Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Copyswede


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

En väldig intressant tråd. Denna skatt kommer i min åsikt bara drabba de som inte hittat leverantörer från utlandet och/eller är beredd att vänta. Låt mig ta ett prisexempel:

 

TDK DVD+R 4,35 GB single layer kakbox 50 stycken i förpackningen. Hos Nierle, en tysk leverantör, kostar det 11,49 Euro, cirka 101,11 kr, plus frakt å 10 euro, cirka 90 kr. Du kommer då ha lagt ut cirka 190 kr och du får vänta cirka 1 vecka på leverans. Kjell och Company tar 379 kr plus 49 kr i frakt, totalt 428 kr. Leveranstid 1-3 arbetsdagar.

 

Min poäng är inte att svartmåla Kjell och Company som ett bolag som tar mycket betalt. Priserna de tar är helt okej i svenska mått. Min poäng är att om du har tålamod, kan du behöva betala mycket mindre.

 

Ebay UK är också en bra leverantör. Oftast är de bästa priserna från Hongkong/Kina och det tar cirka 2 veckor att komma fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar
Mikael Hellström

Jag har mailat med CopySwede ang deras "rättigheter" att lägga på avgifter på hårdvara såsom hårddiskar mm.

 

-----

De svarar.

"Jo enligt 26 k§ URL framgår vilka anordningar som omfattas av ersättningen: sådana som kan ta upp ljud och rörlig bild och anses särskilt ägnade till privatkopiering."

-----

 

Enligt mig kan inte en extern hårddisk INTE ta upp ljud eller bild! Kameror eller liknande kan det, men inte hårddiskarna i sig själv!

 

Efter jag ställt tillbaks frågan, så slutade de svara mig! Lumpet!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De svarar.

"Jo enligt 26 k§ URL framgår vilka anordningar som omfattas av ersättningen: sådana som kan ta upp ljud och rörlig bild och anses särskilt ägnade till privatkopiering."

 

Måste vara detta som svaret syftar på (och enligt mig så gör Copyswede en märklig tolkning)...

26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren. Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

 

  • 1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
  • 2. föras ut ur landet eller
  • 3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

https://lagen.nu/1960:729

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copyswede, en suspekt organisation som skall plocka pengar av vanligt folk till den skyddade verkstad som underhållningsbranschen tycks ha blivit. Det gäller att få oss att betala för samma sak om och om igen. Motsvarigheten är på gång bland nätägarna (elnät) där syftet är att få abonnenter att betala servisledningen flera gånger om.

// Jari

Ja, skyddad verkstad var ordet! Det är samma gäng av inbördes beundran som dyker upp överallt och håller varandra om ryggen och producerar så kallad underhållning. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 4 months later...

Nu så, tokstollarna har fått sin vilja igenom.:angry:

 

SVD 24 augusti 2011 kl 10:12

Priset på hårddiskar,chockhöjs inom kort

 

Men se där, då utgår jag från att den illegala nedladdningen fr o m nu är legal eftersom folk nu indirekt faktiskt blir tvungna att betala..! Så det skulle inte förvåna mig om en hel del människor nu också kommer att börja se till så att de verkligen får valuta för pengarna också – och inte enbart bara betalar. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då drar du en felaktig slutsats för kopieringsavgiften, nu såväl som tidigare, gäller endast den legala kopieringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp då har man bokat en ny hårddisk då, innan priset går upp...:angry:

 

Passade ju bra av ett annat skäl också - min gamla 1TB Hitachi har precis börjat få problem så det blev denna Western Digital Caviar Black 2TB 64MB sticker ned på stan i morgon och plockar upp den från Alina Systems. Sista dom hade i lager på butiken också.

Hade min gamla Hitachi disk hållt sig på mattan i två veckor till så hade affären blivit dyrare...;)

 

Och på just denna nya disk kommer jag överhuvudtaget inte ha någon musik, film, konstnärsalster(!) och allt vad Copyswede står för.

