Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser under ett par sekunder.


Alexis90

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en hyfsat ny dator. Och jag har stöt på ett mycket jobbigt problem.

 

I somras innan Starcraft 2 släpptes bestämde jag mig för att bygga nytt datasystem. Hade spelat Betan och den flöt på bra med min gamla dator, men ville att de skulle gå ännu bättre och att jag skulle kunna spela även nyare spel framöver, så då köpte jag nya delar.

 

MITT Problem!:

Problemet började med att när jag spelade Starcraft2 så kunde spelet hänga sig i 10-15sec.. Under tiden spelet hängde sig så kunde jag fortfarande höra musiken i bakgrunden, och ja kunde Alt+tabba ner spelet å gå ut på internet.

 

Och då konstaterade jag att de va spelet som hade hängt sig och inte datorn. Efter ett tag så gick spelet igång igen och jag kunde fortsätta med mitt game.. bara en minut senare så slutade musiken att spelas i bakgrunden, och spelljudet hackade och upprepade samma ljud hela tiden, men spelet funkade.. men tillslut hängde sig spelet också. så ja tabba ner spelet igen, och starta en internet sida..

 

Men kom inte ut på internet, det stod i google chrome "väntar på cachminne", sedan när väl google chrome funkade igen så hade spelet också börjat att funka. Detta har hänt iprincip varje dag sedan i början av augusti, men de konstiga är att om jag fortsätter att spela några timmar så försvinner problemet helt, och kan köra starcraft 4-5 timmar utan problem. Har upptäckt att det är samma sak med World of warcraft cataclysm, spelet hänger sig lite random, och funkar fint efter någon timmes spel..

 

Även har "Windows" börjat hänga sig lite random, men efter 10-20 sekunder kan ja använda datorn igen, har läst att de kan va fel på operativsystemet, men eftersom jag både testat 32/64bitars system å de är samma problem så vet ja inte om de kan vara de.

 

Kan tillägga att jag använder mig av Windows 7 ultimate 64bit, och varje gång spelen hängersig så står det "Programmet svarar inte" och ja får välja om ja ska stänga ner spelet eller om jag vill vänta till spelet funkar igen.

 

Har spelat Igenom Mafia 2 , Call of duty black ops, Medal of Honor, samt lite Fifa 11 matcher på datorn utan problem med hög grafik.

 

Detta är vad jag har testat och försökt gjort för att fixa problemet.

Bytte grafikkort från ett XFX geforce 9800GT till Powercolor ATI Radeon HD5830 1gb, Testat mängder av drivrutiner.

Uppgraderat drivrutinerna till Ljudkortet, nätverkskortet, moderkortet.

Bytt chassi till ett större med bättre luftcirkulation.

Låste upp 2 kärnor i processorn så de blev en 4kärnig, har testat att köra bara med 1 kärna också.

Testat olika nätverkssladdar, samt att köra trådlöst.

Har testat att installera Physx från nivida eller va de heter:P

 

Temperaturer för Processor: ca 35 Grader efter 10minuter, kommer upp till 45grader som max när jag spelar. Sedan går den ner till 35-40grader när jag bara surfar.

 

Temperatur för GPU: 45Grader när jag surfar, har nått upp till ca65-70 grader när jag spelar

 

Just nu så är detta Hårdvaran i datorn:

Processor: AMD Phenom x2 550 3,1ghz (har låst upp till 4kärnig)

Minne: DDR3 1333mhz 6gb

Moderkort: MSI 870A-G54

Nätaggregat: (500W kommer inte ihåg vilket märke)

Delarna är inköpta i början av Augusti, men grafikkortet är ca 3 veckor gammalt. Samt ett nytt chassi för bättre luft flöde som jag nämnde tidigare.

 

//Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem. Datorn frös i några sekunder. Jag kunde flytta musen. Men ingen reaktion på klick eller tryck på tangentbord.

 

Efter ett tag så kom jag underfund med att det var den ena hårddisken som hade börjat sjunga på sista versen. När Windows sökindexering snurrade på den disken så frös datorn.

 

Lösningen var att byta disk. Prova att stänga av Windows sökindexering och se om det hjälper. Sen kör gärna chkdsk eller andra hårddisk diagnosverktyg för att se om det är några klagomål på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem. Datorn frös i några sekunder. Jag kunde flytta musen. Men ingen reaktion på klick eller tryck på tangentbord.

 

Efter ett tag så kom jag underfund med att det var den ena hårddisken som hade börjat sjunga på sista versen. När Windows sökindexering snurrade på den disken så frös datorn.

