Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Diskus

[ LÖST ] Nytt epostkonto i Thunderbird skapar inte inkorg i Lokala mappar

Rekommendera Poster

När man skapar ett nytt konto i Thunderbird går det ju att :

Vid kontoinställningar "Kopior och mappar" "Lägg kopia ..." i olika "Lokala mappar" som - skickat , utkast mm.

Men för inkorgen finns ingen sådant val - vad jag kan se.

Således läggs inkorgen för nya konton utom lokala mappar vilket gör om jag väljer att - endast via favoritmappar - försvinner inkorgen för dessa nya konton.

Programmet har inte fungerat så tidigare utan nya konton har kunnat ställas in att skapa en inkorg i Lokala mappar / Favoriter. Samma sak blir det Papperskorgen för nya kontot.

Men däremot Skickat och Utkast hamnar under Lokala / Favoriter - som det också finns inställningar för.

Programmet är uppdaterat flera gånger - så jag undrar om inställningen försvunnit eller vad - men jag minns inte hur det var tidigare.

Tips ?

Redigerar :

Jo nu när jag skapade kontot på nytt läggs en kopia i Lokala mappar / Inkorgen .

Men fortfarande är också ett original kvar utanför Lokala mappar om man visar ALLA mappar.

Där finns alltså inkorgen för just det kontot - och inkommande post ligger där oläst även om jag läst det med Favoriter inställt under Lokala mappar.

Alla gamla konton syns inte på det sättet trots samma inställningar.

Kan det ha att göra med programuppdateringen i Thunderbird ?

Redigerad av Diskus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte att göra med det jag skrev i denna tråd?

Jag har åtta konton men bara en inkorg.

Om man har visningen som Sammanförda mappar så hamnar (min enda) inkorg utanför Lokala mappar.

Har man visningen som Alla mappar så hamnar inkorgen under Lokala mappar.

f.ö. visste jag inte ens om att man kunde byta "vy" på detta sätt, har nog alltid haft Alla mappar som val.

Åtm. sedan den möjligheten kom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också ett flertal olika konton, dom finns både i Lokala Foldrar och externa konton ovanför med egna in/ut korgar m.m.

Har valt att ha det på detta sätt, fungerar bra, får en bättre översikt, än om jag lägger allt i Lokala Foldrar.

Sedan har jag skapat andra undermappar på olika sätt också, och naturligtvis gjort olika regler, för att kunna filtrera olika mail direkt till olika konton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också ett flertal olika konton, dom finns både i Lokala Foldrar och externa konton ovanför med egna in/ut korgar m.m.

Har valt att ha det på detta sätt, fungerar bra, får en bättre översikt, än om jag lägger allt i Lokala Foldrar.

Sedan har jag skapat andra undermappar på olika sätt också, och naturligtvis gjort olika regler, för att kunna filtrera olika mail direkt till olika konton.

Jo men jag vill att det ska fungera som tidigare för samtliga konton med en inkorg.

Och det har ju fungerat tidigare.

Nu blir det så att - (som jag till sist upptäckte och redigerade om här i inlägget) - att det hamnar kopior i Lokala mappar visserligen. Men originalet ligger kvar i på kontots egen mapp.

Jag har 15 epostkonton så det blir lite jobbigt med alla kopior och original - lika jobbigt som det skulle bli att öppna respektive inkorg var för sig - som jag tycker.

Det måste bero att uppgraderingen av Thunderbird - eftersom jag tidigare kunnat lägga till konton utan att få kopior OCH orginal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har inte att göra med det jag skrev i denna tråd?

Jag har åtta konton men bara en inkorg.

Om man har visningen som Sammanförda mappar så hamnar (min enda) inkorg utanför Lokala mappar.

Har man visningen som Alla mappar så hamnar inkorgen under Lokala mappar.

f.ö. visste jag inte ens om att man kunde byta "vy" på detta sätt, har nog alltid haft Alla mappar som val.

Åtm. sedan den möjligheten kom...

Ja den rutan med "Avancerade inställningar" och "Global inkorg" känner jag igen från tidigare versioner.

Men version 3.1.7 verkar inte ha den inställningsmöjligheten - hittar iaf fall inte det.

Jag noterar att det inte fungerar lika i min version med Sammanförda mappar och Alla mappar som du beskriver. Vid läget Alla mappar finns flera inkorgar.

Så något är annorlunda i denna version vad jag förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den rutan med "Avancerade inställningar" och "Global inkorg" känner jag igen från tidigare versioner.

Men version 3.1.7 verkar inte ha den inställningsmöjligheten - hittar iaf fall inte det.

Jag noterar att det inte fungerar lika i min version med Sammanförda mappar och Alla mappar som du beskriver. Vid läget Alla mappar finns flera inkorgar.

Så något är annorlunda i denna version vad jag förstår.

Se bild, muspekaren.

Från 3.1.7

post-52940-0-01824300-1292800963_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se bild, muspekaren.

Från 3.1.7

Ja men tack ! Hade jag verkligen missat "Avancerat" - tydligen - och 4 ögon ser antagligen bättre än 2 förvirrade.

Och vips försvann alla onödiga inkorgar.

Tack igen !

Redigerad av Diskus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...