Ändå skulle jag alltså behövt betala den högre avgiften om c:a två veckor.

 

Hoppas mina andra 3 diskar håller ihop ett bra tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då drar du en felaktig slutsats för kopieringsavgiften, nu såväl som tidigare, gäller endast den legala kopieringen.

Det är bara mitt cyniska jag som talar... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp då har man bokat en ny hårddisk då, innan priset går upp...:angry:

Jag beställde också en disk – som kanske främst ska vara en speldisk (min WD Raptor har blivit för liten):

http://www.webhallen.com/hardvara/110043-western_digital_velociraptor_600gb

:)

 

SSD är än så länge för dyra för att vara nåt annat än mindre systemdiskar. Men som en sådan använder jag i alla fall en Corsair Force 3:

http://www.corsair.com/ssd/force-series-3/force-series-3-120gb-sata-3-6gbps-solid-state-hard-drive.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde också en disk – som kanske främst ska vara en speldisk (min WD Raptor har blivit för liten):

http://www.webhallen...ociraptor_600gb

:)

 

SSD är än så länge för dyra för att vara nåt annat än mindre systemdiskar. Men som en sådan använder jag i alla fall en Corsair Force 3:

http://www.corsair.c...hard-drive.html

Bra kombination där.:thumbsup:

 

Har för övrigt också en Raptor https://www.inet.se/artikel/4303842/450gb-western-digital-velociraptor

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra kombination där.:thumbsup:

 

Har för övrigt också en Raptor https://www.inet.se/...al-velociraptor

 

Mvh

Tackar. :) Jag blir knäpp av att sitta och vänta, och vänta, vid datorn..! Men jag trodde ärligt talat inte att en SSD skulle göra så jättestor skillnad med tanke på att jag har använt två Raptor i RAID 0. Men se där misstog jag mig – en ensam SSD kunde på en gång göra en klart märkbar skillnad! Nu går det i princip lika fort att starta datorn som att bara väcka upp den från viloläge. Och bara det att nu kunna ha växlingsfilen på en SSD är guld. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är ju frågan vad vi kan göra åt det?

 

Sluta köpa USB-minnen och externa hårddiskar i Sverige? Tyvärr drabbar det handeln.

 

En verkningsfull protestaktion? Javisst!

 

Men hur kan man göra det för att den direkt och utan urskiljning skall slå mot Copyswede?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så sitter nya Western Digital Caviar Black 2TB 64MB på plats och konstnärer och artister som jag aldrig lyssnar på eller för den delen ogillar, får den här gången inga extra-extrapengar via Copyswede.:D

Bättre att skänka extrapengarna till välgörande ändamål...

 

Måste säga att den är ruskigt snabb på filöverföring av stora filer.

Kopierade från Raptor disken till denna Black Caviar 2TB och ja se själv.:lol:

 

post-73434-0-21105800-1314281921_thumb.png

 

post-73434-0-46988900-1314281937_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att den är ruskigt snabb på filöverföring av stora filer.

Ja det var imponerande, speciellt med tanke på rotationshastigheten 7200RPM..! :thumbsup: Disken är säkert mycket hjälpt av cacheminnet på som ju var på hela 64MB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman, jag funderar på att skaffa en likadan, men 1 TB. Har dock läst att flera tycker att den låter mycket. Vad är din uppfattning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman, jag funderar på att skaffa en likadan, men 1 TB. Har dock läst att flera tycker att den låter mycket. Vad är din uppfattning?

Hej,

Jag har ett Antec P193 V3 Performance One chassi och varken VelociRaptor 10 000rpm 450GB, Western Digital Caviar Black 2TB 64MB eller Samsung 1TB Spinpoint F3 HD103SJ diskarna hörs. Visserligen är Samsung den tystaste (rätt snabb, men inte lika snabb) av dom jag har, men ingen av dom hörs.