 

Lösningen var att byta disk. Prova att stänga av Windows sökindexering och se om det hjälper. Sen kör gärna chkdsk eller andra hårddisk diagnosverktyg för att se om det är några klagomål på disken.

 

Tack för svaret, har kört chkdsk 2 gånger nu utan problem..

Men datorn hängde sig helt idag när jag surfade, sedan när jag starta upp datorn igen så fick ja detta felmeddelande i windows:

 

Problemsignatur:

Problemhändelsens namn: BlueScreen

OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.1

Språkvariant-ID: 1053

 

Ytterligare information om problemet:

BCCode: 3b

BCP1: 00000000C0000005

BCP2: FFFFF8800492C817

BCP3: FFFFF88007F50900

BCP4: 0000000000000000

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 256_1

 

Filer som hjälper till att beskriva problemet:

C:\Windows\Minidump\122510-36036-01.dmp

C:\Users\Alex64\AppData\Local\Temp\WER-66674-0.sysdata.xml

 

Läs vår sekretesspolicy online:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

 

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:

C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

 

Skulle vara tacksam om någon visste va detta var.

 

//Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om BlueScreenView visar något mer om orsaken till blåskärmen: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

 

 

Fixade BlueScreenView

och de kom upp en massa sys, exe och dll filer.. det var dock 2 tycken som var rödmarkerade.

atikmdag.sys

och

ntoskrnl.exe

Då är de alltså dom 2 som kan ha orsakat min system krash?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall var det där orsaken låg vid den senaste kraschen/blåskärmen. atikmdag.sys tillhör en drivrutin från ATI, din grafikdrivrutin skulle jag tro. Du kan ju pröva med att hämta den senaste från ATIs webbplats och installera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall var det där orsaken låg vid den senaste kraschen/blåskärmen. atikmdag.sys tillhör en drivrutin från ATI, din grafikdrivrutin skulle jag tro. Du kan ju pröva med att hämta den senaste från ATIs webbplats och installera den.

 

Av installerade allt som hade med ATI att göra, startade om datorn, och laddade hem senaste catalyst och drivrutinerna, starta om datorn igen och allt verkar funka. Men mina "online" spel fortsätter att "frysa".. Körde COD Black ops på max grafik i 4-5 timmar singelplayer mode, och de funkade utan problem. Men så startade jag WoW Cataclysm och då började spelet "frysa" fast lite då och då, men jag hörde fortfarande min musik i bakgrunden osv.. Märkte sedan att om jag tog window mode så slutade de att "fryza".. vad kan det bero på då?.. lite jobbigt att ha en liten ruta när man spelar wow och starcraft2..

//Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa, vet att jag har den från i Juli installerat. Men ska nu testa den från november och återkomma inom kort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej de funkade tyvärr inte, är samma som innan.

Spelet "svarar inte" bilden hänger sig, ljudet från spotify stannar. Men jag kan fortfarande prata med folk i skype och kolla runt på datorn.. Har hänt 2 gånger nu i starcraft 2, och sedan wow.. börjar bli riktigt tråkigt nu, så har snart varvat ut alla "offline" spel jag har, som Need for speed, Medal of honor, Black ops.. Fattar inte att jag kan köra dem spelen på maxgrafik men wow och sc2 hänger sig i medelgrafik. Kan de vara så att de är min router som spökar? eftersom det är genom internet ja spelar SC2 och WOW..? eller att mitt nätaggregat inte orkar hålla igång allt som körs?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte att jag kan köra dem spelen på maxgrafik men wow och sc2 hänger sig i medelgrafik. Kan de vara så att de är min router som spökar? eftersom det är genom internet ja spelar SC2 och WOW..? eller att mitt nätaggregat inte orkar hålla igång allt som körs?..

Det är olika grafikmotorer i spelen..

Det är BPS vs FPS spel :) Jag hade liknande fel med mitt gamla HD4870 grafikkort.

Men då var det OpenGL grafiken i ex: Halflife 2 / counter strike source, som inte funkade men alla andra spel funkade klockrent, då var det ju COD4 och Crysis man lirade.

 

Men iallafall det ända som hjälpte mig var att flasha mitt korts bios.

Hade för övrigt [sapphire HD4870 512Mb]. Och jag var inne på deras sida och läste lite, talade också med deras support om felet. Och dom sa att ända sättet att fixa detta var att flasha bios. När jag hade detta felet var det dessutom på egen risk man gjorde detta och det var 200gånger mer avancerat en vad det är idag.

