Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dator startar ibland i 2 olika BIOS?

Erik V

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att bygga en dator, och nu då jag köpt allt så hittar den inte hårddisken eller DVD-läsarn. Då jag startar den normalt så visar det "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER", och så testar jag med andra kablar och såndant och stänger av den lite då och då, och sen då jag startar den så visar det helt plötsligt en "Fujitsu Siemens" logo och hittar hårddisken och DVD-läsarn, och så börjar det boota Windows XP. Men efter ett tag så startar den om och då laggar den ihop innan "Fujitsu Siemens" logon visas... Vet nån vad som kan vara felet?

NOTE 1: Jag hinner inte komma in i XP.

NOTE 2: Jag har både IDE och SATA.

Keep me posted. eMacMaster98 :)

Gå in i bios och kontrollera att den hårddisk där du har installerat XP är satt som startdisk.

Hej!

Den hittar inte hårddisken alls... Inte i BIOS:en heller...

Men i vilket läge menar du???

Hej!

Den hittar inte hårddisken alls... Inte i BIOS:en heller...

Men i vilket läge menar du???

NOTE: Jag har allt HDD:n och DVD-läsarn i IDE porten.

När du är inne i bios har du olika menyer, bl.a. en boot meny. Där kan man bestämma vilken enhet, som ska vara första alternativ vid start.

Om du nu inte hittar hårddisken i bios så fungerar ju inte det. Har du kontrollerat att alla kontakter sitter som det ska?

Det där förstår jag inte. Du skrev att du har både sata och ide. Om hårddisken är sata så koppla in den i en sataport på moderkortet. Vad har du för moderkort?

och du har HDDn längst ut på IDE-sladden

och du har DVDn på mittenutttaget på sladden

och du har hårddisken byglad som master

och du har DVDn byglad som slav?

Anm.: Det här är ingen bra lösning för ofta har hårdisken kapacitet för tex 133Mbyte/s

och DVDn för kanske 66Mbyte/s

vilket kanske inte är så lyckat....det gäller att drivchipet på moderkortet väljer rätt hastighet (låg)

och HDDn inte krånglar.

Tänk också på att det är viktigt du har en 133MByte/s kabel (för det är nya moderkort gjorda för) och inte nån gammal 33 eller 66 MByte/s kabel.

Det där förstår jag inte. Du skrev att du har både sata och ide. Om hårddisken är sata så koppla in den i en sataport på moderkortet. Vad har du för moderkort?

När du är inne i bios har du olika menyer, bl.a. en boot meny. Där kan man bestämma vilken enhet, som ska vara första alternativ vid start.

Om du nu inte hittar hårddisken i bios så fungerar ju inte det. Har du kontrollerat att alla kontakter sitter som det ska?

Hej!

Ja, jag har kontrollerat det. Men som jag skrev först så brukar den boota i olika BIOS eller nåt liknande. Jag använder bara IDE HDD och DVD-ROM, det vill säga att jag har inget ikopplat i SATA porten på moderkortet.

Anm.: Det här är ingen bra lösning för ofta har hårdisken kapacitet för tex 133Mbyte/s

vilket kanske inte är så lyckat....det gäller att drivchipet på moderkortet väljer rätt hastighet (låg)

och HDDn inte krånglar.

Tänk också på att det är viktigt du har en 133MByte/s kabel (för det är nya moderkort gjorda för) och inte nån gammal 33 eller 66 MByte/s kabel.

Hej!

Okay, jag ska testa en 133MByte/s kabel.

Tack för svar jannejanne och vertpre, ska nu testa se om detta funkar, tack för svar igen :)

och HDDn inte krånglar.

Hej!

Tyvärr så funkar det inte heller med en 133 MByte/s kabel, de följde med en inplastad kabel, så vet faktiskt inte om det var en 133 MByte/s kabel men det borde ju fungera med en kabel som kom med moderkortet.

Any other suggestions :|

Hej!

Ja, jag har kontrollerat det. Men som jag skrev först så brukar den boota i olika BIOS eller nåt liknande. Jag använder bara IDE HDD och DVD-ROM, det vill säga att jag har inget inkopplat i SATA porten på moderkortet.

Du har bara en bios. Vad är det för moderkort du har? Har du provat att starta datorn med bara hårdisken inkopplad?

Har hårddisken suttit i en annan dator med XP installerat?

