Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fast eller mobilt bredband - vilket är bäst ?


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Min gamla stationära dator pajade och jag har nu en bärbar dator med Telia mobilt bredband Start

det ingår i mitt fasta bredband via telejacket hos Telia

Nu funderar jag över om jag ska behålla mitt fasta bredband eller gå över till mobilt bredband.

vad tycker ni ?

Är det mobila bredbandet lika stabilt som det fasta ?

jag bor i Stockholm

Hur gör ni som bara har en bärbar dator och använder den mest hemma och ganska mycket som jag gör

det är första gången jag har en bärbar...men det är ju så behändigt och slippa en massa sladdar osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilt bredband är inte, och kommer nog aldrig bli, lika stabilt som fast bredband. Men mobilt bredband har andra fördelar, som du är inne på.

 

Jag har inte haft fast bredband på drygt ett år och trivs mycket bra med mobilt bredband. Fördelen med att det inte sitter fast i väggen, är viktig för mig. Jag har inte heller haft fast telefon sen slutet på 90-talet.

 

Dock ska du kolla upp hur mycket data du får hämta. Vissa operatörer (Telia tex) har gränser på detta och går man över gränsen får man antingen betala mer, eller stå ut med lägre hastighet. Vid normalt surfande kommer du förmodligen inte upp i dessa nivåer, men hämtar du film/musik så går det fort dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla du för svaret.

Hjälper mig att fundera vidare

Jag hämtar inte film eller musik,

utan surfar, håller på med min hemsida, blogg, laddar upp mindre foton och grafik jag gör i mitt grafikprogram o.dyl

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör inte mängden data vara något problem, men det är aldrig fel att kolla med operatören vad som gäller. Vissa operatörer inkluderar tex inte IP-telefoni i datamängden, utan tar betalt för det från första sekunden.

 

Om du inte har något bundet avtal med Telia, kanske du även ska kolla med andra operatörer vad gäller priset och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Åter igen tack snälla du...jag tar tacksamt emot alla tips och information jag kan få.

Jo, mitt mobila bredband är bundet

fast jag behöver inte betala någon månadsavgift eftersom det ingår i mitt fasta bredband hos Telia.

utan betala 29 kr per dygn för det mobila bredbandet: Start ( högst 279 / mån )

men det blir ju dyrt i längden...

Så det är därför jag funderar om jag ska behålla det fasta bredbandet och ha det mobila vid sidan om

eller om jag ska övergå helt till mobilt bredband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Behåll ditt fasta bredband och strunta just nu i det mobila.

 

När 4G blir stabilt i hela landet och med bra räckvidder, kan det var något för den som bara använder en dator.

 

Har man flera datorer, blir det problem. Med flera datorer idag, på en fast lina med router, har man samma hastighet på alla datorer, vilket inte går att få med det mobila bredbandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns gratis eller avgiftsbelagda publika Wi-Fi-nät på många ställen har man uppkoppling med sin bärbara även på resor. Mobilt bredband är dyrt att använda utomlands. Mobilt bredband är säkrare än öppna Wi-Fi-nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla ni för alla råd och tips...uppskattas mycket :thumbsup:

 

Eftersom det finns gratis eller avgiftsbelagda publika Wi-Fi-nät på många ställen har man uppkoppling med sin bärbara även på resor. Mobilt bredband är dyrt att använda utomlands. Mobilt bredband är säkrare än öppna Wi-Fi-nät.

 

Vad är Wi-fi- nät ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för alla råd och tips...uppskattas mycket :thumbsup:

 

 

 

Vad är Wi-fi- nät ?

Trådlösa nät enligt IEEE 802.11 standarderna. WLAN är en annan beteckning för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...