Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kopiera med Makro

Bergh_1976

Recommended Posts

Jag ska kopiera en cell från ett arbetsblad till en anna cell på ett annat arbetsblad, men jag får inte till det.

Ett annat problem som jag har är att jag skulle vilja göra en tidtabell som uppdaterar sig själv, beroende på om det är 20 min eller 30 min slingor som man kör.

Jag skulle vilja skriva in tex. 20 min och sedan gör Excel resten, problemet är bara det att det finns två möten, raster och middag som det måste ta hänsyn till. Info finns på den bifogade filen. Det är så jag skulle vilja att den ser ut. Alla dagarna startar tåget 06:28,men om jag vill att det startar 06:35 så ska allt ändra sig och ta hänsyn till raster eller middag. Som Måndag 08:25 kan man inte köra ett helt 30 mins varv, utan får då "lämna" tåget på en plats föra att efter frukost "ta" tåget och och in till stationen igen.

Ingen fil bifogad, den glömde du.

Kopiera cell?

Två exempel:

Blad2.Range("A1").Value = Blad1.Range("A1").Value

eller

Blad1.Range("A1").Copy Blad2.Range("A1")

där första kopierar värde direkt mellan cellerna, den andra gå via urklipp och kopierar hela cellen inklusive format.

Din andra fråga kanske:

Skriv initialtiden/startiden i en cell, säga B2.

I A2 skriver du intervallen mellan "avgångarna". Givetvis i Excels tidformat.

I B3 skriver =B2+A2

och kopierar ned.

Då har du grunden.

Sedan får du lägga till några OM-satser som jämför tiderna mot dina raster... fast för det behövs nog lite mer info från dig om vi här ska kunna lösa det åt dig.

Några snabba tankar

1: Använd Excels tidformat! Blir mycket enklare då. Mycket enklare

2: Använd stödceller, dvs celler för beräkningar/stöd för presentationen. Dessa kan du dölja sedan. Om behövs.

3: Inga förklaringar i filen. Jag förstår inget av vad du önskar...

Gör det enkelt för mig att hjälpa dig, ge mig vad du har och vad du vill ha så kanske jag kan finna en väg däremellan.

Men spontant ställ upp en lista med nyckeltal som när frukost/lunch/kafferast ska förekomma. Ge tider hur långa de ska vara osv.

Sedan... mmh, ja helt enkelt alla data för "beslut" måste finnas med i bladet för att man ska kunna ha en chans att skapa en korrekt turlista eller vad det är du önskar...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...