Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Copyswede


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Kan någon förklara vilken makt som Copyswede har eller inte har? Är det en kommunistisk organisation, för man undrar ju hur de tänker.

http://www.idg.se/2.1085/1.360136/branschen-rasar-mot-ny-kopieringsavgift

 

Hur kan man på fullaste allvar dra stödet för artister så långt som att vilja tvinga hårddisk-konsumenter betala deras uppehälle? Det börjar likna någon form av kollektiv socialtjänst som alla ska bidra till för att artister ska kunna leva gratis. De har sina inkomster från skiv-, radio- och konsertintäkter och mer ska de inte ha, varför skulle de det? Kassettskatten är sjuk nog som den är utan att göra det här totalt hjärndöda föreslagna tillägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Det borde f-n inte bara vara "branschen som rasar" som det stod i artikeln, utan alla konsumenterna borde ju ställa sig upp och "rasa" mot idiotin. Tänk att svenskarna nästan jämt skall finna sig i alla dumheter. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men branschen förstår nog att de prishöjningar de blir tvungna att göra kommer att drabba även dem i form av minskad försäljning. Å andra sidan, vi kan ju inte sluta köpa hårddiskar bara för att de blir dyrare så branschen klarar sig nog bra ändå.

 

Hela idén om att försäljning av hårddiskar, kassettband osv. skulle innebära någon form av utebliven skivförsäljning är så befängd och naiv (och jag vet att skivbranschen själva inte tror på den ens, det är bara ett gångbart svepskäl) och fortfarande inte bevisat på något sätt.

Att skivförsäljningen minskar beror mer på konstant höga priser, mer massproducerad sörja med kanske en hit och nio utfyllnadslåtar på en platta, allmänt missnöje från konsumenter om tillgänglighet och affärsmetoder osv.

 

Nä, vill artisterna ha mer pengar kan de börja med att förhandla fram lite bättre kontrakt. Har de tur får de väl ut ett par procent av försäljningsintäkterna och de pengarna går faktiskt inte enbart till distributions- och marknadsföringskostnader utan göra även ett fåtal producenter och direktörer väldigt rika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så - om jag köper ett USB-chassi och en lös disk, då slipper jag avgiften?

 

Avgiften på hårddiskar i digitalTV-boxar, den är orsaken till att det är så fjuttiga hårddiskar i dessa. Har för mig att går man över 250 GB stiger avgiften snabbt...

 

jadu, undras vad artister och konstnärer tycker om Copyswede. Det är ju dem de ska företräda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att avgiften gäller extern lagringsmedia och inte intern är ju lite konstigt också. Jag har ett flertal externa diskar, USB-minnen etc. som jag använder flitigt, men jag har inte någon "kopierad musik" på dessa externa, som jag i huvudsak använder för att lagra annan form av data på och jag förstår inte varför jag skall betala 1kr/GB på extern HDD till artister som jag dels inte lyssnar på eller ens hört talas om. Sinnessjukt!!

 

Det hela är ju ett sätt att stödja artister som ingen köper eller lyssnar på, får jag för mig i alla fall. I vilket fall så slår det orättvist att stora massan skall betala till den lilla klicken, trots att det för många inte är aktuellt att ha deras skitmusik inlagda på sin externa disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan lika sjukt som den statligt finansierade konstnärslönen, den står i en klass för sig själv. Snacka elit...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_inkomstgaranti_f%C3%B6r_konstn%C3%A4rer

 

EDIT: Missförstå mig inte nu, jag har inget emot statligt finansierat stöd av konsten, men i det här fallet handlar det ju om ett fåtal utvalda människor, varav många som framgångsrikt levt på sin konst, som svenska folket betalar lön åt.

Stöd till konsten skall ges i form av verksamhetsstöd till skolor, institutioner och muséer som inte kan finansiera sig själva men som har en kulturell roll att fylla.

 

Hursomhelst, det här inlägget var bara en avstickare, men i det här forumet får man leka High Chaparall ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Ja det är bra att det skrivs om detta vansinne (som i artikeln nedan), men det borde tas upp mer - som en folkstorm typ...

Frågan man ställer är ju hur i hela fridens namn kan en punktskatt som ju iallafall är en skatt, kan gå till Copyswede som är en privat organisation??

Är det ens lagligt?