Nu finns det program som flashar bioset åt dig när du har windows startat.

Jag fick boota med usb minne och fick komma ihåg ett antal olika commandon & koder vilket inte var en dans på roser.:)

 

Det är bara gå in på tillverkarens hemsida och läsa lite om kortet och bläddra igenom drivrutinerna och se om du kan hitta ex: Hotfix eller andra program för kortet.

Vilket i detta fallet är: http://www.powercolor.com/global/default.asp

 

Det vore ju klockrent om du kunde testa ett annat grafikkort så du kan använda uteslutnings metoden.

 

-----------------

Detta inlägget blir ganska långt men jag ska försöka fatta mig kort :) ..

 

Det kan vara ramminnena också.

Testa dra ur alla stickor och sen kör med bara 1 minne i.

Och testa alla spel.

Händer det igen så byt ut den ramstickan som sitter i mot det andra.

-----------------

Jag ser nu när jag läser noga i ditt första inlägg om dina dator delar.

Är det 2GB ram stickor du använder??. Eller är det 3GB stickor?

2GB x 3st är gjorda för INTEL datorer. ((tripple channel))

AMD använder sig fortfarande utav: ((Dual Channel)).

Om det är så att du har 3st minnen i din dator, Dra ur en sticka.

Sätt i så att du har dom 2 minnena i samma färg: Ex. 2st i dom svarta uttagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika grafikmotorer i spelen..

Det är BPS vs FPS spel :) Jag hade liknande fel med mitt gamla HD4870 grafikkort.

Men då var det OpenGL grafiken i ex: Halflife 2 / counter strike source, som inte funkade men alla andra spel funkade klockrent, då var det ju COD4 och Crysis man lirade.

 

Men iallafall det ända som hjälpte mig var att flasha mitt korts bios.

Hade för övrigt [sapphire HD4870 512Mb]. Och jag var inne på deras sida och läste lite, talade också med deras support om felet. Och dom sa att ända sättet att fixa detta var att flasha bios. När jag hade detta felet var det dessutom på egen risk man gjorde detta och det var 200gånger mer avancerat en vad det är idag.

Nu finns det program som flashar bioset åt dig när du har windows startat.

Jag fick boota med usb minne och fick komma ihåg ett antal olika commandon & koder vilket inte var en dans på roser.:)

 

Det är bara gå in på tillverkarens hemsida och läsa lite om kortet och bläddra igenom drivrutinerna och se om du kan hitta ex: Hotfix eller andra program för kortet.

Vilket i detta fallet är: http://www.powercolor.com/global/default.asp

 

Det vore ju klockrent om du kunde testa ett annat grafikkort så du kan använda uteslutnings metoden.

 

-----------------

Detta inlägget blir ganska långt men jag ska försöka fatta mig kort :) ..

 

Det kan vara ramminnena också.

Testa dra ur alla stickor och sen kör med bara 1 minne i.

Och testa alla spel.

Händer det igen så byt ut den ramstickan som sitter i mot det andra.

-----------------

Jag ser nu när jag läser noga i ditt första inlägg om dina dator delar.

Är det 2GB ram stickor du använder??. Eller är det 3GB stickor?

2GB x 3st är gjorda för INTEL datorer. ((tripple channel))

AMD använder sig fortfarande utav: ((Dual Channel)).

Om det är så att du har 3st minnen i din dator, Dra ur en sticka.

Sätt i så att du har dom 2 minnena i samma färg: Ex. 2st i dom svarta uttagen.

 

Vill först å främst säga tack för svaret!

 

Kan börja med att säga att jag hade samma problem innan ja bytte grafikkort från ett XFX geforce 9800GT till Powercolor Radeon HD5830, så vet inte om det hjälper med att flasha kortet. Men ja ska läsa på Powercolors hemsida och se va man kan göra åt det.

Men har kvar mitt gamla kort, kan testa det igen!.

 

Och sedan minnerna, då har jag som du skrev 3x 2gb minnen, 2minnen på svarta slot och ett på de blåa. Ska också testa att ta ut minnet från den "blåa sloten".

 

Är inte så hajj på dedära med minnen, men i bios och i Everest står det att minnena är "Unengaged Dual DDR3 1333mhz". Vet inte va Unengaged menas med, el om de kan vara de som strular..??

