: "Va, tog du allt!!??"

 

Jodå, det står 37,5.

Men procent.

 

Nåja, har, som sagt, varit med om värre.

Blev bara mer ägglikör.

Och dubbelt så starkt.

Vilket innebär att jag måste göra de ack så viktiga provsmakningarna dubbelt så många gånger.

 

God Jul!

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på nyheterna CNN bl.a. att denna ägglikör visst skulle förbjudas österöver mot kusttrakterna och endast vara tillåten inåt landet runt Östersundstrakten och därför vore det en bra idé att du skickar alla dina smakprover samt färdiga produkter hit, på det att intet krångel skall behöva ske i dina hemtrakter.

 

:P

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloka människor dom där i kusttrakterna, kanske för att de äter mycket fisk och därför anser att ägg och sprit i samma glas är att betrakta som spritmissbruk?

 

Hehe, skojade bara men man kan väl säga att det här inte är min likör... ;)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på nyheterna CNN bl.a. att denna ägglikör visst skulle förbjudas österöver mot kusttrakterna och endast vara tillåten inåt landet runt Östersundstrakten och därför vore det en bra idé att du skickar alla dina smakprover samt färdiga produkter hit, på det att intet krångel skall behöva ske i dina hemtrakter.

 

:P

 

Jag tror inte du helt förstod vad reportern på CNN sade. Denna drycken får endast säljas och konsumeras utanför EU. Därför vore bäst att skicka den till Schweiz. Då håller vi oss alla inom lagen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...