 

Galen straffskatt ger prischock på hårddiskar i Pc För Alla

 

Ett Bloginlägg av Sebastian Hallén

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ens lagligt?

Med rätt typ av lobbying kan vad som helst bli lagligt, det om något visar väl kriget mot Wikileaks ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CopySwede - varför ska de ha ett ord med när någon vill sända vidare TV i ett kabelnät?

Se

http://www.copyswede.se/tv-radio/vidaresaendning/vemskabetala/ip-och-kabel-tv-operatoerer/priser-foer-vidaresaendning/

jag menar, exempelvis SVT, kan man ta emot utan denna avgift via en egen antenn.

Eller tar CopySwede en avgift även av Boxer/satoperatörer?

 

Var tar de ut pengarna förövrigt? Ligger de och bevakar varje liten kabeloperatör? Varje försäljare av hårddiskar?

 

Nä, den här organisationen känns inte sund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Computer Sweden 2011-01-05 15:19

Det här börjar ju likna dagisfasoner. Ge dem ett finger så ryker båda händerna och grannens hund. Fy fan vad det vore härligt att dyka på någon av de där personerna på stan - jag skulle "göra kaos av" dem, haha =)

(för diskutera med dem tror jag skulle vara lönlöst, de lever i en helt separat verklighet än oss normalfuntade människor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast samtidigt, läs deras svar

http://www.copyswede.se/nc/news/artikel/angaaende-svt-play-via-digital-tv-boxar-fraan-telia-m-fl-operatoerer/

och SVTs inlaga i ärendet

http://svt.se/2.120559/1.2282211/svt_play_upphor_i_operatorernas_ondemand-tjanster?lid=puff_2282236&lpos=lasMer

 

På sätt och vis har de en poäng, att distribuera via kabetlTV en Play-lösning är en helt annan sak än via webben, en annan tillgänglighet och ett annat media. Just nu är vi i det läget att inget avtal finns för denna distributionsform. Telia betalar inte, operatörerna betalar inte. Och någon vill ha betalt.

 

nej, jag ska inte försvara Copyswede, jag har svårt att svälja deras krav i mångt och mycket. Känns lite konstigt, exempelvis, att CopySwede hovar in 1,06 kr per hushåll som är kabelanslutna och kan se SVT via kabeln...

In absurdum att den tjänsten ses annorlunda än via marknätet (men kanske CopySwede tar en avgift även av Boxer fast den är okänd för oss?)

Och hur är det med sat-operatörerna?

 

Var ska kostnaden för rättigheterna ligga? Borde inte de kostnaderna helt ligga hos kanalen/producenten? Dvs i fallet om Play-tjänster får SVT se till att skaffa sig de rättigheterna via ett avtal och sedan sälja tjänsten vidare till operatörerna. Operatörerna ska inte behöva oroa om en tredje part som ensidigt bestämmer en avgift.

 

Eller är vår värld, vår mediavärld, så snabbt föränderlig att det krävs en detaljstyrning av varje media för program och sändningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Den där avgiften för SVT-Play, betalas den via TV-licencen?

Copysewde tar samtidigt in avgifter för vissa inspelningsbara medier.

Hur många gånger skall artisterna ha betalt egentligen?

 

Hur är det egentligen, är det också Copyswede-avgift på DVD-spelare med HDD?

Jag har 8GB minneskort i min kameramobil - samma sak där förstås?

 

Jag använder min DVD-spelare med HDD för att överföra gamla VHS-kassetter med egna videofilmer (perfekt eftersom den har A/D converter), för att därefter bränna ut en del på DVD-skiva med den inbyggda DVD-brännaren i spelaren.

Jag väljer ibland också att lagra dessa filmer på HDD på datorn (för videoredigering).

Copyswede har ju kassettavgift och nu snart även extern HDD avgift.

 

Det är ju helt orimligt att jag skall betala till alla dessa artister och annat löst folk, för material som jag själv äger rättigheterna till - och dessutom flera gånger för varje överförd film.