 

Upplever även ett nytt problem som uppstått som nästan är värre när man spelar sc2 och wow.. det är att Musen samt tangentbordet dör helt när jag spelar.. så man måste ta ut å in USB sladdarna igen för att dem ska funka. Och ibland lägger bara musen av, men kan börja att funka igen utav sig själv.. Har funderat på om de kan vara Nätaggregatet som inte orkar driva dessa grejer.. eftersom de är ett skitagg på 500w och det nya grafikkortet kräver minst 500w.. eller kanske bara är drivrutiner till moderkortet som krånglar.

 

Kan skriva igen va min hårdvara är:

Processor: AMD Phenom x2 550 3,1ghz (har låst upp till 4kärnig)

Minne: DDR3 1333mhz 6gb (3x2gb)

Moderkort: MSI 870A-G54

Nätaggregat: (500W kommer inte ihåg vilket märke)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill först å främst säga tack för svaret!

 

Kan börja med att säga att jag hade samma problem innan ja bytte grafikkort från ett XFX geforce 9800GT till Powercolor Radeon HD5830, så vet inte om det hjälper med att flasha kortet. Men ja ska läsa på Powercolors hemsida och se va man kan göra åt det.

Men har kvar mitt gamla kort, kan testa det igen!.

 

Och sedan minnerna, då har jag som du skrev 3x 2gb minnen, 2minnen på svarta slot och ett på de blåa. Ska också testa att ta ut minnet från den "blåa sloten".

 

Är inte så hajj på dedära med minnen, men i bios och i Everest står det att minnena är "Unengaged Dual DDR3 1333mhz". Vet inte va Unengaged menas med, el om de kan vara de som strular..??

 

Upplever även ett nytt problem som uppstått som nästan är värre när man spelar sc2 och wow.. det är att Musen samt tangentbordet dör helt när jag spelar.. så man måste ta ut å in USB sladdarna igen för att dem ska funka. Och ibland lägger bara musen av, men kan börja att funka igen utav sig själv.. Har funderat på om de kan vara Nätaggregatet som inte orkar driva dessa grejer.. eftersom de är ett skitagg på 500w och det nya grafikkortet kräver minst 500w.. eller kanske bara är drivrutiner till moderkortet som krånglar.

 

Kan skriva igen va min hårdvara är:

Processor: AMD Phenom x2 550 3,1ghz (har låst upp till 4kärnig)

Minne: DDR3 1333mhz 6gb (3x2gb)

Moderkort: MSI 870A-G54

Nätaggregat: (500W kommer inte ihåg vilket märke)

 

OKok.. :)

Men har du testa updatera moderkortet ??

Ex: USB portar och lite chipset drivers. :D

Du nämnde något med att du va tvungen att plugga in & ur usb kablarna.

Ser att dom har släppt en USB ports updatering till kortet.

Kan ju vara så att fler haft felet och dom fixat en updatering.

Updateringar till kortet hittar du här:

http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=2057

 

Du har också låst upp en kärna på processorn.

Har du testat av aktivera core unlocker??.

 

Testa avaktivera det och kör med bara 1 eller 2 ram stickor. :)

--------------

Okej så de va lika dant med Nvidia kortet, Då kan vi ju utesluta grafikkortet.

--------------

Det låter ju mer som att ram & processor inte jobbar så bra ihop.

Nätagget är det nog inga fel på iomä att du kan göra allt annat.

500w klarar din setup 3gånger om :).

-------------

Jag skulle som sagt testa dra ur alla minnen utan 1.

Och sen stänga av Core unlocker.

Testa runt med olika spel/program. Och se vad som händer.

 

Jag har för mig att detta kortet också har en automatisk ramminnes överklockning?

Precis som för processorn fast för minnena.

Testa aktivera både: core unlocker och Memclock om det jag skrev tidigare inte funkar.

 

Kolla också så att moderkortet inte står i "energispar läge".

 

Jag har varken ägt eller pysslat med dom nyare MSI moderkorten.

Så jag har ingen aning om hur inställningar osv. fungerar på dom :).

Men dom flesta korten idag fungerar ungefär på samma sätt.

--- --

Testa gärna något utav detta, Och återkom med svar :)

Lyckas du fixa felet skriv gärna hur, så andra kan dra nytta av tråden :D

 

BTW: unganged betyder att minnen inte går i Dualchannel. Vilket kan slöa ner i vissa program eller spel.

Amd's processorer har inbyggd minnes kontroll.

Som fungerar på 2olika vis.

 

#1 ganged = 2x128-bit(totalt: 256-bit)eller 4x64-bit (totalt: 256-bit).