Du har bara en bios. Vad är det för moderkort du har? Har du provat att starta datorn med bara hårdisken inkopplad?

Har hårddisken suttit i en annan dator med XP installerat?

Hej!

Men varför startar den då ibland med DISK BOOT FAILURE och nån helt annan gång med Fujitsu Siemens logo, som dessutom hittar hårddisken och DVD-läsarn? Moderkoret är jag rätt så säker på att det heter "Asus A8NE-FM". Jag har testat med bara hårddisken i, det gör ingen skillnad. Har även testat med bara DVD-läsarn i, de gjorde heller ingen skillnad.

BIOS har med moderkortet att göra. Ett moderkort-Ett BIOS. Undrar fortfarande om hårddisken har suttit i en annan dator, t.ex. en Fujitsu? Byter man moderkort med XP installerat är det stor risk att XP inte startar. Då är det ominstallering som gäller.

Prova det här. På hårddisken kan man välja Master, Slave eller Cable select. Det är en liten plastbygel, som man placerar i olika lägen. Välj Cable Select. Det brukar stå på hårddisken hur man ska placera bygeln. Cable Select kan vara att man inte använder bygeln.

Gör samma sak med DVD:n

Hej!

Jag har testat med flera hårddiskar men det finns inte en plastbygel på nån utav dem, och funkar heller inte med nån annan hårddisk.

Hej!

Jag skriver min prestanda om de gör nån skillnad i att fixa det.

Asus A8NE-FM

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz

ATI Radeon X800XT (ska snart lägga i ett Nvidia Geforce GT430)

DVDRW

Maxtor 40GB (ska snart lägga i en Maxtor 160GB)

Precis som vertpre är inne på så tror jag att du har byglat dina ide enheter fel (hårddisk och dvd)

Läs mera här:

http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index8.php#1

Thomas

Hej!

Den sidan var behjälplig, ja. Men jag förstår fortfarnade inte hur man "byglar"...

Är det olika med alla eller kan nån säga hur man gör?

Hej!

Jag kollade på hårddisken och hittade nån klisterlapp:

87817152.jpg

Har detta nånting med "bygling" att göra?

Japp :)

Själva stiften som ska byglas brukar sitta mellan kontakterna.

Okej, men vilken av kontakterna ska byglas?

Om jag har förstått de här rätt, så ska bara en kontakt byglas, eller hur?

Men vilken av kontakterna ska byglas? DS (MASTER)?

Japp :)

Själva stiften som ska byglas brukar sitta mellan kontakterna.

Hej!

Nu har jag byglat till "DS (MASTER)" och kopplat i MASTER sladden, men samma problem fortfarande.

Jag har ingen aning om jag har byglat fel eller vad jag har gjort, med det funkar inte iallafall.

Om du har byglat hårddisken till master och satt den i kontakten längst ut på IDE-kabeln så måste du bygla DVDn till slave och koppla den till kontakten mitt på kabeln.

Om det inte funkar så kan du testa att bygla båda två till CS. (cable select) Då kan du koppla in enheterna hur du vill på IDE kabeln.

Om IDE kabeln inte når så kan man bygla DVDn till master och hårddisken till slave. Viktigt är att den enhet som är byglad till master ska sitta längst ut på IDE kabeln.

Thomas

Om du har byglat hårddisken till master och satt den i kontakten längst ut på IDE-kabeln så måste du bygla DVDn till slave och koppla den till kontakten mitt på kabeln.

Om det inte funkar så kan du testa att bygla båda två till CS. (cable select) Då kan du koppla in enheterna hur du vill på IDE kabeln.

Om IDE kabeln inte når så kan man bygla DVDn till master och hårddisken till slave. Viktigt är att den enhet som är byglad till master ska sitta längst ut på IDE kabeln.

Thomas

Hej!

Tack för svar, ska senare ikväll testa "CS Enabled" med både DVD-läsarn och hårddisken :) Tack för alla svar Thomas1, Cecilia, vertpre och jannejanne!

• 2 weeks later...

Hej!

Tack för svar, ska senare ikväll testa "CS Enabled" med både DVD-läsarn och hårddisken :) Tack för alla svar Thomas1, Cecilia, vertpre och jannejanne!

Hej!

Tyvärr funkar inget av vad ni har skrivit :( Är riktigt tacksam iallafall!

Men det är samma jäkla sak, hela tiden. Är det till och köpa nytt moderkort då?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...