 

Fast jag kanske har missat nåt här...upprörd...:angry:

 

Copyswedes årsredovisning 2009

 

Där ser jag att följande får pengar:

Rättighetshavargrupp Andel %

Artister 3,38

Dansare 0,46

Dramatiker 18,25

Filmfotografer 2,36

Författare 3,20

Journalister 1,71

Koreografer 0,59

Musiker/dirigenter 8,09

Redigering/klipp/ljus 0,31

Regissörer 15,45

Scenografer 1,64

Skådespelare 25,65

Översättare 0,54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ha betalt för varje klick till något av mina tusentals inlägg som jag faktiskt har författat och som ligger på IDG:s hårddiskar! :P

 

Hela saken är befängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ha betalt för varje klick till något av mina tusentals inlägg som jag faktiskt har författat och som ligger på IDG:s hårddiskar! :P

 

Hela saken är befängd.

Sant RN! Våra svar baseras ju på åratal av erfaranhet och utbildning, inte en liten pissång som någon pruttat ur sig på fem minuter vid pianot som de sen vill leva till pensionen på, moahaha! =)

 

Skämt åsido, visst ska de ha ersättning och det får de också via de traditionella kanalerna vid försäljningsdiskarna. Det är där och enbart där deras inkomst ska komma från. Duger inte den inkomsten finns det faktiskt högskolor och yrkesskolor överallt i landet. Om hockeyspelare har tid att ha ett andra arbete vid sidan av så har väl en konstnär säkert tre gånger så mycket tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant RN! Våra svar baseras ju på åratal av erfaranhet och utbildning, inte en liten pissång som någon pruttat ur sig på fem minuter vid pianot som de sen vill leva till pensionen på, moahaha! =)

Baserat på en åratal lång och utstuderad, ja rent av ondskefull, självplågan, skulle jag vilja säga! :D För övrigt så trodde jag att det idag bara var nåt litet datorprogram som gjorde all så kallad musik(?) :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Externa hårddiskar lär sänka dramatisk i pris några veckor innan 1 april.

 

Så jag kommer ösa på några x antal terabite, innan de höjs. Just nu har jag 3 externa hårddiskar på ca 2-3 Tera, fast använder bara ca 800GB för filmer från min kamera och bilder m.m.

 

 

 

 

Sen kan man ju alltid köpa en extern hårddisk när man är utomlands, för priset för att ta hem något utan att skatta är väl 3000kr? Så då får man hem några fin Usb 3.0 hårdiskar =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Mera nyheter IDG 2011-03-01

Copyswede tvingas försena sina avgifter

 

Verkar lite luddigt hur dom räknat fram schablon för ersättningen.

 

Tycker det låter som om det tillslut bildats en motpart för CopySwede att diskutera nivåerna med. I höstas när de basunerade ut sina nivåer sade de ju klart och tydligt att detta var vad de fann skäligt men att de inte funnit någon part att diskutera nivåerna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Copyswede, en suspekt organisation som skall plocka pengar av vanligt folk till den skyddade verkstad som underhållningsbranschen tycks ha blivit. Det gäller att få oss att betala för samma sak om och om igen. Motsvarigheten är på gång bland nätägarna (elnät) där syftet är att få abonnenter att betala servisledningen flera gånger om.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

I parallell med detta kan man ju nämna vårt kära SVT som vill finansiera sig själva med generella avgifter på internetuppkopplingen. Samma j-a "highwyay-robbery" som det som Copyswede vill ägna sig åt.

Produkter skall bekostas av de konsumenter som använder dem, INGEN ANNAN! Svårare än så är det inte och den stora massan har förstått denna enkla del av marknadsekonomin sen barnsben, men tydligen inte dessa organisationer.

Eller visst, det är klart de förstår detta, vad de sysslar med är en form av propaganda där de till slut hoppas hjärntvätta oss att tro att vi har en moralisk skyldighet att pynta för deras stackars medlemmars verksamheter. De har ingen skam i sina kroppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Intressant är även att Eva Hamilton säger så här:

Att göra SVT Play till en betaltjänst eller att ta ut en avgift för internet är alltså inte aktuellt.

– Det nya med den avgiftsmodell vi föreslår är att den är helt teknikoberoende. Människor väljer i allt större utsträckning att ta emot public service-utbudet via en rad olika tekniska kanaler och lösningar – att fortsatt koppla avgiften till en tv-apparat blir då med tiden förlegat,

 

Ok, det låter ju fint och bra, ett missförstånd alltså kunde man hoppas. Men sedan säger SVT:s presschef så här:

Tanken är att alla hushåll ska betala, oavsett teknik,

 

Mmm, just det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...