#2 unganged = 3x64-bit (totalt:192-bit)

Alltså har du 3 minnen så förlorar du "64-bit" pga: Att du inte har den 4:e ram stickan.

Inte för att det gör så jätte mycket. Men som jag nämnt tidigare i tråden, så har AMD bara full support för Dualchannel "2kanals ram system". Ex: 2x?GB eller 4x?GB

 

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKok.. :)

Men har du testa updatera moderkortet ??

Ex: USB portar och lite chipset drivers. :D

Du nämnde något med att du va tvungen att plugga in & ur usb kablarna.

Ser att dom har släppt en USB ports updatering till kortet.

Kan ju vara så att fler haft felet och dom fixat en updatering.

Updateringar till kortet hittar du här:

http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=2057

 

 

 

Tack så mycket för din tid:)

 

Ska testa allt du har skrivit, börjar nu och ska försöka återkomma hur det går i morgon:)!

 

Kan säga att om ja kopplar inte USBn (Tangentbordet/Musen) framme på datorn så funkar dem utan problem, så nätagget verkar inte vara något fel på som du sa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat de mesta nu, har testat att köra med 1-4 Kärnor, även testat kärna 1,2,3 och 4 separat. Har även testat från 2gb-4gb-6gb ramminne, men inte de heller funka.. Med 2gb så hacka spelen mer, och de verkade som om att 2gb va alldeles för lite för Starcraft 2.

 

Satt å lyssna på Musik via spotify, helt random slutade musiken att spelas, men Starcraft 2 funka.. efter 30sec så hängde sig Starcraft 2. Och precis när musiken började spelas igen så funka Starcraft 2.. Under tiden kunde jag röra på musen och tabba ner spelet å kolla runt i datorn.... Googla på "detta felet" och hittade en tråd där de va en som upplevde samma sak som mig (dock så spela han inte Starcraft2), han sa att Windows 7 service pack 1 RC funkade för han. Så jag tog en chansing, och formatera om hårddisken där windows låg (Behövde egentligen inte formatera), och installerade om windows 7 sedan installerade jag Service pack 1. Har nu kört lite spel, och tycker att de inte hänger sig lika mycket längre, men de hänger sig lite då och då men inte alls lika länge. Börjar fundera på om det är som Mini_Bulten säger, att minnerna inte sammarbetar med processorn så bra. Ska kolla runt lite bland polarna å se om dem har något DDR3 minne som jag kan få låna och testa.

 

Sedan rätta mig om jag har fel.. Tycker jag har läst på forum att Nvidias program "Physx" funkar till ATI kort också, och de gör att processorn tänker åt "grafikkortet" och gör att grafikkortet kan prestera mer(????).. Stämmer detta att man kan få de att funka till ATI?.. Har för mig att jag läst att spel som hackar för folk med ATI kort har installerat detta och de gjort att spelen flyter på bättre??..

 

 

Sedan USB problemet är fixat, de visade sig att de va glapp i musen, och de gjorde så att tangentbordet krångla också, så ja köpte en ny mus och de har funkat utan problem i 3 dagar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Problemet har inte löst sig.. Har varit upptagen med annat så har inte suttit vid datorn så mycket.. men nu under dagarna som har gått har jag spelar å surfat runt på Internet, och då upptäckte jag ganska snart att problemet INTE var löst. Datorn "random" hänger sig när den vill i ca 30-40sec.. Musiken ja lyssnar på stannar.. och datorn i princip låser sig.. men efter 30-40sec så funkar den som vanligt igen.. Skitdrygt.

 

Gick in i loggboken för att kolla om den upptäckt något fel.. Kommer ihåg va klockan va då datorn hängde sig, och såg att de var något som hette: Windows Error Reporting som hade varit igång just under samma stund som datorn hängde sig.. gjorde lite mer forskning inom detta och fick reda på detta:

 

- System

 

- Provider

 

[ Name] Windows Error Reporting

 

- EventID 1001

 

[ Qualifiers] 0

 

Level 4

 

Task 0

 

Keywords 0x80000000000000

 

- TimeCreated

 

[ SystemTime] 2011-01-27T17:57:02.000000000Z

 

EventRecordID 3840

 

Channel Application

 

Computer Alexander-PC

 

Security

 

 

- EventData

 

 

0

AppHangTransient

Inte tillgänglig

0

chrome.exe

0.0.0.0

4d27c1b0

unknown

unknown

unknown

unknown

 

0

c053c378-2a3e-11e0-a616-6c626d85f303

1

 

men hitta inget via google... om vad som kan lösa detta fel.. Startade även WoW och SC2 och dem hängde sig också, då gick ja även in i loggboken för att kolla, och då stod det exakt samma sak bara att nu stod det "Sc2.exe" och "wow.exe" istället för chrome.exe som det står i texten ja la in åvanför..