 

Möjligen kan jag höra svagt ljud, men är frontluckan stängd så hör jag ingenting. Bakre chassifläkten låter mer, fast jag kör den på low (inbyggd 3-läges fan sw i chassit). Men tror nog också det hänger på chassit om diskarna hörs eller inte.

 

Jag har ju också stoppat in en extra Noctua 120mm NF-P12 1300 Silent Case Fan framför nedre hårddiskkassetten som blåser luft över diskarna bakåt mot nätaggregatet. Den fläkten hörs inte alls (utan fläktmotstånd), men den kanske också hjälper till att hindra ljudet från diskarna?

 

Vet inte om det skiljer i ljudnivå mellan WD Black 1TB och 2TB.

Skiljer det så är det isåfall 2TB som har en annan mekanism för armen och borde låta mer.

 

Filöverföringshastigheten på stora/medelstora filer vet jag knappt om det är någon hårddisk på marknaden som klår Black Caviar 2TB - bättre än både Raptor och Black Caviar 1TB.

HardwareCanucks Review

Fast även "Canuckerna" kommenterar ljudnivån på Black Caviar 2TB.

 

AnandTech i testen (lång artikel) skriver i slutorden

 

Citat:

 

If you can't go the SSD route but still need the performance, WD has retaken the crown with the new VelociRaptor. If you can make it work however, you may be happier with an X25-M and a WD Caviar Black instead.

 

Mvh

 

[Edit] För att inte inlägget skall bli helt OT så - passa på nu innan Copyswedes förhöjda avgift träder i kraft. Det gäller ju tydligen nästan all lagringsmedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så har då äntligen denna obskyra organisation fått sin vilja igenom.:angry:

 

2011-09-01 04:47 - Computer Sweden:

I dag rusar hårddiskpriserna

 

Men Komplett har tänkt till och erbjuder ett paket där man själv sätter ihop sin externa hårddisk - och kringgår därmed den höjda avgiften för externa diskar.

Dom kallar paketet - Swedish Copy paket 1TB + 4GB :lol:

Bygg-själv paket för de som vill bygga sina egna externa hårddiskar.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2011-09-06 05:00 - Computer Sweden:

http://www.idg.se/2....o-for-copyswede

 

Citat:

 

Den nya hårddiskavgiften blir rena sedelpressen för Copyswede. Den omstridda avgiften kan dra in omkring 100 miljoner kronor om året. Över en natt mer än fördubblas upphovsrättsorganisationens privatkopieringskassa.

 

post-73434-0-44717000-1315293626_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så sitter nya Western Digital Caviar Black 2TB 64MB på plats och konstnärer och artister som jag aldrig lyssnar på eller för den delen ogillar, får den här gången inga extra-extrapengar via Copyswede.:D <BR sab="553">Bättre att skänka extrapengarna till välgörande ändamål...

Copyswede gjorde ju så att även jag slog till och köpte en till disk innan avgiften: :P

WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 3.5" 600GB 10K RPM SATA/600 32MB

 

Några SATA III-portar har jag inte, men så här såg det i alla fall ut för min nya speldisk kopplad via SATA II: ^_^

 

2ik86h.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copyswede gjorde ju så att även jag slog till och köpte en till disk innan avgiften: :P

WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 3.5" 600GB 10K RPM SATA/600 32MB

 

Några SATA III-portar har jag inte, men så här såg det i alla fall ut för min nya speldisk kopplad via SATA II: ^_^

 

Ja det ser ju mycket bra ut.

SATA III 6Gbit/sek portar är det endast dom snabbaste SSD diskarna som kan utnyttja till fullo, och en HDD kommer troligen inte upp i max vad en SATA II 3Gbit/sek port klarar heller, så det är helt OK.:thumbsup:

 

Och en sådan Raptor har ju extremt korta söktider också för att vara en HDD.

Perfekt som sagt i kombination med din SSD.

 

Här är en artikel från IT24 ang. Swedish Copy paketet :D

Så kringgår Komplett hårddisk-avgiften

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...