 

Började undra om det är något fel på windows 7, eller de kanske är min hårdvara som krånglar?

 

Har försökt att aktivera/inaktivera Windows Error Reporting etc.. försökte med allt ja hitta på internet ang Windows Error Reporting men inget hjälpte...

 

hoppas nu att någon här kan hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, testade 4 olika DDR3 minnen, samt att ja "cloackde" ner mina till 1066mhz från 1333mhz.. de ända jag har kvar att testa är windows xp, måste få tummen ur snart å testa det..

 

Sedan har jag läst att det kan vara fel på CPUn.. och ja känner ingen som har en processor som passar mitt moderkort, och ja tänker inte köpa en ny bara för att testa..

 

har även läst att de är fler än mig som har detta problem, och dem har sagt att de inte är fel på hårdvaran utan windows 7/vista så de e därför ja nu ska testa winXP när jag har tid och ork..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som de är strul med drivrutinerna.

 

Vad för moderkort har du är de det som står högst upp?

 

 

Och försök hitta klisterlappen på nätaggregatet (brukar sitta på sidan av nätaggregatet eller ovan på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som de är strul med drivrutinerna.

 

Vad för moderkort har du är de det som står högst upp?

 

 

Och försök hitta klisterlappen på nätaggregatet (brukar sitta på sidan av nätaggregatet eller ovan på).

 

Jag har ett MSI 870A-G54 moderkort.

 

Har laddat hem senaste drivrutinerna och testat dem. Samt även äldre drivrutiner som kom med CD-skivan.

 

Sedan vet ja inte riktigt vad det är du vill veta om nätaggregatet.. Men ja skrev ner lite siffror:

Utspänning:

+3.3, +5, ±12 V

 

Utmatningsström

+3.3V - 24 A

+5V - 18 A

+12V1 - 20 A

+12V2 - 20 A

-12V - 0.3 A

+5VSB - 2.5 A

 

Chieftec Smart Series 500W PSU

 

vet inte om de är något vettigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett MSI 870A-G54 moderkort.

 

Har laddat hem senaste drivrutinerna och testat dem. Samt även äldre drivrutiner som kom med CD-skivan.

 

Sedan vet ja inte riktigt vad det är du vill veta om nätaggregatet.. Men ja skrev ner lite siffror:

Utspänning:

+3.3, +5, ±12 V

 

Utmatningsström

+3.3V - 24 A

+5V - 18 A

+12V1 - 20 A

+12V2 - 20 A

-12V - 0.3 A

+5VSB - 2.5 A

 

Chieftec Smart Series 500W PSU

 

vet inte om de är något vettigt..

 

 

 

Jo, nätagget borde du byta (inte än kanske). Tror inte de är de som orsakar de största problemet. Men kan vara rekommenderat, vill du att datorn ska hålla längre så ska du byta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nätagget borde du byta (inte än kanske). Tror inte de är de som orsakar de största problemet. Men kan vara rekommenderat, vill du att datorn ska hålla längre så ska du byta det.

 

Okej, har du något nätaggregat du kan rekommendera, för ca 500-700kr? är så dålig på vad jag behöver hehe.. tog det jag har nu bara för priset tänkte inte på om de skulle klara allt jag har i datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Stort test av nätaggregat - Del 2: 550 - 650 W av Mikrodatorn

http://www.idg.se/2.8640/1.282097/stort-test-av-nataggregat---del-2-550---650-w

 

 

Har nu löst problemet.. Jag beställde nytt nätaggregat, CPU kylare och Hårddisk.

Bytte först ut CPU Kylaren, och prcessor temperaturen sjönk med ca 10-15 grader.. men hade fortfarande samma problem, så bytte ut nätagget till ett 650w Corsair, vilket gjorde att mitt grafikkort fick högre siffror i benchmarks.. men hade fortfarande samma problem, sedan bytte jag ut hårddisken, och installerade windows 7 på den nya disken, och har inte haft några problem alls nu på 4-5 dagar, spelen flyter på som dem ska, och datorn är snabbare tystare och kallare än innan också:)!

 

men tack för alla som försökt hjälpa mig med problemet!

 

//Alexis90

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...